Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-23, 13:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Diverse amofrågor

Tre olika frågor:

* I Kalimeraguiden för Amorgos skriver Janne om en flying dolphin vid namn Delfini V dom gick mellan Santorini och Amorgos 2004. Nån som sett till den i år?

* Förra gången jag var på Amorgos köpte jag bröd varje morgon i den lilla affären inte långt från Elenis. Har Katapola också ett bageri och i så fall var? Har för mig att jag läst om ett i Xilokeratidi men är inte säker.

* Jag vet var vi åt förra gången men vill gärna fräscha upp minnet - tips om bra tavernor i Katapola mottages alltså tacksamt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-23, 14:04
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Diverse amofrågor

Hej Inkfish!

Bageri finns ej i Xilokreatidi(iallafall inte förra året).Däremot finns ett riktigt tjusigt och helfräscht sådant i Katapola.Närmare bestämt där pharmacian låg förut.
Restauranger brukar variera i kvalitet år från år.Prova dig fram!
Vinzentos i Xilokeratidi är alltid bra,fast Kanske en aning"turistigt".

Hej å hå vad jag längtar till Amooooooorgos!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-23, 14:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Diverse amofrågor

Det gör jag med

Aha, så det finns bageri. Var? Jag minns inte var apoteket låg.

Klart jag ska prova mig fram med maten men det kan ändå vara bra med tips.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-23, 14:15
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Diverse amofrågor

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Aha, så det finns bageri. Var? Jag minns inte var apoteket låg.
Om du vet var Katapola Rooms ligger så finns bageriet/konditoriet i samma byggnad, fast lite längre till höger. Precis framför finns en restaurang som är den sista på "hamnpromenaden" på den sidan bukten. Det finns även en butik för framkallning av film och liknande bredvid. Du KAN inte missa den!

Jag är SÅ avundsjuk på dig som ska till Amorgos! Ska vi byta? Skopelos mot Amorgos?

Veronica http://www.kalimera.nu/grekland/till.../veronica.html
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-23, 14:18
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Diverse amofrågor

Bageriet ligger (från Xilo räknat),alldeles efter Thomas motor, i ett hus med bågar-arkad.Vid hamnpromenaden.Före sura-gubben-supermarketen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-23, 15:29
opas avatar
opa opa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 38
Standard Sv: Diverse amofrågor

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
- tips om bra tavernor i Katapola mottages alltså tacksamt.
Vi älskade Mouragio, kändes mer genuint än Vitsentzos.
Underbar service (mycket rolig och underhållande servitör), stämning och mat, underbara skaldjur. Prova deras specialare; krabba med pasta och special-såsen!
Mouragio ligger precis där färjorna lägger till, du kan inte missa det, där är knökfullt med folk redan tidigt på kvällarna.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-23, 15:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Diverse amofrågor

Kul att Mouragio håller stilen! Har aldrig varit impad av deras "vanliga" mat, däremot är de fantastiska på fisk och skaldjur. Brukar äta färsk barbouni där, bland det godaste man kan tänka sig.



Barbouni på Mouragio.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-23, 22:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Diverse amofrågor

Sorry ENIAC, jag åker före dig och till Amo - det byter jag inte bort

Tack för svar alla. Mouragio kommer jag ihåg, har ätit den där goda fisken där. Och bageriet lär jag hitta nu.

Vill gärna få fler tips på tavernor.

Och dessutom: finns det någonstans på ön grekisk livemusik?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-23, 23:42
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Diverse amofrågor

Jag besökte Amorgos för första gången i somras, det var nog kärlek vid första ögonkastet. Blev kvar en hel vecka, sen började sonen längta till Naxos. Bodde i Katapola (kan vara kul att veta för er som följde min beslutsångest här innan semestern) och det ångrar jag inte. Bodde på Pension Amorgos som var toppen. Gjorde en moppetur till Egiali en dag och fick intrycket av en semesterort med väldigt mycket svenskar. Katapola däremot är nog den mysigaste grekiska by jag varit i ....hittills.

OK nu till dina frågor:
Nej någon Dolphin såg vi inte till, vi åkte från Santorini via Naxos, vilket var rätt smidigt ändå. Express Santorini och Athina hette båtarna.
Från Amorgos åkte vi kl 13 en lördag med en superfin röd och vit gigantisk snabb båt (tyvärr glömt namnet) till Naxos vilket tog en timme. Den lär gå Athen-Amorgos på fem timmar. Vår lilla tur kostade 7 euro per person, var nog kanske specialpris. Behaglig och snabb resa. Rekommenderas.

Bageriet har du redan fått beskrivning till. Vad gäller krogar så känns det lite genant att jag inte hunnit testa fler och dessutom inte minns namnet på dom heller, tydligen dags att börja skriva resedagbok
Min favorit är i alla fall den som kommer först på X-sidan när man kommer från hamnen, där det hänger bläckfiskar utanför. Deras kalamares mmmmmm, ååh vad jag längtar tillbaks.
Vi var på Amorgos under VM-slutspelet och det gjorde att vi hamnade på El Greco?? flera kvällar vilket i och för sig var väldigt trevligt, men menyn kanske inte så grekisk. Blev dock snabbt sonens favorit så det blev till att kompromissa resten av tiden.

Men jag kommer garanterat att återvända till Amorgos och Katapola. Skulle också kunna tänka mig att bo några nätter i Chora för att hinna utforska de supermysiga restauranger jag såg där.

Kalypso
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-24, 08:44
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Diverse amofrågor

Inkfish, du pratade om en liten affär du köpte bröd i före Eleni rooms. ung vid den affären finns 2 små tavernor. Minos,tror jag och ngn till. det var små tavernor. de hade god och ganska billig mat!
den andra tavernan folk pratar om vid bageriet,tror jag heter the corner....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-24, 12:01
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Diverse amofrågor

Ja, angående tavernor i Katapola så är El greco bra för frukost, jag tyckte deras omeletter var riktigt suveräna. Den kanske inte är så genuint grekisk, men de kan både pizza och pasta om man vill ha lite omväxling.
Annars är min personliga favorit the Corner Taverna precis på hörnet av torget snett framför bageriet (dock inte för maten, även om deras grekiska husmanskost är god och deras "feta in the oven" är smarrig). Ägarna är riktigt trevliga och pratar gärna en stund med en, vilket är trevligt när man reser själv. Deras gamla hund lever fortfarande och brukar patrullera området eller ligga och sova bredvid ingången, även om den stackarn börjar se gammal ut nu.
Nu blev jag sugen på att åka tillbaka
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-24, 13:38
opas avatar
opa opa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 38
Standard Sv: Diverse amofrågor

Citat:
Ursprungligen postat av Yak
Deras gamla hund lever fortfarande och brukar patrullera området eller ligga och sova bredvid ingången, även om den stackarn börjar se gammal ut nu.
Den här söta voffsingen?

http://static.flickr.com/49/22360437...0d0a61.jpg?v=0

Senast redigerad av opa den 2006-08-24 klockan 13:46. Anledning: hm...ni får allt vara snälla och klicka på länken...bilden kommer inte in i min kommentar ;(
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-08-24, 13:53
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Diverse amofrågor

Citat:
Ursprungligen postat av opa
Den här söta voffsingen?
Ja, där har vi den rackarn! Precis sådär brukar han tillbringa sina dagar
"Mestides" tror jag han heter, och han såg ganska trött ut i somras, dom sa att han var 15 år eller något när jag frågade.

Edit: knappt så man kan sluta titta på bilden

Senast redigerad av Yak den 2006-08-24 klockan 13:55.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-08-24, 14:08
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Diverse amofrågor

Citat:
Ursprungligen postat av opa
Lilla vovven!! Han är så söt! Jag blev förvånad att han inte hade kastat in handduken när jag kom dit i somras. Han såg lite sliten ut redan första gången jag såg honom 2003. Hoppas han hänger med ett tag till. Han är lite av byns maskot, ungefär som Mykonos pelikan!

Angående restauranger så går jag helst inte till Vitsentzos längre. Dels för att de flesta turister går dit och dels för att en av servitörerna sparkar efter katterna
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-08-24, 15:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Diverse amofrågor

Tack för svaren!

Kalypso, jag känner nog ungefär som du. Har bara varit på Amo en gång, i fyra-fem nätter - men det var en ö som jag tog till mitt hjärta direkt. Katapola är magiskt. Det ska bli otroligt spännande att återse den.

Undrar om din favorittaverna var den vi åt på en kväll. Vi var sex i sällskapet, maten var rustikt grekisk, jättegod och så billig att servitören måste ha räknat fel...

Tavernan med lopphögen till hund får jag testa, husmanskost gillar jag.

ENIAC: det måste vara jobbigt att se när nån sparkar efter katter men samtidigt kan jag inte låta bli att förstå servitören. Förvildade katter på en restaurang är ju skadedjur. Men visst, helst borde han ju sparka efter kattmatande turister i stället.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-08-24, 15:15
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Diverse amofrågor

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
ENIAC: det måste vara jobbigt att se när nån sparkar efter katter men samtidigt kan jag inte låta bli att förstå servitören. Förvildade katter på en restaurang är ju skadedjur. Men visst, helst borde han ju sparka efter kattmatande turister i stället.
Klart att servitören inte vill ha loppiga kissar som springer runt borden. Men det är märkligt att just Vitsentzos är enda stället i Katapola där katterna tigger. Jag har inte märkt av det på någon annan restaurang. Varför väljer de en där de blir sparkade på?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-08-24, 15:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Diverse amofrågor

Tja, ni säger ju att turisterna äter där, då är nog svaret att de brukar mata katterna där.

När vi var där var det mycket katter både på den tavernan och på Mouragio.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-08-24, 15:50
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Diverse amofrågor

Kalypso/Inkfish : då är vi tre som känner så för Katapola. Jag vet inte varför, det finns säkert hudratals liknande byar/ställen i Grekland, men så fort jag satte min fot där så kände jag mej bara ... hemma liksom ..
Bara tanken på att gå längs med kajkanten och titta på segelbåtarna i hamnen gör att jag känner ett inre lugn...

Angående katterna på Vizentzos så märkte jag samma sak, dom är enormt påträngande. Jag brukar försöka ignorera dom då jag är djurvän, men gillar ändå inte djur som tigger vid bordet när man äter. Men dom var helt otroligt påträngande, en av dom var på väg upp i knät på mej...
Det höjde ju inte nivån på upplevelsen direkt...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-08-24, 15:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Diverse amofrågor

Man får ha en flaska vatten i beredskap på bordet alltså, det var bra att få veta.

Visserligen dyrkar jag marken katter går på men jag vill inte ha dem i knäet när jag äter. Det har jag ju varje dag härhemma
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-08-24, 16:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Diverse amofrågor

Citat:
Ursprungligen postat av Yak
Kalypso/Inkfish : då är vi tre som känner så för Katapola. Jag vet inte varför, det finns säkert hudratals liknande byar/ställen i Grekland,
Ni är i gott sällskap med många andra.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT