Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-06-20, 11:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Hopp över eldar

På väg hem från stan såg jag ett antal män samla buskar och grenar från bergssidan, och kom ihåg att det är dags att hoppa över eldar på fredag kväll.

En förmodligen urgammal sedvänja, man inleder firandet av helgonet Ioannis på det här viset. Mest unga, men inte sällan vuxna också, hoppar över den långa rad av eldar
. Det ser livsfarligt ut, men jag har inte hört om någon som skadat sig av elden. En bekant snubblade mellan eldarna men det är en annan historia.

Här på Kalymnos kan man se det här på olika ställen, Kantouni säkert, troligen Telendos och alltid i Vlychadia. Nära havet, så man kan varva hoppandet med ett dopp också.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-06-20, 18:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Hopp över eldar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
På väg hem från stan såg jag ett antal män samla buskar och grenar från bergssidan, och kom ihåg att det är dags att hoppa över eldar på fredag kväll.
Det passar ju bra eftersom det är midsommarafton på fredag.




Vi firade midsommarafton på Chios ett år, och då var det många som hoppade, men inte vi.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-06-21, 09:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Hopp över eldar

Midsommarfirande på grekiskt vis Här i Finland så har vi ju också midsommarbrasa och ingen stång (förutom på få, väldigt svenskspråkiga områden), men det är ingen som hoppar över, lyckligtvis. Men i den grekiska versionen på Jannes bild så är elden låg så det går ju. Även om det kanske inte är så vettigt.

Firande av helgonet Ioannis, har det alltså att göra med Johannes Döparen?

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-06-21, 12:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hopp över eldar

Anne, jag vet att även i Österrike tänder man eldar på bergshöjder, enligt en väninna som bor i Gratz. Vad gäller Ioannis frågar du fel person, jag kan inte längre hålla reda på alla olika helgon, det är något varenda dag. Dags för lite studier kanske, så man inte är helt okunnig. Om du kollar med wikipedia eller andra kunskapskällor kan du väl berätta...jag ska gå ut och skrapa färgfläckar från ...från..allt...!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-06-21, 13:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Hopp över eldar

Tänkte bara att Johannes Döparens födelsedag firas 24.6 och kanske det har något samband med grekiska Ioannis. Desto mer har jag inte fördjupat mig i ämnet.

Huvudsaken är ju att man firar även om man ofta inte riktigt vet varför.

Ha en fin midsommar Monica!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-06-21, 14:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Hopp över eldar

Sankt Hans afton firas i Danmark alltid den 23 juni. Det är vår midsommarafton, som vi firar utifrån när fredagen i veckan inträffar. Man tänder eldar och det finns alltid en "häxa" på toppen av bålet. Vi har firat många sådana på Bornholm, där vi för övrigt gifte oss.

Detsamma gör man i Norge, tror jag. Kanske man inte har häxan på toppen. Och det verkar vara likadant i Finland?

I år lyckas vi i Sverige få till så att vi även har Sankt Hans dag den 23 juni. Vi tänder dock inte eldar, utan har annat firande med midsommarstång, dans runt stången, 7 sorters blommor m.m. Det finaste firandet har jag upplevt i Dalarna, det landskap jag är född i.

Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-06-21, 18:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hopp över eldar

Tack, Birgitta! Det finns alldeles säkert fler kalimeravänner som har berättelser om firandet där de kommer ifrån, intressant. Själv har jag aldrig gillat dans kring midsommarstången, men nog var jag ute och plockade sju sorters blomster på midsommarnatten, och faktiskt drömde jag en gång en märklig dröm som jag aldrig glömmer! (Hemlig)

Det är ju så ljusa nätter i Norrland så här års, de blå rullgardinernas nätter...Här är det kolsvart och massor av stjärnor. Förutom musik från fester en bit härifrån är det ganska tyst, så kommer ett flygplan -och ett till- och ett till...nattliga insekter spelar, grannens hund skäller, sena moppar letar sig hemöver. Allt det där hör man så mycket bättre nu när många fönster står på glänt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-06-22, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Hopp över eldar

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Sankt Hans afton firas i Danmark alltid den 23 juni. Det är vår midsommarafton, som vi firar utifrån när fredagen i veckan inträffar. Man tänder eldar och det finns alltid en "häxa" på toppen av bålet. Vi har firat många sådana på Bornholm, där vi för övrigt gifte oss.

Detsamma gör man i Norge, tror jag. Kanske man inte har häxan på toppen. Och det verkar vara likadant i Finland?

Birgitta
Nä, ingen Sankt Hans eller häxa här. I brasorna kan man ofta se t.ex en gammal, rutten träbåt om någon har råkat ha en sådan. Folk har privata eldar vid sina sommarstugor och sen har man även allmäna sådana dit folk samlas.

Här finns en artikel om midsommarfirande, handlar inte bara om Finland. Visste ni t.ex att midsommarstången antagligen kom till Sverige från Tyskland?

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/...sommarens-fest

Ja, Monica, din midsommar på Kalymnos skiljer sig nog från vår nordiska.

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-06-22, 10:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Hopp över eldar

Nåt annat som folk gör på midsommar är att... Ja, om man säger så här. 22 mars är vanligaste födelsedagen, så det är bara att räkna nio månader bakåt
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-06-22, 15:03
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Hopp över eldar

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Nä, ingen Sankt Hans eller häxa här. I brasorna kan man ofta se t.ex en gammal, rutten träbåt om någon har råkat ha en sådan. Folk har privata eldar vid sina sommarstugor och sen har man även allmäna sådana dit folk samlas.

Här finns en artikel om midsommarfirande, handlar inte bara om Finland. Visste ni t.ex att midsommarstången antagligen kom till Sverige från Tyskland?

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/...sommarens-fest

Ja, Monica, din midsommar på Kalymnos skiljer sig nog från vår nordiska.

/ Anne
Jag sticker iväg tråden lite, men det handlar om eldar.
Jag tror vi lärde oss av Finland detta med stugsista/lyskväll. Det är sista lördagen i augusti då man eldade allt man ville ha bort från sommarstugorna.
Varför man eldade då? Jo, stugorna var förr i tiden så otäta som man vintrade sin stuga då.
Vi sitter alltid vid vår brasa den kvällen och eftersom det är ett skär utanför Umeå ser vi brasor även på finska kusten. Man får då en underbar känsla!
Birgitta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-06-22, 21:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hopp över eldar

Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-06-23, 07:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Hopp över eldar

Birgitta, det är "veneziaderna" som du syftar på. Jo, det är den sista lördagen i augusti. Jag är född och uppvuxen i Karleby som ju är sisådär mittemot Umeå få den finska kusten. När jag var barn tillbringade vår familj hela sommaren på en liten holme. Juni, juli och augusti. Det var så pass nära stan att pappa kunde fara till jobbet från sommarvillan. Sen, sista lördagen i augusti firade man sommarens avslutning med raketer och eldar och festande. Det var lite spännande när man liten.

Samma sak händer ännu idag, med undantag av att allt har förstås blivit stort. T.ex Karleby stad har festligheter och program i flera dagar. Och detta har spritt sig till övriga delar av Finland också. Det där med "veneziad" eller "veneziansk afton" kommer från att man fick inspiration till detta från Italien/Venedig. Det finns ju som alltid lite olika tolkningar om ursprungen, men om någon är intresserad så finns lite info här:

http://uppslagsverket.fi/sv/sok/view...enetianskAfton

Verligen fantastiskt att ni kan se ljusen hos er på skäret!

/ Anne

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-06-23, 11:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hopp över eldar

Väldigt intressant, Anne!

Fler sommarfiranden????
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-06-23, 22:03
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 887
Standard Sv: Hopp över eldar

Även här i Parga hoppade ungdomarna över eldar. Stort pådrag nere vid båtarna, mängder med folk ute. Kul!/
Lena
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-06-24, 09:16
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Hopp över eldar

Monica, visst är det också så att man även eldar dom kransar man hade bundit den 1 maj?
Jag vill minnas att vår kära Ingabritt T från Naousa på fastlandet, som tyvärr inte länge finns i livet, skrev om detta i sin blogg (Aktuellt i Grekland) då det begav sig.
Är det fortfarande så att det är allmänt utbrett att binda kransar? Jag tycker att jag har sett mindre och mindre av dom.

Birgitta.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-06-24, 10:41
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 887
Standard Sv: Hopp över eldar

Såg en kille hämta en torkad krans på restauangen vi var på igår. Han gick mot stället där eldarna brann. Så det kan stämma här i Parga iaf. Killen såg nybadad ut när han kom tillbaka...kanske blev det varmt?!
Livemusik och dans bjöds det också på.
Trevligt!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-06-24, 10:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hopp över eldar

Ja, så är det , Birgitta och Nickelena. Många håller fast vid traditionerna. Lite festligheter är väl jättebra, och alla anledningar till att roa sig är välkomna. Vi gick ner till havet och satt på en kafeteria i går kväll och såg eldarna på avstånd. Mycket folk ute i all anspråksöshet.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-06-24, 11:23
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hopp över eldar

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Firande av helgonet Ioannis, har det alltså att göra med Johannes Döparen?
Ioannis, St Hans och Johannes Döparen är samma person. Han firas (i kyrkorna) den 24 juni eftersom traditionen säger att han var sex månader äldre än Jesus.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-06-24, 11:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hopp över eldar

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Sankt Hans afton firas i Danmark alltid den 23 juni. Det är vår midsommarafton, som vi firar utifrån när fredagen i veckan inträffar. Man tänder eldar och det finns alltid en "häxa" på toppen av bålet. Vi har firat många sådana på Bornholm, där vi för övrigt gifte oss.

Detsamma gör man i Norge, tror jag. Kanske man inte har häxan på toppen. Och det verkar vara likadant i Finland?

I år lyckas vi i Sverige få till så att vi även har Sankt Hans dag den 23 juni. Vi tänder dock inte eldar, utan har annat firande med midsommarstång, dans runt stången, 7 sorters blommor m.m. Det finaste firandet har jag upplevt i Dalarna, det landskap jag är född i.

Birgitta
Det er riktig, Birgitta, i Norge feires alltid 23.juni
- enten den faller på en tirsdag, eller fredag, som i år!

"Taler ved bålet" er en dansk tradisjon

Fortsatt GOD MIDTSOMMERhelg
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-06-24, 15:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hopp över eldar

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Det er riktig, Birgitta, i Norge feires alltid 23.juni
- enten den faller på en tirsdag, eller fredag, som i år!

"Taler ved bålet" er en dansk tradisjon

Fortsatt GOD MIDTSOMMERhelg
Mer, mer, berätta mer!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT