Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Andros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-14, 20:08
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 131
Standard Andros !!

Är det någon som har varit på Andros?
Vi planerar att besöka ön i sommar men tycker
att det inte finns så mycket information om ön
på forumet. Kanske någon har några tips mm.?
Tacksam för svar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-14, 23:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Andros !!

Janne har skrivit massor då de besökte ön för ett par år sen. Han kan säkert hänvisa till rätt tråd. Vi ska också dit i sommar om inte färjestrejker sätter P för det.
Har Du tittat tv på förstasidan under ÖAR och sen Kykladerna och Andros? Där finns en del info och resebrev.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-15, 19:08
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Andros !!

Ta inte för stor fasta på vad jag har fått för intryck av den ön.
Det är säkert mycket missvisande för ön, men min och min sambos korta bekantskap med Andros är inte positiv.

Är man en "Robinson Cruse" så är ön perfekt. Vi var på en dagsutflykt till Andros och man ska veta att huvudstaden Chora ligger långt ifrån båtarna som lägger till Gavria. Vi hade hört/läst så mycket gott om Andros och kom dit med alldeles för stora förväntningar. Vi tänkte övernatta i Chora och åka tillbaka till Mykonos där vi bodde dagen efter.

Vet inte hur det är i år, men förra året hade de enorma bekymmer med sophanteringen och detta syntes verkligen också då de platser med soptunnor snarare var ett berg med sopor och nånstans där under fanns tunnorna. Detta har iofs inte påverkat vårt omdömme om ön då vi redan kände till sopproblemen innan vi kom dit.

När vi kom av båten så tog vi en taxi till Chora något chockade av priset på 45€ men det är riktigt långt mellan byarna/städerna. Resan var väldigt grön måste sägas men inte speciellt vacker för att vara Grekland. Väl framme i Chora blev vi mycket förvånade då det inte fanns några människor alls nästan. På torget med restauranger fanns det endast en skotte i kilt som enda gästen. Huvudgatan i Chora är väldigt speciell och fin men i övrigt är det inte speciellt fint eller vackert där. Däremot på håll är stan ett vackert smycke. (se Jannes bilder). Vi gick till pensionat för att övernatta men det var helt tomt och det satt en lapp på dörren att man skulle ringa ett nummer, men det var ingen som svarade. Därefter gick vi till ett elegantare hotell inne i stan men det var helt stängt och nersläckt.
Därefter frågade vi två poliser efter råd, men de sade bara:
Vad gör ni här? Här finns inget att se eller att göra!?

Faktum var att det var en spökstad när vi var där så det kändes nästan som en Stephen King-film. Under några timmar så såg vi två poliser, en skotte i kilt, en mor och en dotter, en kypare och en butiksinnehavare som målade sin butik samt två expediter i en supermarket som stod och pratade utanför butiken och två taxibilar med chaufförer. Detta var de enda människor vi såg mitt inuti en hel stad, väldigt skumt

Efter några timmar så blev åter en taxiresa á 45€ tillbaka till Gavria. Tixichauffören som fick turen nästan grät av lycka och hans kollega tog i hand och grattade han precis som han vunnit högsta vinsten. Det gjorde faktiskt taxichaufförerna när vi reste till Chora också.
Väl tillbaka i Gavria så kom vi fram till Andros inte är något för oss men att Gavria var iaf lite livligare än Chora.
Dagen efter Androsäventyret så frågade hotelportieren om vår utflyjt var bra, och när vi beskrev vår upplevelse så blev hon så bestört och bannade sig själv att hon inte varnade oss för att åka till Andros då hon visste att ön var helt död i juni och vaknar till liv först framåt augusti. Portieren tyckte att vi skulle åka till Paros istället då hon garanterade att vi skulle bli nöjda. Paros var en myckte trevlig ö och vi besökte båda orterna Parikia och Naoussa. Båda var mycket trevliga men Naoussa är mycket mer sol och bad än Parikia som är mer en riktig stad.

Lycka till
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-15, 20:31
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Andros !!

Jag har precis skickat in ett resebrev från vår resan 5-11/4 till Andros. Det blir nog snart publicerat. Nu var ju detta under lågsäsong och det är säkert annorlunda under högsäsong. Förväntar man sig något som Naxos eller Paros blir man nog besviken. Letar man något som är betydligt mindre turistiskt blir man nog nöjd.
//
KR

P.S. Lissi - du kommer att gilla ön tror jag. Likheten med blåsten från Tinos kommer att få dig att känna dig som hemma trots att vindarna inte är riktigt så hårda.D.S.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-15, 21:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Andros !!

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Jag har precis skickat in ett resebrev från vår resan 5-11/4 till Andros. Det blir nog snart publicerat. Nu var ju detta under lågsäsong och det är säkert annorlunda under högsäsong. Förväntar man sig något som Naxos eller Paros blir man nog besviken. Letar man något som är betydligt mindre turistiskt blir man nog nöjd.
//
KR

P.S. Lissi - du kommer att gilla ön tror jag. Likheten med blåsten från Tinos kommer att få dig att känna dig som hemma trots att vindarna inte är riktigt så hårda.D.S.
Velkommen hjem, KR, jeg gleder meg til å lese reisebrevet ditt
- jeg likte jo veldig godt det jeg rakk å se av Andros, dvs først og fremst Chora
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-16, 13:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Andros !!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Janne har skrivit massor då de besökte ön för ett par år sen. Han kan säkert hänvisa till rätt tråd.
Här finns alla inlägg jag skrev från Andros.

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Jag har precis skickat in ett resebrev från vår resan 5-11/4 till Andros. Det blir nog snart publicerat.
Det publiceras troligen under dagen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-04-17, 13:27
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 131
Standard Sv: Andros !!

Tack alla för era svar. Kul att läsa och vi hoppas att vårt första besök på Andros bli bra.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT