Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-04-14, 15:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hyra EU moppe

Vi hyr ytterst sällan fordon när vi är i Grekland, men vid tillfälle då vi hyrt ett stort och tillika avsides beläget hus vid Soros på Antiparos, då hyrde vi en moppe.

Moppe och moppe ja!! Den såg ut som en moppe, men det var ett fartvidunder!! Det visade sig att vi fått hyra en privatmoppe enär uthyrarens ordinarie sortiment redan var uthyrda. En svart racer med cirka 10 Hkr och manuellt växlad låda.

Nu har jag ändå körkort med alla tänkbara bokstavskombinationer, så den frågan var inget problem.

Minnes än idag när jag och Hustrun brände om alla hyrmopparna på vår
väg upp till droppstensgrottan. Som stodo de stilla hyrmopparna!!!

Men, som flera redan påpekat, det kan nog bli problem om man råkar ut för något i trafiken och ertappas med B-kort av grinig polis. Det strikta föraransvaret gäller alltid oaktat uthyraren upplåtit moppen.


Arne
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-04-14, 16:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det händer ingenting eftersom ditt B-körkort gäller även för EU-moppe// Helén
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men, som flera redan påpekat, det kan nog bli problem om man råkar ut för något i trafiken och ertappas med B-kort av grinig polis. Det strikta föraransvaret gäller alltid oaktat uthyraren upplåtit moppen.
Arne
Jag vill bara förtydliga mig, när jag skriver EU moped då menar jag moped max 50cc, inte sk scooters/vespa överlag. Jag vill bara klargöra att det inte råder olika uppfattning mellan de klipp jag citerat här.
// Helén
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-04-21, 19:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra EU moppe

Enveten som jag är, jag fortsätter hävda att jag har körkort för EU-moped, för det har jag inkluderat i mitt B-körkort. Mailade Grekiska konsulatet för att få klarhet i vad som gäller.

Klipper här in min exakta fråga samt det lika exakta (motsägelsefulla?) svaret.

"Hej!

Har hört att det blivit svårare för utländska medborgare att hyra EU moped 50cc i Grekland.

Finns det någon hos er som kan bringa klarhet i vilka regler som gäller, bör man som svensk ha med något intyg på att vårt svenska B-körkort gäller även för EU-moped?

Jag skulle vara jättetacksam för information och regler ang. detta.

Kanske inte en fråga för konsulatet men ni vet säkert vart jag skall vända mig för att få rätt information."

"Hej,

Vi skulle vilja informera dig att man kan hyra Moped bara om man har Körkort för MC. Det finns många länder, mellan dom Grekland också, som har körkort bara för Moped. Lagen är att man inte kan hyra eller köra Moped i Grekland bara med B- körkort Med vänlig hälsning
Grekiska Konsulat I Stockholm "

Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-04-21, 19:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra EU moppe

Hm. Det var sannerligen ett intressant svar...
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-04-21, 21:39
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Hyra EU moppe

"Lagen är att man inte kan hyra eller köra Moped i Grekland bara med B- körkort "

Fast det är väl glasklart? Eller jag kanske fattar fel??
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-04-21, 22:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av Malena Visa inlägg
"Lagen är att man inte kan hyra eller köra Moped i Grekland bara med B- körkort "

Fast det är väl glasklart? Eller jag kanske fattar fel??
Det är glasklart vad de skriver och vad det betyder, men det som förvirrar är att körkortsreglerna inom EU är så gott som gemensamma. Det finns några saker som skiljer till exempel viktklasser och att man får köra vanlig moppe utan körkort i Sverige mm. Körkortsklasserna och vilka fordon de berättigar till att köra är dock desamma - i alla fall enligt vad jag har läst mig till när jag har försökt få klarhet i denna fråga. Med andra ord borde det inte stämma det konsulatet skriver om att köra moped. Å andra sidan borde de ju inte ha fel...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT