Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-20, 10:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Greek lovers

I går var jeg ute med Kostas. Vi drakk øl og løste de fleste verdensproblemene. At ingen vil ha oss som statsministre er en gåte vi der og da ikke klarte å løse, men det kan ha med vår beskjedenhet å gjøre.

Senere, sent på natt, en varm og vakker natt med nymåne og mild bris. Vi gikk hjem sammen. Det gjør vi som regel. Til hvert vårt hjem, må jeg presisere, (å jo da, jeg vet hva du tenkte), men de hjemmene ligger nær hverandre, så det ville jo vært tåpelig å ta hver vår vei. Gaten vi går på leder videre til Karathona, sandstranden utenfor Nafplio. Stranden ligger øde nedenfor en naken fjellside. Ingen har hus ved Karathona.

Likevel var trafikken mot stranden ganske så heftig. Uten å tenke over det, sa jeg til Kostas:
- Hvorfor er det så mange som skal til Karathona på denne tiden av døgnet?
- Hvis du tenker deg om, vet du det, svarte han.
- Åh, derfor, sa jeg, for forklaringen er rørende enkel.

Grekerne er det folkeslaget i verden som har mest sex, viser en ny undersøkelse. (Og for dem som lurer, japanerne har minst.) Hvorfor er det slik? Se, det sier undersøkelsen intet om. Men en konklusjon kan vi trekke: Grekerne må også være verdensmestre i prevensjon, for på tross av all denne sengeleken, får de omtrent færrest barn i verden.

Det er for øvrig ikke alltid leken foregår i sengen. Som nevnt i tidligere innlegg: Barn bor ofte hjemme hos foreldrene til de er godt voksne. Barna er godt voksne, altså. Dermed er biler og naturen flittig brukt. Mine venner her i Nafplio har omsorgsfullt fortalt meg hvor de beste stedene er. Karathona er en av dem. De andre kan jeg opplyse ved forespørsel.

Men altså, hvorfor er det grekerne som har mest sex? En undersøkelse fra i fjor viste det samme, og jeg husker at jeg den gang spurte Fanis om hvorfor det er slik.
- Fordi vi er så fulle av patos, sa han.

Patos, ja. Det norske ordet kommer av greske pathos. Pathos er egentlig ikke oversettbart med patos. Patos, for oss, er noe komisk, noe overdrevent romantisk eller lidenskapsfullt. Kanskje greske pathos bedre oversettes med lidenskap. ”Vi er så fulle av lidenskap.” Jo, det låter bedre.

I følge en kunde av Dimitra har grekerne bare en eneste eksportvare de kan være stolte av: Greek lovers. Hvorfor har Greek lovers blitt et begrep? Er det noe i det? Dessverre har jeg ikke personlig erfaring. Jeg bare ser et land fullt av varme, intense mennesker, som krangler, klemmer, kysser, overøser hverandre med skjellsord og kjærlighetsærklæringer, hvor selv venner kaller hverandre ”agapi mou”, min elskede, og malaka (som jeg ikke tør oversette), gjerne i samme åndedrag.

Det er en klisje å si at blodet flyter hett i årene. Jeg bruker den likevel. For hett flyter det. Brennhett!
  #2  
Gammal 2007-04-20, 10:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greek lovers

Härligt skriver Du Merete!
Nu har jag dragit på smilbanden och vet ju PRECIS vilken strand Du menar....
Nu väntar fredagsgöromål i ett kyligt, men soligt Lund.
KRAM
Lissi
  #3  
Gammal 2007-04-20, 11:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Greek lovers

Takk Lisa!
Så du har vært på den stranden, ja...
Om litt skal jeg til bystranden. Du har vært der også, vet jeg.
Klem fra Merete
  #4  
Gammal 2007-04-20, 13:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greek lovers

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Takk Lisa!
Så du har vært på den stranden, ja...

Ja den var fin!!
  #5  
Gammal 2007-04-20, 14:20
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Greek lovers

Citat:
I følge en kunde av Dimitra har grekerne bare en eneste eksportvare de kan være stolte av: Greek lovers.
Man kan ju också se saken ur ett annat perspektiv. Jag känner en grek som skämtsamt blev kallad "sexturist" av sina kompisar då han bodde i Sverige. Jag känner denne grek mycket väl skall tilläggas.
Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Hvorfor har Greek lovers blitt et begrep? Er det noe i det?
Det kan du ge dig på .
  #6  
Gammal 2007-04-20, 16:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Greek lovers

Den där undersökningen Admirala berättar om kommenterades i morgonTV av en vacker och skärpt kvinna. Männen i studion såg jättebelåtna ut, som om dom var orsaken till den positiva statistiken.
Men: får man undra lite? I det här landet är det fullt naturligt och accepterat att skryta. I Sverige och många andra länder är det fult att skryta. Kan det möjligen ha haft någon betydelse för enkätresultatet?
  #7  
Gammal 2007-04-20, 17:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Greek lovers


Finnes det en mann i verden (utenom Bill Clinton) som ikke skryter på seg litt ekstra sex?
(Eller var det fordomsfullt sagt? )
  #8  
Gammal 2007-04-20, 18:08
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Greek lovers

Citat:
Männen i studion såg jättebelåtna ut, som om dom var orsaken till den positiva statistiken.
Haha, en del av de där självbelåtna typerna borde lyssna på "O penindaris" av Zambetas både en och två gånger.

Visst är det vanligare att greker skryter, tror att det gäller de flesta kulturer söder om Bryssel.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT