Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-16, 12:03
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Den forna staden Aptera-värd ett besök

Aptera är en fornstad som ligger ca 15 km öster om Chania (bra skyltat från New National Road). Staden ligger på en kulle och från fästningen på området har man en hänförande utsikt över Soudabukten. De bäst bevarade ruinerna är från den romerska tiden. Utgrävda föremål (statyer, vaser, mynt mm.) finns att se i Arkeologiska muséet i Chania.

Några bilder från Aptera finns nu bland albumen. Hoppas att de kan locka även er som inte är så intresserade av historia och arkeologi. Området erbjuder så fina naturupplevelser också!

Ivi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-16, 15:30
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Tack för det! Ska kolla in det när vi kör förbi där nästa gång. Är det månne fästningen som syns ända till Plaka och Almyrida-trakten. Det finns väl två fästningar där i trakten. På varsin sida om New National Road. Där får man säkert fina foton!

Hälsn P

Ps. Tittade lite senare på dina foton. Tack för titten! Längtan till Kreta håller i sig...

Senast redigerad av Patricuz den 2009-05-16 klockan 15:38.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-16, 15:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Jättefina bilder Ivi! Måste åka dit nästa gång vi åker till Chania!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-16, 16:10
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Ivi håller med helt och hållet,Aptera är värt ett besök.
Nu har man ju dessutom renoverat en hel del. Området är stort och utgrävningarna pågår fortfarande även om det går sakta. Borgen, som på kvällen är belyst, är ett fint landmärke, när man kommer på vägen från öster mot Chania. Det finns ett par ställen till, som nog inte så många turister upptäckt än, men som är intressanta.
Polirinia ovanför Kissamos med en ännu mer fantastisk utsikt än den från Aptera.
Eleutherna, där också utgrävningar pågår, är ett mycket intressant område. Ligger innan man kommer fram till byn Margarites, absolut värt ett besök. Här gräver man på flera ställen och området är stort, så här har man göra nästan en hel dag. Ett fint område på våren, när naturen visar sig från sin vackraste sida. Jag har precis varit där och jag säger bara wow liksom i den fantastiska Amaridalen, Omalos etc etc. Nu sprang känslorna iväg så det är bäst att stopa här!!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-16, 19:02
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Det finns ett par ställen till, som nog inte så många turister upptäckt än, men som är intressanta.
Polirinia ovanför Kissamos med en ännu mer fantastisk utsikt än den från Aptera.
Eleutherna, där också utgrävningar pågår, är ett mycket intressant område. Ligger innan man kommer fram till byn Margarites, absolut värt ett besök. lars
Kriti stin kardia mou
Kanske borde vi bilda en liten grupp "Vänner till de mindre turistiska utgrävningarna på Kreta" Vi har nämligen besökt exakt samma ställen som du de senaste tre åren!

Ivi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-17, 00:01
IaK IaK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Alingsås
Inlägg: 5
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Skall sätta upp detta på min "önskelista" för besöket till AM i juni/juli. Jag slukar all info om intressanta resmål att besöka på Kreta eftersom jag inte varit där tidigare. Nu längtar jag få se alla vackra platser som ni visar upp på bilderna. Ia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-17, 15:36
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Tack för alla berömmande ord! Ska skicka dem vidare till min sambo som har tagit de flesta av bilderna. Har nu lagt till ytterligare några bilder till albumet om Aptera, så håll till godo!

Ivi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-19, 14:11
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi Visa inlägg
Kanske borde vi bilda en liten grupp "Vänner till de mindre turistiska utgrävningarna på Kreta" Vi har nämligen besökt exakt samma ställen som du de senaste tre åren!

Ivi
Ja varför inte. Jag såg att du också gått i den fantasieggande Miliravinen, den hör väl även den till de mindre turisttäta områdena , men inte dessto mindre intressant. Har man lite fantasi och det man ju så kan man föreställa sig hur det en gång sett ut här. Dessutom får man en inblick i arkitekturen och hur man byggde sina stenhus förr även om förfallet nu dessvärre gått långt. Första gången vi besökte ravinen var på våren för ca 15 år sedan. Det var en upplevelse utöver det vanliga med en fantastisk grönska och en blomprakt, som tog andan ur oss. Dessutom träffade vi en gammal man som berättade lite om området och om människorna som bott där.
lars
Kriti stin kardia mou
Vän till de mindre turistiska utgrävningarna på Kreta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-19, 19:09
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Jag går gärna med i er klubb - om ett par-tre veckor eller så. Än så länge har jag bara hunnit med Knossos och Falassarna, samt ett par neolitiska grottor.
Jag skulle behöva ett år på Kreta för att hinna se allt jag vill. Självklart de stora palatsen; Kato Zakros, Phaistos, Agia Triada t ex, men också de lite mer svåråtkomliga som Juchtas.
Framför allt vill jag kika på de ännu mer okända, som Eleutherna och Zaminthos på vägen mellan Anogia och Ideon Andron. Och så ska vi ta en titt på Polirinia, eftersom vi ändå bor i närheten och är ute och kör i de krokarna.
Men överst på önskelistan står ändå en klättring upp till Karfi, beläget ovanför Tzermiado, som en minoisk motsvarighet till Machu Picchu. Det är en lång körning från Platanias, och det är säkert en utmanande vandring från vägen på 800 meter till Karfi på 1100, men jag tror jag MÅSTE ta mig dit - annars kommer jag ångra mig när jag kommit hem. I "värsta fall" får vi väl ta en övernattning i Tzermiado. Värre saker kan man väl kanske tänka sig...
Elva dagar kvar nu. Tio, om man räknar när vi drar till Köpenhamn kvällen innan.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-05-20, 08:55
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

HenricG.
Jag antar att du redan uppmärksammat följande site:
http://www.personal.rdg.ac.uk/~las06sw/ men jag skickar den för säkerhets skull ändå. Informativ eller hur?
Det kommer att bli en fin vandring. Kreta är verkligen fint nu. Jag har precis kommit hem därifrån. Vi njöt varje sekund av öns skönhet. Dessutom har vi varit med om att mjölka 300 får, vilket sker 2 ggr/dag. Ger ca 200 liter mjölk som företrädesvis användes för osttillverkning. Uppe i bergen är det fortfarande kallt men som sagt fantastiskt vackert, inte mycket snö dock.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-05-20, 13:51
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Lars: jadå, den där har jag hittat. Jag har t o m varit i mailkontakt med dr Sora Wallace om projektet. Resultaten kommer publiceras i "British School at Athens Annual".
Tycker projektet är mycket intressant, eftersom det är tvärvetenskapligt. Det undersöker alltså Karfi och dess omgivning inte bara ur ett arkeologiskt/historiskt perspektiv, utan även ur ett sociologiskt och socioekonomiskt.
Det finns delar av en bok på google med en liknande infallsvinkel, som behandlar just "refuge sites" (orkar inte översätta, nyvaknad från gubbavila ) som Karfi. Mycket intressant läsning, där man t ex baserat på den beräknade folkmängden utifrån de arkeologiska fynden byggt upp modeller för den ekonomiska strukturen; hur många får och getter man haft, och mycket annat. Ska se om jag hittar länken och skicka till dig.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-05-20, 21:08
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Detta med Karfi var ju hur intressant som helst! Vi ska besöka Lassithi-området i juni (planerar för närvarade att bo i Myrtos). Vet ni om utgrävningsområden är öppna för allmänheten eller är det fortfarande mest en "naturupplevelse" det handlar om?

Ivi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-05-21, 10:53
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Det är nog både och. De gamla utgrävningarna, som Pendlebury ägnade sig åt i slutet av 30-talet, är mycket hårt slitna eftersom får betar där. Så just dem kan man säkerligen komma åt.
Men det har nu visat sig vara endast en femtedel som grävdes ut då. Under förra året påbörjades utgrävningarna som sidan Lars länkade till behandlar, och de är väl troligtvis stängda.
Men som naturupplevelse lär det vara något speciellt, som väl framgår av den här: http://www.youtube.com/watch?v=iqysfIelFa0
Från ungefär 1:30 ser det ut att vara från Karfi.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-21, 11:49
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Den forna staden Aptera-värd ett besök

Tack, Henric! Såg mäktigt ut! Kanske lite tufft att vandra i sommarvärmen också...

Att jag inte tänkte på att söka på youtube!

Ivi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT