Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #281  
Gammal 2020-06-08, 15:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland



Dagens längtansfulla nedräknarbild är från Pythagorion på Samos.

Om vi går ut och tar en drink före maten brukar vi nästan alltid beställa in varsin ouzo. Ett undantag från den regeln är i Pythagorion på Samos, där vi gärna beställer in ett glas iskallt Samosvin, eller en iskall öl. Eller kanske en kombination av båda, som här på Gregorys Bar på hamnpromenaden, men kombinationen i det här fallet berodde på att vi var fyra personer. Vi brukar inte blanda vin med öl.

Läs om Pythagorion här.
Svara med citat
  #282  
Gammal 2020-06-08, 16:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


Dagens längtansfulla nedräknarbild är från Pythagorion på Samos.

Om vi går ut och tar en drink före maten brukar vi nästan alltid beställa in varsin ouzo. Ett undantag från den regeln är i Pythagorion på Samos, där vi gärna beställer in ett glas iskallt Samosvin, eller en iskall öl. Eller kanske en kombination av båda, som här på Gregorys Bar på hamnpromenaden, men kombinationen i det här fallet berodde på att vi var fyra personer. Vi brukar inte blanda vin med öl.

Läs om Pythagorion här.
Åh, underbara Pythagorion! Längtar dit, då är det nära till Agathonissi. Jag brukar ta ett glas ouzo hos Gregory och hans finska hustru. Ibland blir det ett samtal med henne på svensk/finska.

På taverna Pythagorion får jag alltid ett bamseglas med det goda, lite söta Samos-vinet som jamas. Hoppas få se dom i september. Hoppet är det sista som lämnar en!



Lunchkrus på taverna Pythagorion.

Birgitta.
Svara med citat
  #283  
Gammal 2020-06-08, 17:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Ahh! Gregory´s Bar har varit vårt stamställe när vi varit i Pythagorion. Gregory är en trevlig och skojfrisk kille som bl a har berättat om sin dröm om att en gång ha tjänat ihop så mycket pengar att han kunde köpa en yacht liknande dem som ligger förtöjda framför hans bar. Den skulle döpas till Miss Gregoryo.

Masse
Svara med citat
  #284  
Gammal 2020-06-08, 22:01
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 189
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Där skulle vi ha befunnit oss from 27 juni, men icke.... Taverna Pythagorion har alldeles underbar keramik i både vinkrus, kryddkar och mezetallrikar. Känns så fint rustikt och grekiskt! Dessutom är deras mat så god Gregory är lite egen och går ibland något för långt, då hör man hans frus "vassa" röst: Gregory, afto ine!!!! Men det finns inget ont i honom, han är bara full av livslust Och nu kan jag inte åka till Koumaradei, till Popi, och köpa keramiken jag ville ha! Ja, ja, det är ingen riksolycka jag vet
Men så sorgligt!!!
Catlady, som förtvivlar lite
Svara med citat
  #285  
Gammal 2020-06-09, 09:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Hoppas få se dom i september. Hoppet är det sista som lämnar en!
Rätt tänkt!
Svara med citat
  #286  
Gammal 2020-06-09, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Den skulle döpas till Miss Gregoryo.
Undrar om det kommer att hända, knappast i år alla fall.
Svara med citat
  #287  
Gammal 2020-06-09, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Och nu kan jag inte åka till Koumaradei, till Popi, och köpa keramiken jag ville ha! Ja, ja, det är ingen riksolycka jag vet
Men så sorgligt!!!
Det kommer nya år och nya resor.
Svara med citat
  #288  
Gammal 2020-06-09, 09:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland




Dagens längtansfulla nedräknarbild är från Chora på Koufonissi,

Den här bilden får representera en känsla som kan infinna sig efter en trevlig kväll med god mat på en taverna. Känslan jag tänker på är när man är på väg hem för att sova och kvällen är varm och vinden är obefintlig, och man känner sig inte riktigt klar för bingen, och så ser man en öppen bar där det sitter några med samma tankar, och man tänker: äsch, vi stannar och tar en drink innan vi går hem, och så gör man det. Den känslan!

Läs om Chora på Koufonissi här.
Svara med citat
  #289  
Gammal 2020-06-10, 10:04
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det var väl det jag trodde. Det tog några veckor, men jag var övertygad om att du inte skulle kunna undvika Agnontas i den här tråden Janne! Och här kom den underbara stranden!



Härliga Agnontas med sina mysiga tavernor! Definitivt en av mina absoluta favoriter vad gäller stränder. Det var den fjärde av dem i den här tråden. Nu får jag väl tillstå att jag har fått min ranson. Kommer det flera så får det bli ren bonus.

Masse
Aha, nu fick vi svaret! Blev lite överraskad faktiskt att det var Agnontas du så längtade efter. Men det är ju inte något konstigt med det. Agnontas är väldigt fint. Dit kan man verkligen längta!

/ Anne
Svara med citat
  #290  
Gammal 2020-06-10, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland



Dagens längtansfulla nedräknarbild är en bankomat.

Jag kan inte påstå att jag saknar att ta ut pengar, men just nu kan jag sakna att gå till en bankomat i Grekland och fylla på kassan. Det skulle jag naturligtvis inte ha gjort i normala fall, men nu är inget normalt, och då är det mycket jag saknar, till och med att känna saknad efter ett bankomatuttag.

En annan sak jag saknar är alla frågor om valutakurser och bankomater. Var är bäst att växla pengar? I Sverige eller i Grekland? Vilken grekisk bank är bäst? Fungerar bankomaterna i Grekland? Hur tar jag ut pengar utan att bli lurad?

Sådana frågor trodde jag aldrig att jag skulle sakna, men hellre dylika frågor än ämnet som i dag dominerar flödet. När frågorna om valutakurser och bankomater är tillbaka ska jag fira, för då borde den här pandemin vara över, eller i alla fall vara hanterbar.

Så här tar du ut pengar i bankomater i Grekland.
Svara med citat
  #291  
Gammal 2020-06-11, 10:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland




Dagens längtansfulla nedräknarbild är från en av Karpathos mindre kända stränder.

Runt Karpathos finns en mängd stränder och badvikar av skiftande kvalité och karaktär, allt från ensamma vikar med pulverfin sand till solstolsprydda småsten- och klapperstensstränder. De allra flesta väljer stränderna i Pigadia, Amopi och Lefkos, samt stränderna Achata, Apella och Kyra Panagia.

Men det finns många stränder som inte är lika kända och inte lika välbesökta. Mellan Amopi och flygplatsen längst ner i söder ligger ett flertal stränder på rad, som Damatria och Christou Pigadi. Ännu längre söderut, alldeles intill flygplatsen, ligger vindsurfarparadiset Makris Gialos. Nästan så långt söderut man kan komma (efter flygplatsen) ligger den fina dubbelstranden Diakofti.

Om man fortsätter väster om flygplatsen kommer man till ännu fler stränder. De jag tycker bäst om är Agrilaopotamos beach (som också är populär bland vindsurfare) och den mycket vackra Agios Theodoros beach, som du ser ovan.

Läs om Karpathos många fina stränder här.
Svara med citat
  #292  
Gammal 2020-06-12, 11:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Dagens längtansfulla nedräknarbild har utökats till tre bilder.

Det jag längtar absolut mest efter just nu är Tilos, som är min absoluta favoritö i Grekland. Jag längtar efter att äta lunch på Omonia, att äta middag på Armenon, att ta en ouzo på torget, att sitta med min kikare och titta på fåglar uppe vid kapellet Agios Ioannis, att vandra till Ghera, att strosa omkring i Mikro Chorio, att köra moped till klostret Agios Panteleimon, att bada naken på Lethra beach, att se den fantastiska soluppgången, att träffa folk jag känner, att skratta ihop med bagare Mike, att gå till Yannis Supermarket och fylla på min kyl, att läsa böcker, att bara vara, att se båtar komma och gå – och några hundra saker till.

Men mest av allt längtar jag efter att sitta på en balkong på Annas Studios och titta ut över den obeskrivligt vackra Livadiabukten. Det längtar jag efter så mycket att det gör ont. Trösten är att jag vet att jag någon gång kommer att sitta där igen, och fylla min kropp och själ med bubblande lycka.




Livadiabukten sedd från Annas Studios tidigt på morgonen.




Livadiabukten sedd från Annas Studios på eftermiddagen.





Livadiabukten sedd från Annas Studios på kvällen.


Läs om Tilos här.

Senast redigerad av Kalimera den 2020-06-12 klockan 11:17.
Svara med citat
  #293  
Gammal 2020-06-12, 12:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Förstår precis vad du menar!

Masse
Svara med citat
  #294  
Gammal 2020-06-12, 14:47
Kanenna Kanenna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 148
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Jag kan också längta efter den rofyllda bergsutsikten man har från baksidan av Annas Studios.

/K
Svara med citat
  #295  
Gammal 2020-06-13, 16:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kanenna Visa inlägg
Jag kan också längta efter den rofyllda bergsutsikten man har från baksidan av Annas Studios.
Håller med! Där brukar vi sitta och titta på fåglar.


Svara med citat
  #296  
Gammal 2020-06-13, 16:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland




Dagens längtansfulla nedräknarbild är på en skojig maträtt.

Idag längtar jag efter att gå till en taverna och fråga om de har något spännande som inte finns på menyn. Helst ska det vara något som jag aldrig har hört talas om. Som denna bild är ett bra exempel på.

Vi skulle äta på Restaurant Livikon i Chora Sfakion (södra Kreta) och frågade efter någon kul maträtt som inte fanns på menyn. Visst, fick vi till svar, och efter en stund får vi in varsin tallrik med denna klump.

Klumpen var både god och spännande, men vi hade ätit det förut visade det sig, dock inte denna variant. Det visade sig att det var Moshari Kokkinisto (Beef in tomato sauce), som är en gryta gjord på bitar av biff som kokas länge i en tomatsås, och som för det mesta serveras med pommes frites, men som i detta fall serverades inbakat med spagetti.

Är det någon av er som ätit denna variant av Moshari Kokkinisto?
Svara med citat
  #297  
Gammal 2020-06-14, 06:48
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Alltså, jag har inte ätit någon variant alls. Måste väl prövas nångång.

/ Anne
Svara med citat
  #298  
Gammal 2020-06-14, 10:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Re: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Inte testat, en skulle gärna göra det för det såg vansinnigt gott ut! Säkerligen en riktig kaloribomb med, men det är smällar man får ta i Grekland

/Netwolf
Svara med citat
  #299  
Gammal 2020-06-14, 16:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland



Dagens längtansfulla nedräknarbild är en gå-till-bagaren-tidigt-på-morgonen-bild.

Jag längtar ofta efter mina tidiga morgnar då jag går till bagaren och köper färskt bröd. Det är inte sällan som jag bjuds på så här stämningsfulla meditationer som på bilden ovan. Sedan, när jag köpt mitt greklandsdoftande bröd, går jag sakta hemåt och njuter av att se byn sakta vakna till liv. En ny dag i paradiset har precis börjat.

Just den här vackra morgonen går jag till bagaren i Vathy på Ithaka.

Läs om Vathy på Ithaka här.
Svara med citat
  #300  
Gammal 2020-06-15, 09:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland



Dagens längtansfulla nedräknarbild är från en frukost med utsikt.

I går skrev jag om att gå till bagaren och köpa färskt bröd och sedan gå hem och äta frukost på rummet. Vi äter i stort sett alla frukostar hemma, men ibland gör vi undantag, och det beror nästan alltid på miljön, om det är så vackert inbjudande som på bilden ovan är det svårt att låta bli att äta frukost ute.



Bilden är från ett litet kafé i den lilla byn Mochlos på östra Kreta.

Läs om Mochlos här.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT