Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Fysimeras naturhörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-14, 20:31
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Några dagar runt Elounda

Vi körde österut, vid Agios Nikolaos tog vi mot norr och kom fram till byn Elounda. Det var planerat att reka nya vandringsrutter för våren här på Kretas nordöstliga stränder. I byn hittade vi ett öppet pensionat, en öppen pizzeria och ett tiotal öppna kafenion. Att så många kafenion är öppna och att det sitter rätt många kunder i var och en av dem beror på att Elounda ger arbete till så många just nu. Överallt hör man klinkande och pinglande, man målar och gräver upp gator. Här ser man fortfarande en hel del utlänningar i byggjobben.

Man sade om denna Elounda ännu för några tiotals år sedan att den är en idyllisk fiskarby. Den som har besökt Elounda under turistsäsongen vet bättre: det vimlar av turister här och inte minst vid båthamnen, antingen på väg till eller ifrån ön Spinalonga. Vid strandkanten strax utanför bykärnan ligger flotta hotell som man nämner till sexstjärniga lyxlogi, inkastarna i den ännu mindre byn Plaka hojtar på flytande franska. Elounda är semesterparadis för eliten. Ett lokalt skvaller berättar att Lady Gaga planerar sitt hus här i närheten

Men nu, mitt på vintern och renoveringsarbeten har fiskarbyn Elounda stigit fram igen. I hamnen gungar underbara små fiskarbåtar i granna färger, bygatorna är folktomma och stilla. På en taverna har man lämnat dörren lockande öppen, men husmodern berättar att hon lagar mat bara för familjen. Några strandtavernor i Plaka har öppet under helgen, annars täcks byn av buller och damm, man renoverar här rören under gatorna.

Februaridagarna är plötsligt soliga och varma, på morgonen ligger Spinalongabukten spegelplank. Vi vandrar och fotograferar. Vi blir överraskade av blommande vilda orkidéer högt uppe på Agios Jannios halvön: Tiotals, skulle man våga säga hundratals hyacintorkidéer (Barlia robertiana) och en anna sorts skönheter (Orchis collina). Det finns så många av dem att man inte får plats att gå bland dem. På andra ställen ser vi sedan inte mer blommande orkidéer. Fast våren börjar tidigare på östra Kreta än någon annanstans på ön, generellt har vårblomningen inte riktigt kommit igång ännu.

Vi fotograferar Spinalonga ön från nya vinkel. Det känns lite konstigt att se denna välbekanta ö nu när jag följer tv-serien som man har gjort efter Victoria Hislops bok ”Längtans ö” i finsk TV. Jag står här på kullarna ovanför byn Plaka och ser rakt in i gångna tider
Nästa dag går vi upp på Oxa berget som reser sig söder om Elounda, berget är inte högre än knappt 600 meter, men det bjuder på vida vyer över Agios Nikolaos till snötäckta toppar av Dikti-bergen och långt ut på den glittrande havshorisonten.

Det berättas att detta Oxa-berget har gett skydd till forntida minoer som sökte gömställen ifrån erövrarna av sin ö över tusen år före tidsberäkningen. Efter de tiderna finns här kvar en stor mängd mer eller mindre ruinerade vattenreservoarer. De skulle vara hundra till antalet, nu har man hittat 99 och den hundrade, den skulle vara den som gömmer det stora skattet…

Under alla uppror och krig har Oxa-berget varit ett samlings- och gömställe för motståndsrörelsemän. Härifrån ser man långt, det var inte lätt för fienden att komma hit upp och söka någon. Mellan topparna har man byggt en liten kyrka, tillägnad till Det Heliga Korset. I september firar man här kyrkans namnsdag, panagiri. Då vandrar hundratals festdeltagare på bergssluttningar.

Bakom Oxa-berget öppnar sig en fridful dalgång med olivträd och runtstrosande fårskockar, högre upp såg vi getter som trivs på höjder. På botten av dalen hittar vi ett litet betonghus och på trappan står en liten svartklädd kvinna och vinkar. – Elate, elate, kom, kom! Vi sitter ner med henne i solen, en rakisup, några valnötter från egna träd, färskt vatten att skölja allt ner.

Vi ser på bilder av barn och barnbarn. Fru Georgia bor under vintermånader här i armhålan av Oxa-berget med sin make. De sköter sina får och getter som nu går uppe i bergen, de odlar sina små åkrar. De svarta kläderna har inte denna gång att göra med änkeståndet utan med bortgången av ett barn: av sönerna denna allra modigaste blev skjuten av sin bästa vän. Fru Georgia ser på bilden av sonen och pekar på sina ögon, fyllda med tårar. – Pallikari, säger hon, en modig kretensisk man.
Vi pratar om de fyra andra barn, om deras arbeten, deras hem, om barnbarn. Till påsken packar fru Georgia och maken sitt liv här och flyttar med fåren och getterna upp till Lasithi platån till sommarbyn. Dit kommer även alla barn med familjer för att fira påsken. Vi fortsätter vår resa, de enda ljud man hör här är fåren som bräker och fågelsång.

Den sista dagen hinner vi strosa runt på Kolokitha-halvön. Denna låga landremsa skyddar Elounda för alla vindar. Stenbelagda åsnestigar, urgamla kyrkor, stadsruiner som har sjunkit in i havet, gamla saltsamlingspannor, ett mosaikgolv från fornkristen tid – sevärdheter tillverkade av människohanden tar inte slut här på Kolokitha-halvön! Och precis som naturen också ville för sin del bjuda på sevärdhet: vi får följa hur en vit häger (Ägretthäger enligt Janne) som fiskar i saltpannornas grunda vatten.



Lite utsikts bilder från toppen av Oxa berget




Dessa underbara dagar gav resultatet av en helt ny Blomsterströvtågsvecka.

Anna vid pennan Olle bakom kameran
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-15, 05:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

Så underbart att sitta tidigt på lördagmorgonen och läsa detta!
Som att lyssna på ett vackert musikstycke.
Som jag sagt tidigare, Kreta är mångfacetterad.
Tack Anna och Olle!
Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-15, 08:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

Tack! Jag var till Agios Nikolaos 1965 som charterturist, men hade inte råd att åka med på turer. En vecka på stranden var inte fel heller...Om jag någonsin kommer till Kreta vill jag gå med på vandringstur med er!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-15, 08:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

Härlig start på lördagsmorgonen.
Det är så fascinerande med Spinalonga att ön som ju ligger så nära ändå var SÅ långt borta. Tänk att allt man lämnat fanns inom synhåll.

SÅ fin den blomstervandringen måste vara!

TACK!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-02-15, 08:46
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Re: Några dagar runt Elounda

Så härligt!
Kanske det blir billuff på Kreta istället för båtluff i år.
//
KR
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-02-15, 11:01
AnnelieTs avatar
AnnelieT AnnelieT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Västervik
Inlägg: 142
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

Oh, vilka vackra och inspirerande foton ni delar med er av!

/Annelie
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-02-15, 14:27
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

Sådan bra blandning av bild och text, historia och nutid. Jag hoppas många läser, tittar på bilderna och njuter av Kreta. Ni förbättrade denna fantastiska gulddag! / Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-02-15, 17:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

Jag njuter av Era vackra bilder som vanligt!
Trevligt att få följa med på Era vandringar på KRETA.. inspirerande, lockar till besök!..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-02-17, 21:09
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

Ja nu är vi tillbaka i Elounda för 2 /3 dagar.
Mera utforskning av området.
Massor med orgeer redan nu.
I dag såg vi 100tals av denna vackra som ej fanns förra veckan.
.

Kanske vi hittar fler nya i morgon.
Sol och bad samt god mat

Ursäkta dålig bildkvalite men provar att jobba på en Samsung Chrombook och det är många nya knappar.
Olle
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-02-18, 05:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

Vilken vacker blomma och färg att vila ögonen på!
(Kan ni konservera dom tills vi kommer i april?)

Birgitta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-02-18, 07:01
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

Ingen fara med denna orkidé som heter Orchis papilionacea eller butterfly orhdid.
Den växer på flera ställen även på väst där den blommar även i april.

Anna
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-02-22, 07:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

En liten fråga angående tv-serien "To Nisi" som visas i Finland just nu: Hur kan ni titta på den på Kreta? Är det via Yle Areena? Enligt vad jag vet så kan man inte titta på serien om man är utomlands?

Tack för underbara bilder och rapport igen! Såg att man kan köpa sig en resa med tema där man besöker bl. a Spinalonga och Anna är guide. Den skulle jag gärna följa med på i fall det var möjligt, vilket det tyvärr inte är i år. (Detta är inte reklam, blev bara så förtjust när jag läste om det).

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-02-22, 09:58
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

Hej Alala! Just det, på YLE Areena kan man se den fina serien To Nisi även här på Kreta. Jag ser den via min iPad där jag har en yleareena-app. Helt underbart att kunna se serien, se alla bekanta vackra vyer. Jag hoppas verkligen att serien så småningom kommer ut även i andra nordiska länder. Boken har ju lästs i både Norge och Sverige och det är många skandinaver som reser till Kreta för att bl.a. besöka denna ö med så mycket historia (mycket historia även före ön blev en spetälskekoloni i början av 1900-talet). På finska kom boken ut först ifjol.
Anna
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-02-22, 11:02
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Några dagar runt Elounda

Takk for denne herlige (LENGTE) tråden
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT