Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-01, 20:46
danneblom danneblom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 16
Standard Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

#1
2006-07-28, 01:04
danneblom vbmenu_register("postmenu_54841", true);
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 1


Santorini som start på båtluffen, priser osv.
Hej hallå !
Ska åka och båtluffa med tjejen i augusti och skall börja med Santorini (vi flyger dit, kommer säkert inte från flygplatsen förrän efter midnatt). När man kommer fram så sent som efter midnatt, går det att få boende då, finns det rumsuthyrare utanför flygplatsen?
Jag har båtluffat många gånger runt Cykladerna men aldrig kommit dit, av någon anledning har jag alltid fastnat på Ios när vi varit på väg
Det jag har hört är att Santorini ligger lite högre i pris på allting jämfört med öar runt omkring !? Det var ju ett par år sedan vi var borta nu så vill gärna att någon uppdaterar mig med lite priser på rum/hotell (vill inte bo på hotellkomplex, utan hellre något enkelt i eller i närheten av centrum... Vill hela tiden göra något (så avlägsna rum/hotell går bort). Vilken by ska man välja utav dem alla ? Vi vill ha något att göra, gärna någon form av uteliv, ok strand, shopping... Är det olika prislägen på rum/hotell mellan byarna ? Vad kostar båt/färja nu för tiden till tex. Ios/Naxos/Paros ?
Någon som har tips på rum/hotell för rimliga pengar ? Vilken prutmån brukar man ha på rum/hotell ungefär...

Någon som vet prisläget på Paros, Naxos, Ios nu 2006 ?

Tack på förhand...

Mvh / Danne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-01, 21:03
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Hej!

Förra året i augusti var det svårt att få rum på Santorini, men det kan ha varit dålig tajming bara. Annars så ligger rumspriserna vanligtvis mellan 50-70 euro (förra året alltså, i år var jag där i juni då det var betydligt billigare).
Den bästa byn för er borde vara Fira. Där finns det barer att gå till och tingeltangel att titta på.
Ett fint boende jag kan rekommendera är Hotell Leta. I juni betalade vi 30 euro (efter en femmas prutning) men vad priset är i augusti vet jag inte. Vet inte om jag får skriva webadressen här, så titta i din inbox! Det är jättefina rum med bra standard. Städning varje dag och pool med solstolar. Det är inget stort ställe, utan precis lagom.

Prutmånen räknas nog efter tillgång och efterfrågan. Mycket folk - lite prutmån osv.

Till stränderna (Kamari & Perissa) går det bussar några gånger om dagen, kostar mellan 1,10-1,70 euro.

En highspeed5-båt till Ios tar ca 40 minuter och kostar 15,50 euro per person.
Express Santorini till Ios kostar 10,50 men den tar längre tid (hur lång minns jag inte).
Åker man med Blue Star från Santorini till Naxos går det på 14 euro per person och tar cirka 2 timmar.

Ovanstående färjor/priser gäller för juni!

/Veronica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-01, 21:27
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Priserna på Ios var dyrare än vad jag trott. Men det var inte vråldyrt, men inte heller så billigt som de sagts innan. Att Ios var bland den billigaste ön i Kykladerna. Vi var där i juni i år.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-02, 01:11
danneblom danneblom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Tack för tipsen... kollar nu efter rum/eller hotell att förboka de 2 första nätterna, de får kosta något extra... så man slipper sova på gatan eller få nått panikartat rum mitt i natten.
Veronica - Jag kollade på ditt tips hemsida och såg att det kostar mellan 50-80Euro i Aug för ett dubbelrum... Någon som har fler tips på bra kanske lite billigare rum (behöver inte pool, TV, AC osv.) en dubbelsäng och dusch/WC duger bra, men det får ju gärna se lite trevligt ut för det. (kan även tänka oss att dela wc/dusch med andra, typ i korridoren) Skapligt läge är ju oxå nice. Skicka gärna länkar i privat meddelande.

Tacksam för alla tips / Danne & Theres
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-07, 18:02
danneblom danneblom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Ni får gärna tipsa mer var ni tycker det är ok att bo... inga större krav som sagt.

/Danne & Theres (bara 1 vecka kvar nu)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-07, 18:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Tycker ni att det är knalt om tips kanske det beror på att det är just inga större krav/santorini det gäller. Själv har jag aldrig lagt pensionatsnamnet på minnet när jag bott enstaka nätter i Thira/Karterados, bara huggit nåt eftersom jag ändå är på väg nån annanstans. Det kanske är fler än jag som gör så.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-07, 19:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Citat:
Ursprungligen postat av danneblom
Tack för tipsen... kollar nu efter rum/eller hotell att förboka de 2 första nätterna, de får kosta något extra... så man slipper sova på gatan eller få nått panikartat rum mitt i natten.
Att stå utan rum på Santorini verkar för mig vara en omöjlighet, eller kan skillnaden mellan juli/augusti och slutet av augusti vara så stor att alla får uthyrt?

//Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-10, 16:56
danneblom danneblom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Hallå igen !
Har nu ringt runt lite på de hotellen som ni har tipsat om, men det har varit fullt. (vill bo 2nätter from. måndag 14aug-onsdag 16aug)
Är det någon som har fler tips på boende i Fira eller i närheten !? Skicka gärna länkar...
Hur tycker ni vi ska lägga upp resan, vi flyger till Santorini och landar vid midnatt. (kan vara skönt att ha boende 2 första nätterna så man kan bilda sig en uppfattning om Ön om man ska se något på hemvägen. Eller tycker ni att vi ska ta Santorini (bo kvar ett par dagar) i slutet av resan. Vi ska vidare till Naxos, Paros, Ios oxå under våra 2veckor. Har varit på de andra öarna, men Santorini har jag ingen koll på. (boende, läge osv.)

Ps. Ni får gärna tipsa om boende på de andra öarna oxå (så man har det i bakhuvudet)
Tacksam för er hjälp !

//Danne & Theres
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-10, 17:01
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Ios boende - ta La Luna ligger vid övre delen av huvudgatan. Ca 15 min att gå till Mylopotas, 3-5 minuter till byn. Priserna brukar ligga runt 30-35€ tror jag. De brukar stå nere i hamnen, men kontakta mig så får du tel nr!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-10, 17:29
danneblom danneblom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
Ios boende - ta La Luna ligger vid övre delen av huvudgatan. Ca 15 min att gå till Mylopotas, 3-5 minuter till byn. Priserna brukar ligga runt 30-35€ tror jag. De brukar stå nere i hamnen, men kontakta mig så får du tel nr!
Vart exakt ligger det (kan du kanske länka privat någon hemsida)
Jag har bott på Markos Pension vid tre olika tillfällen iallafall, riktigt bra, ligger ovanför Sunset hotell och Monkeybar och busstationen uppför backen förbi 7eleven och sedan till Vänster (kalasställe verkligen) men det är populärt och kanske fullbokat då vi kommer dit...

/Kolla ditt svar ang. Bulgarien

/Danne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-10, 18:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Vi bodde på Stelios Place i Perissa. 50 €/natten. Helt ok med pool och ca 50m m fr havet. Tel: +30-22860-81860

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-10, 22:01
danneblom danneblom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Tack ! har kommit på andra tankar nu kanske !? Vad tror ni om att ta något rum på plats och sedan åka vidare direkt dagen efter (kommer som sagt till Santorini vid midnatt) Går det kanske nattbåtar rentutav, på direkten ?
I så fall tar vi Santorini på hemvägen, vad tycker ni, hur brukar ni göra ?

//Danne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-08-10, 22:10
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Dåligt med nattfärjor är det.
Kanske det skulle sitta bra med några öl och lite god mat sedan ni kommit fram till Santorini. Med lite försening så är ni i en lämplig by vid 2-tiden på natten, sätt er på en nattöppen bar eller taverna och ät och drick lite gott. Sedan då ögonlocken börjar bli lite för tunga så tar ni er ner till hamnen, där söker ni rätt på lite lä och använder ryggsäckarna som huvudkudde, täcke behövs inte. Småningom väcks ni av att det börjar bli rörelse runt er och då börjar ni fundera på hur ni ska ta er vidare till Naxos, det går ett flertal båtar på förmiddagen. Akta er bara för att hamna på en båt till Ios, jag har nämligen hört att det är lätt att fastna där.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-08-10, 23:16
danneblom danneblom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Tack Janerik ! Det kanske blir så som du rekommenderar... Har ju gjort Kykladerna inkl. Ios 4ggr förr (men startat från Aten och alltid missat Santorini pga just IOS) hehe...
Sova i hamnen blir nog bra, första året vi åkte för ca. 12år sedan bodde vi på campingar under bar himmel större delen av resan
(ska bli kul att se Theres reaktion på kvällen när festen drar igång på Ios, hon har ju bara varit i Bulgarien 2ggr och jag tycker själv inte ens att det är i närheten av vad Ios är...

/Danne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-08-11, 08:55
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Att stå utan rum på Santorini verkar för mig vara en omöjlighet, eller kan skillnaden mellan juli/augusti och slutet av augusti vara så stor att alla får uthyrt?//Helén
Visst kan man bli utan rum på Santorini! Kom dit i augusti förra året och allt var uthyrt. Planet var tolv timmar försenat och inga rumsraggare fanns på flygplatsen. Fick veta av taxichaffisen på väg upp till Fira att det var fullt överallt. Natten spenderades på ett dygnetruntöppet gyrosställe...

Veronica
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-08-11, 09:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Planet var tolv timmar försenat och inga rumsraggare fanns på flygplatsen. Natten spenderades på ett dygnetruntöppet gyrosställe...

Veronica
Nej de var väl i hamnen , skojade bara, jag har ju som jag skrev själv ingen erfarenhet av slutet av augusti.
Vi råkade ut för samma saki juli, i år, på Milos, natten tillbringades i hamnen, på medhavda strandmadrasser, en erfarenhet jag gärna hade varit utan.

// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-08-11, 09:31
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Citat:
Ursprungligen postat av danneblom
Vart exakt ligger det/Danne
Danne! Kolla din privat meddelande korg!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-08-11, 15:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Hoppas du hittar någonstans att bo, men som jag och flera andra skrev i en annan tråd om Naxos, så kan det vara besvärligt just dagarna kring den 15:e Aug pga firandet av Maria-dagen. Hittar du något vettigt så slå till direkt, men räkna med att det kan kosta lite extra...

Peter
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-08-12, 02:48
danneblom danneblom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Ja just jäklar, det är ju den största helgdagen då ja... Det borde jag vetat ! Dessbättre har vi nu hittat boende i Fira för 60E/natt Villa Popi hette det visst, såg rätt bra ut på nätet iallafall. Någon som bott där ? Jag ringer nog imorgonbitti och bokar.

/Danne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-08-14, 19:58
Iréne Iréne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Santoriniankomst sent på kvällen, boende och priser

Vi bodde förra året hos ett äldre gulligt par med dito åsna på Hotell Afrodite i Firastefano, i anslutning till "genomfartsstigen" i Fira, Nära till allt men lugnt vid hotellet. Tror vi betalade 40 Euro natten. Vet att det finns telnr till A här på sajten nånstans.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT