Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-10-26, 18:04
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Katter

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Varför inte ge en slant till Animal Care när ni är där. Det finns insamlingsbössor på många ställen. Ha de bra.
Kan du tro vi ska göra!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-10-26, 18:44
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Katter

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Varför inte ge en slant till Animal Care när ni är där. Det finns insamlingsbössor på många ställen. Ha de bra.



Jag tycker ju mycket om dom Joniska öarna men har aldrig varit på Kythera. Det får bli nästa resa hoppas jag! Gillar också att resa till öar som har ett bra djurskydd. Det verkar som om många andra här på forumet också uppskattar det. Oftast sker hjälpinsatser med hjälpa av frivilliga och donationer.
Vill du sponsra en katt på Kythera?
En fb vän till mig har startat föreningen Adopt a cat. För under 50-lappen per månad så kan man sponsra en katt :-). Eller betala för en sterilisering. EN katt i Grekland gör kanske ingen skillnad men det är en början! Välbefinnande är en sak - men kastrering är det som ger effekt för framtiden.
http://adoptacat.jimdo.com/

Jag skvätter aldrig vatten på katterna! Det är bättre att mata dom - då tigger dom inte. Blev så glad i somras i Vasiliki, på Lefkas, när personalen inte ville ta ut vår matrester innan vi gett resterna till katterna. "For the cats!" - frågade dom innan dom tog ut tallrikarna
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-10-26, 21:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Katter

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg

Jag skvätter aldrig vatten på katterna! Det är bättre att mata dom - då tigger dom inte.
Det var en ny variant


Det är ju inte själva tiggandet som är problemet, utan att alla inte vill ha katterna inpå sig på tavernan. Logiken i det där är ju ungefär som att säga Ge tjuven din plånbok så stjäl han den inte


Jag matar gärna katter, men jag gör det inte om folk vid borden intill har invändningar, eller om personalen har onda ögat på katterna. Matar jag i det läget riskerar det bara slå tillbaka på katterna.


I den här tråden handlade det ju om allergi, i synnerhet då tycker jag att vattenskvättandet är en bra metod. Alla KAN inte ha katter i närheten - och vatten skadar inte katterna.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-10-26, 22:22
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Katter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det var en ny variant
Visst är det . Vi tar alltid med oss torrfoder och lägger en näve en bit ifrån bordet (då behöver inte tavernaägaren städa upp resterna). Om katten inte vill ha det så har den antingen en ägare, är kräsen eller så är den inte hungrig. Resterna ifrån bordet lägger vi ofta vid någon soptunna.

Det enda tillfälle jag kan tycka vara lite obehaglig är om katten hoppar upp i knäet.....även om jag gillar alla djur så är jag lite rädd för katter. Är mera hundmänniska. Jag har väldigt svårt för att sitta och äta en god måltid om någon hungrig stackare sitter och tigger - oavsett ras.

Jag förstår att det är ett problem om man är kattallergiker! Det kan inte vara lätt i Grekland. Dom flesta katter känner dock på sig om dom inte är önskvärda. Om man tittar bort så går dom oftast förbi. Fast runt vårt bord är det ofta fullt......
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-10-27, 00:20
Stenkowich Stenkowich är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 66
Standard Sv: Katter

Kom igår hem från femveckors ö-luff, och har sett massor med katter. Inte minst i och kring soptunnorna. Samma katter sitter sedan runt borden på restaurangerna. Med tanke på var de varit, skulle jag aldrig komma på tanken att klappa eller kela med en sådan katt. Dessutom tycker jag det borde vara ett hygieniskt problem för restaurangägarna!?
Jag har inget emot katter här hemma. Vår dotter har tre stycken, och vi tycker mycket om dem.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-10-27, 00:42
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Katter

jag önskar er en underbar resa!!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-10-27, 08:07
Grekofilia Grekofilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Trondheim
Inlägg: 35
Standard Sv: Katter

Har lest meg gjennom denne tråden om katter i Hellas, og da spesielt på Samos. Og her ser jeg enda en god grunn til at vi ikke skal mate katter ved middagsbordet i Hellas. Noen kan faktisk være allergisk. Jeg selv har ingenting i mot katter, men jeg liker ikke å ha tiggende katter rundt meg når jeg skal spise en bedre middag. Vi har opplevd at kattene har krafset oss på føttene og klatret opp på stolene for å få tak i mat på bordet. Det er direkte uhygienisk. Og de verste øyene var faktisk Samos... og Symi. Det er ganske rart egentlig at dette er noe folk aldri gjør på restaurant hjemme, men med en gang de kommer til Hellas så er det helt greit å slenge matrester på golvet rundt bordene på en restaurant. Vi har flere ganger mistet matlysten av slafsende katter rundt oss. Katter skal ikke mates ved bordene, de skal ha en egen matingsplass på et egnet sted.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-10-27, 08:25
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Katter

Bra skrivet. Kasta inte mat till katterna. Utan som vi skrev. Ge en peng till dom som tar hand om katter och även hundar. Men som vi skrev efter 29 gånger på Samos är det lite katter nu mot tidigare. 😼😼
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-10-27, 09:15
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Katter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det var en ny variant



I den här tråden handlade det ju om allergi, i synnerhet då tycker jag att vattenskvättandet är en bra metod. Alla KAN inte ha katter i närheten - och vatten skadar inte katterna.
Bra skrivet. Kasta inte mat till katterna. Utan som vi skrev. Ge en peng till dom som tar hand om katter och även hundar. Men som vi skrev efter 29 gånger på Samos är det lite katter nu mot tidigare. 😼😼


Håller med dessa två artiklar!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-10-27, 15:42
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Katter

Ja jag håller också med. Problemet när man vill "vara snäll" mot någon stackars katt på en restaurang är att andra katter snabbt upptäcker att någon matar och i värsta fall har man ett helt gäng runt benen som tigger och slåss om bitarna. Och då är det alltid de svagaste (inte sällan den man började mata) som blir utan. Så har man ångest för det och dragit in ett gäng katter på serveringen som sedan tigger vidare. Jag brukar spara överbliven mat i en servett och ge till någon hungrig i en gränd eller på stranden, långt från serveringarna. Och vet man att det varje dag sitter hungriga katter på någon plats, till exempel vid soptunnorna, är det ju snällt om man har någon burk kattmat med sig. Men senaste resan till Pythagorion fick jag faktist oftast slänga köttbitarna jag gömt undan från lunchen när jag kom till hotellet eftersom jag inte mött någon hungrig katt under eftermiddagen! Så jag håller med. Mata gärna, men på rätt plats i byn. Stöd animal Care - och en skvätt vatten har ingen katt dött av!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-11-01, 14:30
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Katter

Bra Kastås! Man kan även sätta in en slant hemifrån på deras sida.....t.o.m. köpa kattmat på Lidl och åka upp med om man är där!!!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT