Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2021-05-25, 15:51
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Som rubriken säger, det är inte som att båtluffa som det var förr tiden. Då man hittade en charterstol eller ett billigt reguljärt flyg till Grekland. Allt var bekymmerslöst och man hittade boende först när rumsraggarna drog en i skjortan när man anlände till en ny ö.

Jag hade räknat att komma till Kreta i april för att göra en båtluff på sydvästra Kreta, men det avbokat av flygbolagen. Redan förra året hade jag bokat en resa till Cykladerna i maj-juni.

Avbokning, avbokning! Det blev fyra avbokningar med Norwegian, SAS och Aegean innan sistnämnde flygbolag gav mig en chans den 23 maj.

Så nu har jag kommit till mitt älskade Amorgos! Och ni ska veta vad glada mina vänner är för att se mig. Nu kan väl säsongen äntligen starta!

Den 23 maj tog jag boende på Phideus i Pireus. Taxichauffören från flygplatsen kunde inte ett ord engelska och tydligen inte heller läsa dom ickegrekiska bokstäver, då jag visade hotellets adress på mitt booking.com-papper. Efter ett antal telefonsamtal kunde han lämna av mig vid hotellet för 50 Euro.

Eftersom jag inte ätit på hela dagen gick jag ned till Pireus småbåtshamn med en karta som hotellet gett mig. Vänster, vänster, vänster. Ja då visste jag att jag skulle ta höger, höger, höger när jag gick hem. Åt god mat på taverna Kali Pita.
Dagen efter väntade en resa på 7 timmar med Sea Jets 2. Jag hade bokat och skrivit ut biljetten i förväg.

Äntligen kunde vi "segla in" i bukten. Äntligen kommen till Katapola! Och nu leker livet! Jag återkommer med alla förberedelser jag fick göra innan denna resa blev av. Som rubriken säger: Konsten att öluffa i dessa tider.

Birgitta




Rum 408 hade en balkong och en altan. Jag trivdes utmärkt med detta rum!




Klockan 7 på morgonen stod jag utanför Sea Jet 2, trots att taxichaffisen körde mig till fel färja, så jag fick ta en promenad.




Många färjor stod inne i Pireus hamn.



Från min balkong på Porto Katapola igår afton.




Livet leka!

Birgitta.
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT