Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-23, 17:31
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard vodafone låst mobil

vodafone är uppköpta utav Telenor. För er som "låst" sin telefon till vodafone och förut kunde köpa Grekiskt kontantkort så vill jag bara upplysa om att Telenor inte har motsvarande i Grekland! Så en olåst mobil medtages eller en något dyrare tele räkning dimper ner!
Annelie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-23, 17:49
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: vodafone låst mobil

Källa till dessa uppgifter?
De som har telefoner sedan tidigare som var låsta till Vodafone kan knappast påverkas, låsningen sitter ju i själva telefonen.
Fast egentligen har jag inte en aning.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-23, 18:09
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: vodafone låst mobil

Förut kunde du köpa vodafone kontantkort i utomlands (som ju funkar i den låsta..) Telenor har dock inga sådana avtal med Grekland! Ringde nämligen igår för att kolla! Så d blir till att ta med sig en avlagd för inrikes!
Annelie

Senast redigerad av inkfish den 2006-04-23 klockan 19:31. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-23, 18:19
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: vodafone låst mobil

Låter väldigt konstigt för på telenors hemsida finns uppgifter för oss som har "gamla" Vodafone passport att vi ska kunna fylla på dem i Grekland som tidigare...? Kollade igår...

Malin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-23, 18:44
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: vodafone låst mobil

Det stämmer! Jag tänkte mer på inrikes samtalen! Men ska du ringa hem så finns ju vodafone passport!
Annelie
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-23, 19:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: vodafone låst mobil

För den "normala semestertelefonören" verkar Telenoraffären inte göra nån skillnad, så vitt jag sett. De flesta har nog INTE köpt grekiska kort när de varit i Grekland utan ringt med det kontantkort/abonnemang de redan hande.

Jag har vodafone abonnemang med passport, detta ska inte påverkas enl brev från Telenor.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-24, 15:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: vodafone låst mobil

Citat:
Ursprungligen postat av ah666
Det stämmer! Jag tänkte mer på inrikes samtalen! Men ska du ringa hem så finns ju vodafone passport!
Annelie
För de som har Vodafon Passport lönar det sig knappast att köpa Grekiska kontantkort längre. Ringer man inrikes betalar man en "gästtaxa" från den operatör man ringer med just då. Den kan naturligtvis vara marginellt dyrare än ett kontantkort, men man ska nog ringa rätt mycket inrikes för att ska göra någon större skillnad.

Peter
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-24, 15:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: vodafone låst mobil

Ibland har man lite flyt. Jag blev nyss uppringd av Telenor som frågade om jag ville sänka minutpriset ytterligare 10 öre... Så jag passade på att ta upp den här frågan.

Det finns två olika typer av låsningar. Dels programmässigt i telefonen, dels i SIM-kortet. Den senare används främst i nyare och dyrare telefoner. Det innebär att den telefonen enbart fungar med det SIM-kortet. Den som har en programlåst telefon, och har kunnat byta SIM-kort tidigare, ska kunna göra det nu också.

Om han har rätt eller inte vet inte jag, men han lät trovärdig, och svaret kom direkt utan tvekan.

Peter
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-24, 20:34
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: vodafone låst mobil

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Ibland har man lite flyt. Jag blev nyss uppringd av Telenor som frågade om jag ville sänka minutpriset ytterligare 10 öre... Så jag passade på att ta upp den här frågan.

Det finns två olika typer av låsningar. Dels programmässigt i telefonen, dels i SIM-kortet. Den senare används främst i nyare och dyrare telefoner. Det innebär att den telefonen enbart fungar med det SIM-kortet. Den som har en programlåst telefon, och har kunnat byta SIM-kort tidigare, ska kunna göra det nu också.

Om han har rätt eller inte vet inte jag, men han lät trovärdig, och svaret kom direkt utan tvekan.

Peter
Vad bra! Då har vi klarat ut den här frågan...skaffar vodafone passport och ringer lyckliga, brunbrända med sand mellan tårna !
Tack Peter!
Annelie
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-24, 20:41
Izzas avatar
Izza Izza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: vodafone låst mobil

måste bara säga att jag med min fd vodafone telefon, inte kunde använda grekiska vodafone simkortet, förra sommaren i grekland... usch o fy..

//Elsa
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-25, 14:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: vodafone låst mobil

Citat:
Ursprungligen postat av Izza
måste bara säga att jag med min fd vodafone telefon, inte kunde använda grekiska vodafone simkortet, förra sommaren i grekland... usch o fy..

//Elsa
Om du har en nyare SIM-kortslåst telefon, som jag skrev om här ovan, så går det inte att byta till något kontantkort. Det ska du blivit upplyst om när du köpte telefonen.

Jag kan tänka mig att man ändrat till SIM-kortslåsning eftersom det går att tanka ner "upplåsning" från nätet, och vissa mindre nogräknade telebutiker också tillhandahåller den sevicen mot en mindre peng...

Peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT