Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-04, 23:08
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Kaos i Kastrup

De som har rest från Kastrup de senaste dagarna har fått vänta fruktansvärt länge inte bara på incheckning men också på säkerhetskontrollen.
En del har inte hunnit med sina flyg och andra har kommit iväg men inte fått med bagaget med samma flyg.
För de som ska resa de närmaste dagarna rekommenderar man att komma ut till flygplatsen MINST 2½ timmar innan. Kanske mer - jag skulle nog försöka kolla med flygplatsen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-05, 15:48
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Känner igen det där! När vi åkte för drygt två veckor sedan var det minst sagt kaos! Ändå skjutsade Lissi och Claes oss till Svågertorp i riktigt god tid, vi var på Kastrup 2 timmar innan flyget skulle gå. Incheckningen var katastrofal, alla destinationer var blandade huller om buller. Personal sprang runt i köerna och hojtade ut olika destinationer; "Alla som ska till Samos måste gå före i kön" etc. När vi väl var incheckade var det samma sak i säkerhetskontrollen. vi kom igenom lagom för att hitta vår gate och kasta i oss vår medhavda frukost. Taxfreebutikerna hann vi inte titta i alls. När vi sedan kom hem i lördags fick vi vänta över en timme på vårt bagage. Tur att vi inte hade bokat ett tåg till Kalmar alltför snävt.

Så jag instämmer.... Var på Kastrup I GOD TID!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-05, 22:43
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Hmm! Jag har också hört och läst att det är struligt och att man helst ska vara på plats tre timmar innan.

Är det bara nu som det kört ihop sig eller förväntas det råda kaos hela sommaren? Ska flyga från kastrup 23/7 och hoppas att det hinner bli lite lugnare till dess!

P.S. Finns det någon som strejkar lika mycket som flygplatspersonal
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-06, 22:47
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Nu är det inte bara strejk som är problemet, men för lite säkerhetspersonal, nya regler och sjukdom bland personalen.

Enligt flygplatsdirektören är problemet att det tar för lång tid med incheckningen (1½ timme) och det är resebolagens ansvar, enligt samme direktör. I kvällens interview på nyheterna lovade han att säkerhetskontrollen ska klaras på ca. 10 min., eller högst ½ timme, och han menade det var överdrivet att be resenärerna komma till Kastrup 2½ timmar före avresa. 2 timmar ska vara tillräckligt nu i helgen, sa han.

Tar det 1½ t. i incheckning och upp till ½ t. i säkerhetskontrollen, så kan inte jag se att 2 timmar räcker.

Man skyller alltså lite på varann, men kaos det har det varit i denna veckan. Många har som sagt fått åka iväg utan bagaget (det är nämligen även det som varit problemet, bagagebanden har bränt ihop i värmen, men man har nu satt upp fläktar för att hålla lägre temperatur).

Några har fått åka hem igen efter att ha väntat i timmar och missat flyget och även nästa. Andra har haft tur, jag läste att ett flyg till Kreta hade väntat på passagerarna i 2½ timme, men det kan man ju inte satsa på! Det kan inte heller ha varit kul för de andra passagerarna, som skulle vänta så länge.

Det måste dessutom ha varit olidligt hett att stå i dessa köer och vänta om inte luftkonditioneringen funkar ordentligt. Utanför mitt köksfönster (mot norr!) var det 33 grader här i eftermiddags!

För övrigt så slutade ovannämnda interview med att flygplatsdirektören sa att han inte ville citeras för något han aldrig sagt och så ville han inte prata mer med den journalisten - och så gjorde han en handrörelse som om han "klippte till" honom, eller kanske "bara" mikrofonen! Verkligen pinsamt.

Själv skulle jag åka ut på Kastrup 3 timmar innan avresan och även lägga något av bagaget i handbagaget! I alla fall badkläderna!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-09, 21:52
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Hej

Nyss hemkommen från KRETA og KASTRUP..vi reste midsommardag och var på plats knappt 2 timmar före avgång just för köernas skull - vi kunde checka in med en gång och vi hade väl ca 10 min väntetid vid säkerhetskontrollen - och vid hemkomsten igår behövde vi inte vänta mer än ca 20 min på bagaget - antar att vi haft tur ? Men håller med, bäst att vara ute i god tid ...

Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-11, 12:49
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Inget kaos på Kastrup längre!

I helgen (en av de största reshelgerna) har det gått riktigt bra med incheckningen och säkerhetskontrollen i Kastrup.
Även om min kusin fick vänta en hel timme på sitt bagage vid ankomsten till Kastrup i fredags, så har AVRESORNA fungerat utan anmärkning igen.
Så att komma ett par timmar innan avgång bör räcka nu igen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-17, 10:08
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Det verkar inte bara vara kaos vid incheckningen, vår incheckning tog inte så värst lång tid, men vi träffade däremot andra svenskar som inte fått sitt bagae vid ankomst till Athen. Ett par fick gå och hämta bagaget vid båten kl 04.30 ute i Kykladerna. Ett annat par vi träffade, hade stannat 4 dagar i Athen, men inte fått bagaget då de bestämde sig för att åka ut till Naxos. Dagen efter kom bagaget.
Man bör kanske framöver dela upp sig bagage.
//Ann
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-17, 11:21
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Ordningsfråga; Kastrup heter inte Kastrup längre, om det nu inte är orten Kastrup man pratar om. Flygplatsen i Köpenhamn heter sedan flera år tillbaka Kopenhavn Lufthavn/Copenhagen Airport
M v h
er Besserwisser
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-19, 13:51
Amorgen Amorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Landade 00.55 9/7 i Aten. Min ryggsäck kom, dotterns uteblev. Blev mycket vänligt bemött i "lost luggage"-avdelningen på flygplatsen. Killen där kunde se att hennes ryggsäck fanns i Helsingfors! Han lovade att den skulle skickas till Naxos redan samma dag. Dottern fick en liten övernattningsväska med diverse bra att ha-grejor. På väg till Naxos ringde jag för att förhöra mig om ryggsäcken. Tjejen i Aten upplyste om att ryggsäcken skulle landa i Aten 13.00, men kunde dock inte lova att få med den på båten till Naxos på kvällen eftersom dom brukade skicka bagage på morgonen. Samtidigt frågade jag efter min plastmapp med diverse papper som jag glömt på disken i hastigheten. Jodå, den fanns där och hon lovade att skicka med den till Naxos. Sent på eftermiddagen, när vi låg och solade ute på Maragas, ringde telefonen. Samma tjej berättade att ryggsäcken skickats i det vänstra bageutrymmet på bildäck på "Blue Star Naxos". Fick också ett kollinummer att visa för personalen ombord. Mappen var dessutom nedstoppad i ryggsäcken. Klockan 23.45 ankom båten. Jag och dottern, som blivit insläppta på piren bakom staketet av hamnpolisen, var lite spända om den skulle finnas med. Jodå, där fanns den. Dock inte i det låsta utrymme som fanns på bildäcket utan liggande bakom en moped. Ibland funkar allting.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-19, 14:13
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee
Ordningsfråga; Kastrup heter inte Kastrup längre, om det nu inte är orten Kastrup man pratar om. Flygplatsen i Köpenhamn heter sedan flera år tillbaka Kopenhavn Lufthavn/Copenhagen Airport
M v h
er Besserwisser
Strunt samma vad den heter! Den blir inte bättre för att dom döper om den. Säg den dagen när det inte är kris där, tyvärr

Moster
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-19, 20:43
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee
Ordningsfråga; Kastrup heter inte Kastrup längre, om det nu inte är orten Kastrup man pratar om. Flygplatsen i Köpenhamn heter sedan flera år tillbaka Kopenhavn Lufthavn/Copenhagen Airport
M v h
er Besserwisser
Ska vi gå i petitesser så är namnet helt korrekt Københavns Lufthavne A/S, men omtalas Københavns Lufthavn.
I dagligt tal omtalar många av oss fortfarande flygplatsen bara som "Kastrup".
Felet var väl mer att jag skrev "i Kastrup" i rubriken i stället för "på Kastrup" som jag TROR är vanligare på svenska.
Ursäkta min dåliga svenska (nästa år har jag 40 års jubileum i DK).


Senast redigerad av Marianne den 2006-07-19 klockan 21:07.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-19, 23:47
Ottiss avatar
Ottis Ottis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Öland
Inlägg: 8
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Det verkar vara lite slumpartat det där med kaoset på Kastrup (går fortare att skriva.... ). När vi åkte iväg den 7/7 var det jättelugnt... Incheckning via automaten... kanonuppfinning! , såg inga lååånga köer vid incheckningarna... Fem pers före i säkerhetskontrollen.... Snabba ryck... Sen var det bara att vänta... o vänta... var nämligen där i väldigt god tid pga alla rykten som gick...
Hörde av att par danskar att ett par dgr innan hade det varit ganska så bökigt... så det verkar som sagt att vara lite "dagsformen" som styr...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-20, 02:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Citat:
Ursprungligen postat av Ottis
... Incheckning via automaten... kanonuppfinning!
Jodå, det är en kanonuppfinning. För två år sedan när de precis installerat dessa stod en SVENSK snubbe i uniform (mycket trevlig och med mycket humor... ) och instruerade hur man skulle göra... Stoppa in biljetten där, tryck si och så, osv... Släng sedan väskan på bandet där... Och till min stora förvåning kom faktiskt min rygga på bagagebandet i Athen... Det kändes mer som tur än skicklighet...

Och hur ska jag göra i år då? Jag har inte fått någon biljett. Bara en Mail-bekräftelse med en djäkla massa bokstäver och siffror... Att försöka mata automaten med den pappersbiten känns lite meningslöst... Så det blir nog att stå i den gamla vanliga kön...

Fast det tar sin tid är det ändå inte helt fel... Man kan ju spana lite då..

Peter
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-20, 06:30
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Det är kortet som gäller nu .Det som du betalade med /via, iaf med Sterling
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-07-20, 09:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler
Det är kortet som gäller nu. Det som du betalade med, iaf med Sterling
Inte bara med Sterling, utan med alla flygbolag som har anslutit sig till automaterna, vilket dock inte ännu är alla. Man stoppar in det kreditkort man betalat med i automaten och väljer alternativ på pekmonitorn.

Om man inte har samma kort som biljetten är betalad med, med sig, ställer man sig i kön.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-07-20, 11:22
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Det var totalkaos vid bagageutlämningen när vi kom till Kastrup i söndags em med massor av folk som väntade på sina väskor. Enligt informationen skulle Aten-bagaget komma på band 4. Sambon blev misstänksam när han såg en annan person, som var med på samma plan, komma med sitt bagage, och gick åt det hållet för att kolla. Jodå, där låg våra ryggor och snurrade på band 1. Ingen större skada skedd för vår del, men vi hade kanske hunnit med ett tidigare tåg om vi hittat dem tidigare.

Ett par bekanta blev av med ena ryggan på väg ner till Aten via München. Men det löste sig också här att de fick hämta ut den på Naxos (på flygplatsen). Enda kruxet var att de fick tillbringa 20 timmar på färjan i Pireus innan den kunde lägga ut på grund av stormen.

Celbe
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-07-20, 13:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Citat:
Ursprungligen postat av Ottis
När vi åkte iväg den 7/7 var det jättelugnt...
Skönt att höra att det fungerar bättre nu efter att man bl a satt in extrapersonal.
Jag skulle nog också hellre komma i god tid än att missa planet (finns ju en hel del att titta på
i lufthavnen/på flygplatsen).
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-07-20, 16:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler
Det är kortet som gäller nu .Det som du betalade med /via, iaf med Sterling
Mutter Megalos. Så tanken är alltså att jag ska stoppa in min näst viktigaste kroppsdel, dvs VISA-kortet, i en automat? För att sedan höra "katchunk, katchunk, när automaten makullerar kortet....? Det får nog bli kön i alla fall...

För många år sedan när jag var på väg hem med bil från Grekland så tankade jag på en Shellmack i Sydtyskland. Automaten sade "slurp", rapade lite lätt, och vägrade lämna tillbaka kortet. Plånboken innehöll mest damm och några sandkorn från Grekland, mackkillen var vansinnig och hustrun och hennes ungar hysteriska... Som väl är så pratar jag hyfsad Tyska och jag hade märkligt nog någon resecheck kvar, så det löste sig...

Samma sak hände några år senare i Kassel, men där skrattade de och godkände köpet i alla fall, och sade att det händer ofta med utländska kort...

Jag har även blivit av med Bankomat-kort i Sverige, så är det undra på att jag har lite fobi mot att stoppa in viktiga saker i... (Jag avslutade inte den meningen för då hade jag blivit censurerad... ) Men jag betraktar fortfarande alla kort-maskiner med visst misstroende...

Och så heter det inte kort. Det heter Kurt. Kredit-Kurt...

Peter
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-07-25, 20:24
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Kaos i Kastrup

QUOTE=Peter]Mutter Megalos. Så tanken är alltså att jag ska stoppa in min näst viktigaste kroppsdel, dvs VISA-kortet, i en automat? För att sedan höra "katchunk, katchunk, när automaten makullerar kortet....? Det får nog bli kön i alla fall...

Tack för en otroligt tydlig och målande beskrivning av vad som kan hända med detta viktiga lilla plastkort Även om jag inte betraktar det som en kroppsdel ännu är det ett himla passande och kollande så att jag vet var det befinner sig hela tiden. Och lämna ifrån sig det till obehöriga är inte att tänka på!!! Som tur var behövdes inte det i den nya lilla incheckningsdisken på Kastrup. Vi fick också hjälp av en trevlig flygplats kille som bara behövde bokningsnumret som han knappade in och vips kom alla biljetter och bagagelappar ut och sedan var det bara att lämna in väskorna för vidare transport. Himla smidigt!! Och bäst av allt, inget onödigt viftande med några kort
zakka
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-07-26, 14:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Aha, fungerar det med bokningsnumret också så är det en annan sak. Då kan man ju brottas lite med maskinerna... Tack för infon.

Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT