Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Thessaloniki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-20, 11:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Thessaloniki i maj

Då maken och jag har 10 dagar i Thessaloniki att se fram emot i maj så letar jag info om denna stad som jag bara varit på två dagsbesök i för snart 20 år sen med min fd man och 2 av barnen med respektive pojk/flickvänner.Då ägnade vi dessa dagar åt promenader i absoluta stadskärnan och ett fantastiskt museibesök. Thessaloniki var då Europas kulturhuvudstad och vi såg gömda skatter från munkklostren på Mount Athos. En fantastisk utställning. Jag hittar ingen riktig bra info om vardagsliv i stan. Är det någon här som har länkar?
Vi ska bo väldigt centralt och tänker ha basen på hotell Esperia som det ser ut nu. Maken vill helst inte hyra bil i storstad, men EN dag har han lovat så vi kan ta oss till de spännande utgrävningarna i Amphpolis.
Jag vet att det finns mycket antikt att se i Thessaloniki och vi gör väl som alltid annars, drar på oss jympaskor på morgonen, tar en karta och vattenflaska med oss och sen utforskar stan med långa promenader.
Men finns det något utöver de "vanliga" sevärdheterna man inte får missa?

Tacksam för tips! Det är tomt med sådana här på underforumet....

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-22, 14:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Aj, det var det jag misstänkte...Thessaloniki är inte "inne" på Kalimera
Får leta vidare på nätet.....I min guide om Grekiska fastlandet finns ju minnesmärken, muséer mm men inte så mycket mer.

Det ska bli VÄLDIGT kul att ägna 10 dagar åt staden i alla fall

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-22, 16:22
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Jag besökte Thessaloniki två gånger förra året, sammanlagt 4 nätter, på väg mellan färjorna. Det blev en härlig upplevelse. Ska resa tillbaka i år i maj och planerar att stanna en vecka. Gjorde sannolikt inget utöver det vanliga. Promenerade mycket både i gamla stan och i city. Besökte "första piren" med konstmuseer och film museum mitt i stan vid Elefterias. Dessa tips kan du nog hitta i vilken guidebok som hellst. Jag kör ju mycket bil i Grekland och känner mig inte mer utsatt i trafiken där än här i Malmö. Så hyr bil ett par dagar och gör en utflykt till Halkidiki. Gillar du den lokala drycken Tsiporou (liknar Raki från Kreta men smakar mycket, mycket bättre)har jag ett mycket bra tips på inköpsställe i Kalochori, 10 km väster om stan. Dit kan du också åka stadsbuss. Du får två liter för ca €15.
Ps jag och hustrun kommer dit kanske den 7 maj.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-22, 17:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Tack för tips ! Jo vi älskar att strosa runt....det lär bli många km per dag Ca 12-15 km per dag brukar vi gå med lämpliga mat och dryckpauser. Vi kommer att vara där 11-21 maj. Då åker maken hem och jag tar mig till Tinos via flyg till Aten.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-23, 11:06
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Lissi, vi andra väntar på att du ska rapportera om Thessaloniki och omnejd och sen följer vi efter!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-23, 12:01
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Lissi, vi andra väntar på att du ska rapportera om Thessaloniki och omnejd och sen följer vi efter!

/ Anne
Samme med oss, Thessaloniki lokker
- og enda mer etter å ha lest "Tråden"
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-23, 14:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Kari.,Tråden ska jag läsa innan. Den ligger och väntar.
Kunde jag sen lära mig hur man laddar foton direkt från mobilkamera till Kalimera, så kunde ni få bilder. Nu lägger jag bara ut direkt på FB. Det är så enkelt.
Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-31, 14:29
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ronneby
Inlägg: 131
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Evas Thessaloniki-guide, kapitel 1

BUSS
Biljett (tex ett häfte ”deka isitiria”) köps i de små kioskerna, periptero.
En biljett varar i 70 minuter (bör kollas), man kan göra 3 byten, kolla pilarna på biljetten, 1 pil= 1a resan, 2 pilar=2a resan, baksidan 3 resp 4 pilar.
Detta visste jag inte från början (aug 2008) utan blev duktigt uppläxad av en kontrollant. Det är ofta kontroll av biljetten! Efter denna ”lektion” var det en kvinna, Maria, som började prata med mig och förklarade på engelska. Vi har fortfarande kontakt och träffas alltid när jag är där
http://evasresor.se/wordpress/wp-con...3_framsida.jpg
http://evasresor.se/wordpress/wp-con...23_baksida.jpg

Man stämplar biljetten själv. Maskiner finns vid alla dörrar och man kliver av och på vid ”valfri” dörr, dvs om chaffisen öppnar. Om det bara är några få vid hållplatsen så stannar han bussen med den dörr där han vill att man ska kliva på, precis där man står.
Detta visste jag inte heller utan första gången gick jag till framdörren som inte öppnades utan bussen körde några meter till så jag kom närmare mittendörren. Jag gick igen mot framdörren och bussen körde åter några meter. Då såg jag att mittendörren var öppen

Det finns två stora busstationer om man ska åka utanför Thessaloniki, tex till Katerini, Kavala, Halkidiki etc, så det gäller att välja rätt beroende på vart man ska.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-01-31, 14:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Tack Eva!

Buss gillar vi!!

Visst var det Dig vi träffade vi en bensinstation i Karlskrona för väldigt länge sen

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-01-31, 14:41
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ronneby
Inlägg: 131
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Fler kapitel kommer.
Har varit där många gånger, bla gått intensivkurs i grekiska på universitetet 3 somrar. Staden är helt underbar!
Jo det var vi som träffades på macken då jag fick filmen Shirley Valentine som ni spelat in
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-01-31, 15:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Citat:
Ursprungligen postat av Eva A Visa inlägg
Fler kapitel kommer.
Har varit där många gånger, bla gått intensivkurs i grekiska på universitetet 3 somrar. Staden är helt underbar!
Jo det var vi som träffades på macken då jag fick filmen Shirley Valentine som ni spelat in
Härligt! Jo vi ser fram emot Thessaloniki! Jag gillade stan jättemycket de dagsbesök vi gjorde där på 90-talet. Omgivningarna var också jättefina!
Nu har jag hittat bra info på nätet också!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-02-01, 21:46
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ronneby
Inlägg: 131
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Evas Thessaloniki-guide kapitel 2

ATT GÖRA I STADEN

Thessaloniki är en helt underbar stad. Har varit här många gånger och längtar alltid tillbaka. Det finns mycket att göra och uppleva. Eller bara att sitta ner och titta på folklivet.

KABANI
Marknaden i centrala Thessaloniki. Ligger vid Aristotellos. När man står med ansiktet mot havet är det bara att gå in till höger och där är den. Den omfattar flera kvarter och är uppdelad i kläder, skor, mat etc

MARKNAD
Att gå på en ambulerande marknad är ett ”måste”. Varje dag finns det marknad någonstans, bara att fråga på hotellet.
Lördag - Ta buss 34 från centrum (utgår från Aristotellos). Den svänger upp på Lagkada och sen vänster. Strax därefter är marknaden på höger sida (bussen passerar den).
Läs mer: 19/9

UPPER TOWN
Ta buss 23 (bör kollas) upp till gamla staden. Helt fantastisk utsikt och det finns många restauranger där man kan invänta solnedgången över staden.
Bild

IKEA
Jag tycker det är kul att gå på IKEA och se alla möbler med sina svenska namn med å, ä och ö och med grekiska beskrivningar.

GEOCASHING
Har man tittat på allt och är trött på att göra ingenting, kan man ägna sig åt lite geocashing. Detta kan man förbereda hemma på www.geocashing.com, så är det bara att ge sig ut när andan faller på.

En liten Brasklapp – senast jag besökte Thessaloniki var 2012 så en del kan ha ändrats, tex busslinjer, restauranger, föreslagen marknadsdag etc.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-02-01, 21:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Tack snälla! Guld värt!!!

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-02-02, 06:44
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi kommer att vara där 11-21 maj.
Lissi
Flyger ni från Skavsta?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-02-02, 08:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Ja vi flyger från Skavsta med RyanAir. 1448kr tor för båda....( fast jag ångrade mig sen och flyger inte hem utan drar inrikes frånThessaloniki till Aten och vidare till Tinos....jag var ju så nära )

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-02-02, 10:38
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja vi flyger från Skavsta med RyanAir. 1448kr tor för båda....( fast jag ångrade mig sen och flyger inte hem utan drar inrikes frånThessaloniki till Aten och vidare till Tinos....jag var ju så nära )
Då ses vi på flyget.
Jag, Tobbe och ett gäng andra fågelskådare flyger ner till Thessaloniki och fortsätter med hyrbil bort mot östligaste delarna mot Turkiet. Bokade till liknande pris i höstas.

Lars
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-02-02, 11:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Så trevligt, det var ju ett antal år sen vi stötte ihop hos Nikoleta!

Vi flyger även till Warszawa i juni från Skavsta med RA 564 kr t o r för båda om jag minns rätt...Synd bara att det är långt till Skavsta från Kalmar. Men biljetterna blir ju billiga ändå!

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-02-04, 21:06
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ronneby
Inlägg: 131
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Evas Thessaloniki-guide, kapitel 3

ÄTA
”LILLA RESTAURANGGATAN”
Om man går genom Kabani och ut mot havet, så finns det, på andra sidan gatan, Ermou, en liten ”restauranggata” som är inomhus. Den är vinkelrät mot havet. Ligger mellan Ermou och Bas. Irakleiou.
Här ligger flera pyttesmå restauranger. Man tror först att ingången är till en (1) restaurang men inser sedan att det är en smal inomhusgata.







LADADIKA
Ett område mellan hamnpiren och Tsimiski. Många smala gator med restauranger.
Speciellt runt Platia Katouni. Min favorit är Full tou meze.
Gatubild


HAMNPIREN
Här ligger restaurangen Kitchen Bar vilken har väldigt god mat.

PLATIA NAVARINOU
Gå över Egnatia vid Kamara och gå ner mot havet. Ta höger vid utgrävningen och där ligger Platia Navarinou där det finns många trevliga restauranger.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-02-04, 21:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Men tack snälla så gullig Du är!
Det ser väldigt mysigt ut.
Vi ska bo på Olympou 58 så vad jag förstår enligt karta så är det väldigt centralt.

Du vet förstås var flygbussen kommer in? Är det Centralstationen? I så fall är det 1,5 km att gå till hotellet.

Vi ser verkligen fram emot Thessaloniki och är så tacksam för din fina info Eva.
Just nu blir jag extra nyfiken på stan då jag läser Tråden av Victoria Hislop.
Mycket historia och tragik.

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-02-08, 08:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Thessaloniki i maj

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag, Tobbe och ett gäng andra fågelskådare flyger ner till Thessaloniki och fortsätter med hyrbil bort mot östligaste delarna mot Turkiet.

Lars
Låter ju intressant, den delen av Grekland berättas det ju inte riktigt om här på Kalimera. Så jag hoppas du hinner rapportera om den resan vid något skede!

Och tack till Eva A, intressant information om Thessaloniki!

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT