Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-10-18, 19:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Höst i ankommande

Det finns ett ganska populärt program på ERT3 där en meteorolog får prata ostört rätt lång stund, och han pratar så otroligt fort att jag knappt hänger med.

Ovana semesterturister i Grekland kan förledas tro att det alltid är knallblå himmel här, varmt och möjligen blåsigt så att man måste oroa sig fär att färjorna ställer in. Moln blir fotograferade och insatta på Fb. Folk borde därför inte ha så stort intresse av väderrapporter, eller?

Sanningen är den att vi här på ön så här års är rejält trötta på värmen, våra växter slokar- de som inte redan lagt av- vattnet i ledningarna är salt, vi blir manade att inte spola verandorna eller tvätta bilarna...och intresset för väderrapporten ökar väsentligt.

Så jag följde herr meteorologen så gott jag kunde och fann att han nog också är rätt less på att visa solar och solar vareviga dag, med något litet moln där uppe i nordvästra hörnet, Albanska gränsen, Korfu. Han riktigt beklagade att han inte kunde bjuda på något annat förrän nästa vecka.

Mannaminnet är kort, som man vet. Men jag har dagbok och kan garantera att fjolårets första höstregnskur kom den 22 oktober. Jag var i Aten och strosade på Monastirakitorget. En häftig störtskur fick oss alla där att klämma in oss under olika tak, och gatorna blev svarta strömmar. Blöt upp till knäna, blev tvungen att köpa nya skor när jag äntligen kom till torrare område.

Nu har vi den 18 oktober och regnet lurar borta i Italien, kanske det hinner hit till den 22 igen. Hoppas herr meteorologen har rätt!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-10-18, 22:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Höst i ankommande

Så sjukt det är. Här hemma väntar vi i princip på första sommardagen för i år. Skitväder, kyla och regn har präglat vår värld. Det är nästan så att de varmaste dagarna vi haft är brittsommarvädret i början av oktober!

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-10-18, 23:07
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 316
Standard Sv: Höst i ankommande

Tack och lov att vi for två veckor på försommaren och sen hade två veckor till att se
fram emot..
Vi grillade tre gånger och satt ute lika många gånger,inte en enda ljummen kväll.
Den 6 oktober,dan innan vi for hem från Samos satt vi ute på balkongen det var kolsvart,tjugo grader och ingen blåst.Nåt att komma ihåg.Imorse var det frost å
en jädrans halka så nu har vinterdäcken åkt på.

Pia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-10-20, 11:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Höst i ankommande

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Nu har vi den 18 oktober och regnet lurar borta i Italien, kanske det hinner hit till den 22 igen. Hoppas herr meteorologen har rätt!
Jag håller tummarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Så sjukt det är. Här hemma väntar vi i princip på första sommardagen för i år. Skitväder, kyla och regn har präglat vår värld. Det är nästan så att de varmaste dagarna vi haft är brittsommarvädret i början av oktober!
Vi har haft en av de bästa somrarna på flera år. Är i Bohuslän sedan en vecka, och vi har haft galet fint väder.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-10-20, 17:03
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Höst i ankommande

Vi kom i början av september, medelvädret är sol, sol, sol. Dagstemperaturer 28-33. Vissa dagar som idag 36.
Vi tänkte plocka svamp, men här har inte regnat sedan i maj,
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-10-21, 19:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Höst i ankommande

Höst i Sverige innebar för mig känslan att jag borde sätta in innanfönstren, fast jag bodde i mellansverige i ett hus med dubbla fönster...och sannerligen om jag inte får den känslan här med...

-I allafall ska jag titta till husvagnen och stänga takluckor och fönsterspringor, för vi ska få busväder.

-Jag ska klippa ner några överväxta hibiskusbuskar och ge grenarna till Petros får.

-Jag ska se om det har kommit lökar i plantaffären, dags att förnya fresior och andra .

-Komposten skulle må bra av en vändning.

-Rätt mycket skräp i det som låtsas vara en trädgård, fram med krattan.

-Om det blir kallt snart ska jag ordna med katternas vinterkoja och köpa bättre överdrag till moppen.

-Hmm, jämna ut gruset på parkeringen. Ja, det var visst allt. Inga innanfönster att sätta in i alla fall.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-10-25, 12:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Höst i ankommande

Det var i förrgår det. Vi fick en hel del regn igår och i natt, men inga översvämningar som tur var. Det brukar bli en vild fors neröver stans affärsgata, livligt avfotograferad och videoskoperad och insatt på diverse sociala media.

Rhodos lär ha fått mycket mer regn.

Alla är lyckliga idag och torkar av sina trädgårdsmöbler och sånt utan att klaga.Redan sticker små gröna tottar upp ur gruset här och där!

Så olika kan det vara, ni i Sverige har fått väl så mycket enligt olika inlägg.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-10-26, 14:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Höst i ankommande

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Rhodos lär ha fått mycket mer regn.
Tydligen galet mycket regn och åska på Kreta idag.

Citat:
Så olika kan det vara, ni i Sverige har fått väl så mycket enligt olika inlägg.
Vi bar in utemöbler och grill i går. Nu kan vintern komma när den vill.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-10-27, 12:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Höst i ankommande

Citronträd har taggar, det visste jag förut men nu har jag bevis på händerna. Inget allvarligt, granatäppleträden är sju gånger vassare. Skönhet kan dölja mycket...

Beväpnad med en bra sekatör har jag snyggat till citronträdet, som led mycket av bygg-gubbarnas ställningar och bräder och cementspill. En del stora grenar har vi helt enkelt kapat.

Jag har en gammal trädgårdsbok som gav följande råd när man ska hyfsa till buskar och träd: Först bort med döda grenar och kvistar. Sen bort med grenar som går inåt i kronan. Se trädet som en korg som vill ha ljus i sitt inre...tja, massor av smågrenar ligger nu i kompostlådan och kvarvarande har kraftiga hårda gröna löv och en del små omogna citroner . Mina händer luktar citrongren.

Annars är sekatören livsfarlig, ja inte för folk, men för att man får sån lust att klippa, knipsa, beskära!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-11-04, 09:23
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 438
Standard Sv: Höst i ankommande

Det är så svårt att beskära framför allt stora träd, men din teknik är rätt. Vi har nu hjälp av den agronomutbildade Maria, som snart ska ta itu med granat-
äppelträdet. Först ska jag riva mig och plocka av de sista frukterna, som sitter så högt upp, att jag måste klättra. Rivsår, fast utan kattor!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT