Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-04, 15:32
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Doryssa seaside resort i Pythagorion

Hej!
Undrar om någon har bott på ovan nämnda hotell och kan berätta lite. Är stranden fin? Störs man mkt av flygplanen? Ska man bo i dubbelrum eller bungalow? Är det värt att betala lite extra för det här hotellet?

Och hur är vädret i mitten av september? Tänkte åka den 16:e sept i så fall.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-04, 15:38
Mimmi Mimmi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tyresö
Inlägg: 96
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Jag har bott där i september, men det var innan det totalrenoverades. Jag kan inte uttala mig om vilket som är bättre, rum/bungalow dessvärre. Jag tror det är litet en smakfråga. Stranden var toppen, man kunde promenera längs med den in till Pythagorion också. Hotellet hade underbar frukostbuffé.
Vädret är perfekt i september! Man får också en skön promenad in till Pythagorion.
Angående flygplan, visst kommer dom nära...men, dom flyger ju inte nattetid och dessutom tycker jag det är rätt häftigt att ligga på stranden och killa flygplanen under magen.
Jag var helnöjd med det hotellet!
Mimmi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-04, 16:25
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Ok det låter ju jättebra. Tycker också det verkar lite spännande med flygplanen :-)
Brukar det regna mycket i september och vad ligger medeltemperaturen på?

Sen undrar jag var närmaste affär/minimarket ligger? Finns det apotek & läkare i Pythagorion?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-04, 17:48
KristinaEs avatar
KristinaE KristinaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 113
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Hej.
Det finns Apotek och läkare i Pythagorion. Apoteket ligger på vänster sida av huvudgatan (om du kommer från hotellet) Det är ett modernt och fint apotek. Hoppas att de har kvar fönsterskyltningen när ni kommer ner mkt snyggt skyltat. Läkare (Dr Mast) finns som pratar grekiska, engelska, tyska och nederländska. Läkaren känner till skandinaviska försäkringar.
Längs med huvudgatan finns det flera supermarket det är bara att välja vilken som ni trivs bäst med. Inom ert hotell område finns det också en minimarket. Jag har inte varit inne i den, så jag kan inte säga något om sortiment eller priser. Våra vänner bodde på Doryssa nu i juli månad och vi var där på "studiebesök" Ett fint och designat hotell.
Vi har varit på Samos i september för några år sedan och hade då mycket bra väder, men förra året när vänner till oss var där i september var det tyvärr endast 2½ dag med sol, resten regn.
mvh Kristina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-04, 18:26
Mimmi Mimmi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tyresö
Inlägg: 96
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Ang. Mini-marketen på området så är det väl ingen "super-market", men vatten och drycker kan man ju alltid inhandla där.
Jag reser nästan varje år i september till Grekland och har upplevt att vädret är väldigt stabilt då ( jag hoppas så även i år då jag åker till Pythagorion). Rätt behaglig temperatur för det mesta.
/Mimmi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-04, 18:59
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Tack för era svar!
Jag tror att september förra året var lite ostabilt. Jag var på Kreta och hade i princip regn varje dag. Det var inte något duggregn heller utan mindre skyfall. Hoppas på bättre i år då för det blir nog en vecka på Doryssa, tycker det verkar väldigt fint!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-04, 19:32
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Kom på en fråga till. Går det någon lokalbuss till Kokkari? Och finns det i så fall någon busshållplats i närheten av hotellet eller får man gå in till Pythagorion? Vad kostar det?
Jag var i Kokkari förra året och jag älskade det, så dit vill jag åka nån dag!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-05, 08:44
KristinaEs avatar
KristinaE KristinaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 113
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Det går lokal buss till Kokkari. Om det finns busshållsplats vid ert hotell vet jag inte, det kan bli att ni måste gå in till Pythagorion och ta bussen därifrån. Vi åkte buss till Kokkari 2007. Ni åker först till Samos stad för att där byta buss. Då 2007 var det bara att gå av bussen i Samos stad och endast gå några meter för att stiga på bussen till Kokkari. 2007 kostade det samanlagt 3 e/per person. Men priset har säkert gått upp som allt annat i Grekland.
Kokkari är verkligen en mysig by att gå omkring i. Vi gör ett besök där varje år som vi är på Samos.
Men om ni hyr bil någon dag, så missa inte att åka upp till Manolates, magnifik utsikt och pitoresk by, samt att äta uppe hos Lukas. billigt och gott.
Häls Kristina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-24, 13:10
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Vet någon om det finns luftkonditionering i september på hotellet?

När jag läser på Fritidsresors hemsida så står det luftkonditionering juni - aug. Men när jag läser på Apollos sida (som jag har tänkt åka med) så står det inga specifika månader.

Har inte riktigt bestämt mig än för att åka. Jag är rädd för svininfluensan (inte för själva sjukdomen, mer för att bli så sjuk utomlands). Finns det bra sjukhuse i Samos stad? Men samtidigt skulle jag verkligen behöva en semesterresa nu.
Får se hur det blir.....
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-24, 14:59
eage eage är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Været i September er veldig behagelig. Ikke være redd for å bli syk på Samos. Flink lege i Pythagorion og bra sykehus i Samos by. Har god erfaring med begge.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-25, 13:17
Vendela Vendela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Inas Visa inlägg
Vet någon om det finns luftkonditionering i september på hotellet?

När jag läser på Fritidsresors hemsida så står det luftkonditionering juni - aug. Men när jag läser på Apollos sida (som jag har tänkt åka med) så står det inga specifika månader.

Har inte riktigt bestämt mig än för att åka. Jag är rädd för svininfluensan (inte för själva sjukdomen, mer för att bli så sjuk utomlands). Finns det bra sjukhuse i Samos stad? Men samtidigt skulle jag verkligen behöva en semesterresa nu.
Får se hur det blir.....
Jag tycker då inte att man ska avstå en resa för att man är rädd för svininfluensan. Om sjukdomar och framtiden finns det ingen som har något facit för, och vad är det för livskvalité att gå hemma och oroa sig för något som man kanske inte kommer att bli sjuk i?
Blir man sjuk, så blir man..
Nej, res du i väg och ha en underbar resa .
Man kan ju vara lite extra noga med handhygien, köp med lite lite alcogel och smörj in händerna när du varit ute och innan måltid så minskar det sjukdomsrisken .
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-25, 20:07
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Jag kan meddela att just nu så finns det inget eller väldigt lite kvar av Alcogel på landets Apotek! Just tack vare att massmedia haussat upp faran för en pandemi. Jag håller med Vendela! Blir man sjuk så blir man, de flesta får influensan lindrigt, precis som vilken annan influensa som helst! Man kan inte låsa in sig och tänka på vad som kommer i framtiden! Lev i nuet! Res medan ni kan, när man blir gammal så ångrar man sig!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-25, 23:11
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Alcogelen kommer in om en vecka igen på Apoteket. Men det går att köpa både på ICA & Coop :-)

Jag tror faktiskt att det blir en resa till antingen Samos eller Cypern. Jag avbeställde resan till Cypern för en månad sen ungefär, när hysterin var som störst och nu ångrar jag mig lite. Förlorade ju ett par tusen kr där. Det som talar för Cypern är ju att det är väldigt solsäkert. Men alla som har varit på Samos vet ju att nästan allt annat talar FÖR den ön

Jag har alldeles för många katastroftankar. I mitt huvud har jag redan blivit dödssjuk och måste flygas till Aten för konstgjord lunga-behandling. Ja herregud....

Men ingen som vet något om luftkonditioneringen på hotellet? Får väl ringa till Apollo annars.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-26, 13:29
Conny Conny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Googlar du på hotellnamnet så kommer du fram till deras hemsida. Därifrån kan du maila hotellet och ställa frågor det har jag gjort. Jag bokade via air-tour.

Mvh // Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-26, 23:26
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Jag har mailat till hotellet. Apollo visste ju inte såklart.... Tack för tipset! Förresten, var du nöjd med hotellet? Eller du kanske inte har åkt än?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-08-27, 07:59
Conny Conny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Hej !

Vi åker 26 september, hotellet se mycket fräsch ut om man tittar på deras hemsida. // Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-27, 14:05
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Ja jag tycker också hotellet verkar jättefint! Ska ni bo i bungalow eller hotellrum?

Undrar om det var ett tecken på att jag ska resa när jag idag gick till apoteket för att köpa öronproppar och dom hade massa desinfektionsmedel till händerna. Inte Alcogel utan apotekets egna. Plus att det fanns små flaskor som man kan fylla och får ha med på planet. perfekt ju.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-27, 19:42
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Har precis bokat resa! Den 16:e sept bär det av! Vi knep de sista två platserna, vilken tur vi hade!
Åh vad jag längtar! Snälla vädergudar, var på min sida :-)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-08-28, 11:09
Conny Conny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Blev det rum eller bungalow ? Vi valde rum. Du kan väl skriva och berätta i forumet vad du tyckte om hotellet eftersom vi åker ner efter dig vore det kul att veta. Förresten vilket bolag reser ni med ? Mvh // Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-08-28, 16:09
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Vi har valt en bungalow med önskemål om balkong. Vi reser med Apollo. Har egentligen dåliga erfarenheter av dom men Fritidsresors och Airtours resor till detta hotell var slut.
Helt otroligt att Apollo tar 145 kr/person för busstransfer till hotellet som ligger mindre än 5 min bort! Taxi it is! (När vi åkte med Ving till Cypern i våras så kostade transfern 140 kr/person och då tog bussresan nästan en timme, lite mer valuta för pengarna där)

Fick förresten ett jättetrevligt svar från hotellet att det finns air-condition i rummen året om och det kostar inget extra!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT