Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-28, 21:15
Mysterium Mysterium är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 4
Standard Samos, Ireon

Hej alla Greklandsälskare! Jag och min pojkvän ska till Samos i sommar och bo i lilla fiskebyn Ireon. Jag har varit på Samos ett flertal gånger men aldrig, tyvärr, riktigt sett mig omkring. Jag har sett Votsalakia, och det var inget för mig. Inget grekiskt över huvudtaget. Jag har ett par frågor som jag skulle uppskatta att någon tog sig tid till att svara

1. Vi ska hyra bil en dag eller flera dagar och resa runt. Är det bäst att hyra bil via sitt flygbolag eller på plats? Jeep utan tak är nästan ett måste, ingen av oss vill sitta instängd i en bil i 40 graders värme. Vi anar att det är billigare att boka via bolaget, men ändå!

2. Och vart ska vi åka? Vad ska vi göra? Vad ska vi se? Och vad ska vi inte se? Vi tycker om allt. Bada, sola, vandra, suga in atmosfären på toppen av ett berg, snorkla.

3. Vad kan budgeten ligga på ungefär? Vi ska vara borta två veckor. Vi har inte lust att stå där om pengarna börjar ta slut och vi inte kan ta ut pengar.


Tack på förhand!!!!
Och ååååh vad jag älskar Grekland.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-28, 22:17
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Samos, Ireon

Hej,
1. Boka bil på plats brukar funka bra, min erfarenhet är att det är bäst om utbudet på orten har lite att välja på.
2. Om du varit i Votsalakia så har kanske inte sydkusten så mycket mer att ge, kör upp till Vathy och kör längs kusten mot Kokkari. Pythagorion och Psili Ammos längre bortanför kan också vara en lämplig dagsutflykt.
3. Passar på den...

Trevlig resa
/Göran
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-28, 23:50
Mysterium Mysterium är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 4
Standard Sv: Samos, Ireon

Citat:
Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
Hej,
1. Boka bil på plats brukar funka bra, min erfarenhet är att det är bäst om utbudet på orten har lite att välja på.
2. Om du varit i Votsalakia så har kanske inte sydkusten så mycket mer att ge, kör upp till Vathy och kör längs kusten mot Kokkari. Pythagorion och Psili Ammos längre bortanför kan också vara en lämplig dagsutflykt.
3. Passar på den...

Trevlig resa
/Göran
Tack för svaret!!
Pythagorion är en pärla. Där har jag utforskat i byns alla gränder. Underbart! Psili Ammos har jag hört mycket gott om. Några andra stränder man bör besöka?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-29, 13:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Samos, Ireon

Näktergalsdalen med alla fina byar tycker jag man bör se. Den lilla byn Posidonio på östkusten är också värd ett besök. Att gå till vattenfallet ovanför Potami beach tycker jag är både trevligt och intressant.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-29, 18:30
Asteria Asteria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 2
Standard Sv: Samos, Ireon

Ireon er en trivelig liten by. Rett i nærheten ligger Papas beach som absolutt er verdt et besøk for bad, sol og mat. Sykkel kan også leies for å utforske nærområdet.
Mili og Chora ligger ikke så langt fra Ireon; små landsbyer absolutt verdt et besøk. I Koumaradei kjøper man olivensåpe og vakkert håndarbeid.
Leie bil gjør vi alltid på plass, har aldri leid jeep, men erfaringsmessig er det billigere å leie på plass enn gjennom reiseselskap. Det ligger flere utleiebyråer i Pythagorions hovedgate.
En flott dagstur er frokost i Kokkari og så kjøre langs nordkysten til Manolates og/eller Vourliotes - to flotte fjellandsbyer å vandre rundt i. Ta små avstikkere fra hovedveiene her er også spennende. Finne en artig liten taverna for lunsj og prøve husets spesialitet.
Mellom Pythagorion og Samos by kan man ta av mot Psili Ammos; flott sandstrand og muligheter for god lunsj. Her kan man også ta en tur til Posidonio og Klima; små små landsbyer med strender og krystallklart vann og tavernaer som serverer super sjømat! Her er det også gode muligheter for å gå seg turer i bergen, plukke litt urter osv.
Pythagorion er også sjarmerende med hus som klynger seg oppover lia. Ta ihvertfall en tur opp den bratteste trappen og nyt utstikten både over havet og se hvor smalt det er mellom husene! Nyt solnedgangen fra en strandtaverna i den ene eller andre enden av byen mens dere inntar middagen.
Vanskelig å svare på budsjett, det kommer jo helt an på om man spiser alle måltider ute, om man går på bar osv. Men det går fint å ta ut penger i bankomatene - ingen problemer pr. i dag ihvertfall.
Riktig god tur!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-29, 18:49
moulipis moulipis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 30
Standard Sv: Samos, Ireon

Hej!

På fråga 2 kommer jag med ett tips: Potami och dess omgivningar. Potami ligger utanför Karlovassi i nordväst. Fantastiskt natursköna omgivningar! Vattenfall, vandringsleder, fin strand.

Och på frågan hur mycket pengar ni bör ta med er beror det helt på vad ni tänkt göra och är alltså väldigt individuellt. När jag varit iväg i två veckor har jag haft med femtusen (en person alltså).. Men alltid haft med kortet också, och tagit ut om det behövts. Vill för övrigt belysa om att uttagning av kontanter inte ska vara något som helst problem på Samos, har jag fått höra av säkra källor. Inget jag skulle oroa mig för.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-29, 20:35
Åsa L Åsa L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 60
Standard Sv: Samos, Ireon

Vi hyrde jeep på plats, visserligen med "apollorabatt" för 130 e för tre dagar i Pythagorion. Håller med om näktergalsdalen och vattenfallet. Sen är det ju väldigt mysigt i Pythagorion, men dit kan man ju åka taxi... Om man är djurintresserad kan jag rekommendera ett besök på Samos animal care,tror jag det hette, vid soptippen avtagsväg efter Vathy på stora vägen mot Kokkari. Där tar ett par Holländare hand om gathundar, och hittar nya hem till dem i Holland och Tydkland. Pappa beach stiftade vi bekantskap med i år, mysig/kul upplevelse. men var där i tid eller boka solstolar dagen innan... Ligger bara en kilometer utanför Ireon väster ut. ang jeep, se till att få solskydd på...
Trevlig resa!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT