Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-21, 17:06
Nordlund Nordlund är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 41
Standard "Hjälm"

Ja nu tycker nog många att denna fråga redan är besvarad förut på kalimera, nåja. Men hur är det igentligen, t.ex måste man ha hjälm när man åker vespa på samos? Skiljer det från ö till ö? Eller har man en riktig lag om det i grekland? Jag har ju hyrt vespa flera ggr och tycker det har varit olika regler och lagar. Vore tacksam om någon kunde reda ut det här.

Micke
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-21, 18:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Hjälm"

Jo, det är lag numera. Som gäller i hela Grekland.

Att du sen ser många barhuvade greker på vespor beror mest på att polisen ofta ser mellan fingrarna. Men rätt som det är har de kontroller och då åker du på böter om du inte har hjälm. Det är alltså - av olika skäl - rätt huvudlöst att köra utan.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-21, 19:12
Mixelite Mixelite är inte uppkopplad
-
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 66
Standard Sv: "Hjälm"

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jo, det är lag numera. Som gäller i hela Grekland.

Att du sen ser många barhuvade greker på vespor beror mest på att polisen ofta ser mellan fingrarna. Men rätt som det är har de kontroller och då åker du på böter om du inte har hjälm. Det är alltså - av olika skäl - rätt huvudlöst att köra utan.
Nemlig! En hotellnabo av oss kom tilbake fra kjøretur et år, helt skjelven. Han hadde kjørt forbi en motorsykkelulykke der politiet dirigerte og ordnet så godt de kunne. Den unge mannen lå rett ut i veien med hjernemassen rennende ut. (beklager, hvis noen har dårlig mage).

På Chios strammet de grundig inn i fjor og gir nå saftige bøter til dem som blir tatt, fortalte nylig en norsk dame som er gift med en innfødt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-21, 20:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Hjälm"

Det är bra att de stramar åt det där, visserligen behövs organdonatorer, men...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-21, 22:32
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: "Hjälm"

Hej!
På Karpathos är det nog lite hipp som happ.....en del har hjälm och en del inte, iallafall i april/maj i år....nån har den hängande på styret eller armbågen.....
Personligen är jag lite kluven, t.ex när man druttar runt i stan på en 50cc moppe i värmen så har jag ingen hjälm, men om jag åker scooter eller mc (125cc och uppåt) på landsvägen tar jag på den......
Funderar på att ta med en tocken däringa cool cykelhjälm med stora hål nästa gång det bär iväg till Karpathos, väger nästan ingenting och numera finns det en hel hoper modeller att välja bland.......
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-21, 23:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Hjälm"

Se upp bara, mitt intryck är att hjälmrazzior, alltså kontroller, har blivit vanligare. Och då blir det dyrt
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-22, 10:10
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: "Hjälm"

Hej!
Jag undrar hur det skulle gå om man blir bötfälld för att inte ha hjälm under färd och har en tajt resebudget och VÄGRAR betala, för man måste ju bo och äta.......Vad händer då??Finkan?? Följer bötesbeloppet med inom EU?? Nån som vet??
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-06-22, 12:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Hjälm"

Det var en animerad diskussion om det på gamla forumet, tror inte att den finns kvar. Där fanns någon som nåtts av en grekisk p-bot hemma i Sverige, men också någon som inte nåtts av hjälmbot.

Så vitt jag vet får man en lapp i näven och förväntas sen gå till skattekontoret (?) och betala. Om du åker hem till Sverige utan att ha betalt tvivlar jag på att de driver in pengarna, det är för besvärligt.

Däremot: hade jag åkt på en bot på en ö där jag är lika känd som du är på Karpathos - då hade jag inte vågat annat än att bita i det sura äpplet, faktiskt. Man vill ju kunna komma tillbaka utan att vara orolig.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-06-22, 12:11
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: "Hjälm"

Tja, jag kan ju inte låta bli att tycka att debatten om böter eller inte böter är peanuts i sammanhanget. Det väsentliga när det gäller hjälm är ju faktiskt det som Mixelite skrev om..... hjärnsubstans som rinner ut över asfalten, om man ska hårdra det hela. Sådant händer. Varje dag. Och det kan hända vem som helst, ingen av oss är osårbar. Det är väl DET som hjälmarna ska förhindra. Kan det inte vara värt en förstörd frisyr att trots allt få behålla det som finns innanför?

Att envisas med att köra utan hjälm bevisar väl egentligen bara att man inte har något inuti huvudet som man tycker är värt att skydda?

Karin

Senast redigerad av karinafp den 2005-06-22 klockan 12:13.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-06-22, 12:23
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: "Hjälm"

Håller fullständigt med Karin...debatten om böter eller inte böter när det gäller hjälm är fullständigt obegriplig för mig.
Vi som jobbar inom sjukvården och dagligen ser resultatet att inte använda hjälm i trafiken, även när man cyklar har nog svårt att förstå detta.
Olyckan kan vara framme även när man kör 50-100 meter i stads/by trafik.
Nej propagera för att alltid använda hjälm istället. Att bli varm och svettig
en stund kan jag stå ut med, men att leva resten av mitt liv med en bestående hjärnskada...tex närminnes förlust (som är mycket vanligt), inte veta var jag bor, var jag befinner mig när jag vaknar, vem mina vänner och bekanta är, vad som hände mig för 5 minuter sedan. Inte ha några minnen att njuta av....
TÄNK PÅ DET ...SNÄLLA...och ANVÄND ALLTID HJÄLM.//Bertil
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-06-22, 12:35
David David är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Sv: "Hjälm"

På Skiathos har polisen haft omfattande kontroller de senaste veckorna. Alla utan hjälm fick böta 18 euro..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-06-22, 12:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Hjälm"

Att det är hälsofarligt att köra utan hjälm innebär väl inte att det är förbjudet att fråga och svara om böter?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-06-22, 12:56
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: "Hjälm"

Ingen som har påstått att det är förbjudet...snarare att vi tycker att böter eller icke böter är en bagatell, om man tänker på ev. konsekvenser.//Bertil
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-06-22, 13:02
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: "Hjälm"

Har inte ens antytt att det skulle vara förbjudet. Ville bara föra ner debatten till det som hjälmtvånget egentligen handlar om, att skydda hjärninnehållet. Det känns som om just den aspekten har glömts bort i sammanhanget. Folk har helt klart inte förstånd att skydda huvudet utan att det är lag på det, och det enda som kan få dem att sätta på en hjälm är om det är förenat med bötesstraff att låta bli. Underligt att man inte värderar sitt liv högre än så.

Karin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-06-22, 13:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Hjälm"

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Folk har helt klart inte förstånd att skydda huvudet utan att det är lag på det, och det enda som kan få dem att sätta på en hjälm är om det är förenat med bötesstraff att låta bli.
Nu läser du väl in saker som inte står här? Trådskaparen frågar om böter, inget annat. Jag hade blivit mer bekymrad om han frågat om inte hjärnan tålde en smäll mot asfalten i 30 knyck.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-06-22, 13:09
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: "Hjälm"

Nja... jag tycker att själva ursprungsfrågan "Måste man ha hjälm?" bevisar precis det jag sa. Det borde ju vara helt självklart att man ska ha hjälm på sig när man åker moppe! Lagtvång eller ej!

Karin
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-06-22, 13:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Hjälm"

Och läser man hela inlägget ser man att han frågar om lagar och regler.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-06-22, 13:20
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: "Hjälm"

Jag kör inte moped i Grekland och ej heller här i Sverige. För mig är frågan helt ointressant och visst, jag kan ju bli påkörd men det är ännu inget tvång att ha hjälm när man promenerar (om man nu får bidra med lite lustifikationer i denna tråd ?).

Men även om ni nu diskuterar hur frågan ställdes ursprungligen så är det väsentliga ändå konsekvenserna efter en ev. olycka, eller ?



Hasse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-06-22, 13:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: "Hjälm"

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Och läser man hela inlägget ser man att han frågar om lagar och regler.
Vad är det som gör att jag inte får säga min åsikt i detta sammanhang? Jag TYCKER att frågan om böter eller inte är en småsak om man ser till vad som kan hända om man kör utan hjälm. Jag TYCKER att det borde vara självklart att skydda sitt huvud. Är detta något som inte får diskuteras på detta forum, eller vad? Var klev jag över gränsen, eftersom jag får sånt mothugg för mina åsikter?

Jag anser helt enkelt att frågan är alldeles för viktig för att reduceras till: "Hur mycket måste jag betala om någon kommer på mig?"

Karin

Senast redigerad av karinafp den 2005-06-22 klockan 13:34.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-06-22, 13:32
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: "Hjälm"

Tycker det kan vara rätt skrämmande att se Greker som kör omkring där nere med små barn med på moppen/mc:n,de kan ha hjälm själva men inte barnen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT