Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-06-08, 20:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Nyförälskad...

Fem dar sen hörde vi ett högljutt klagande MMMIIIOOO från buskagen. Där satt en liten svartvit kattunge, ömklig och hungrig. Jag lyckades greppa den och bar med mig den in, lyckades med en hand öppna kylskåpet, ta ut en halvtömd burk kattmat och hälla på ett fat, sen ut med katt och mat igen till buskaget. Den började äta, nej glufsa, samtidigt som den liksom sjöng ouououo för varje tugga.

De andra katterna var rätt nyfikna men höll sig på avstånd, avvaktande. Det är barnlösa ungherrar och ungdamer allihopa, välfödda och lugna.

Efter att ha ätit sig mätt försvann ungen som en blixt men kom tillbaka nästa dag. Nu har jag vunnit dess förtroende , den leker med en garntofs knuten på snöre, vild jakt och höga hopp.

Ingen ovanlig historia, nästan alla mina katter är hittekatter som någon langat över staketet. Det är roligt att kolla samspelet mellan de olika katterna, rangordningen är tydlig och den här MIO-ungen har redan lärt sig vilken kompis han kan lita mest på.

Jag beundrar energin och optimismen och opportunismen katterna visar. Snabba ilskeattacker går över direkt, vänlighet råder.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-06-09, 08:33
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Nyförälskad...

Vilken sann djurvän du är som bryr sig. Tänk om fler brydde sig och vårdade sina katter så slapp fler gå utsvultna .Du skriver med en varm känsla om ditt liv i paradiset samt trevlig läsning. Tack för du delar med dig och texten blir till foto liksom , man ser alla stora som små tassa omkring
Njut av solsken och värme samt dina kära små liv

Birgitta som studerar grannens katt va morgon "Ballo"
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-06-09, 21:50
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Nyförälskad...

Katter - dessa underbara djur!
Hur många katter är det som du räknar som dina katter? En sak är säker - vill man ha en ny kompis så är det bara att börja mata en katt!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-06-10, 11:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Nyförälskad...

Ska du behålla den?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-06-10, 11:39
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nyförälskad...

Janne: Ja, om inte någon vill ha den så får den stanna här. Årsvis försvinner någon, tillkommer någon. Två hannar bara försvann i vintras. Jag är inte särskilt sentimental i frågan, men ogillar starkt när man avsiktligt missköter eller plågar djur.-( Uppväxt på bondgård, det sätter sina spår.)

Faestis: låt mig presentera gamla tandlösa Pardalo, gamle tandlöse Grizoulis, magre Asproulis, snälle Kokkinoulis, Mammamia med två vuxna döttrar, trebente Trebening, Lilla röda och nu då, Mio. Externa matgäster: Brokiga med 2 överraskande ungar, inget syntes på henne, och röda hannen som kommer bara ibland.

Grannfrun har en kolsvart kattflicka som håller sig på deras tomt. Ingen av mina går långt hemifrån, de är kasterade/steriliserade. Maten består av torrfoder (obegränsat) och fisk-och-risstuvning som jag kokar av billig småfisk, tio kilo för tio euro. De får en skopa sånt nästan alla dagar. Rester från vår mat och från vänners souvlakiställe ibland. De enda som får lite finare mat är de gamla tandlösa...

Det finns tre utmärkta veterinärer här på ön, och vid olika tillfällen har vi fått anlita dem, men i regel är det friska och sunda katter, utomhus året runt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-06-10, 22:34
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Nyförälskad...

Hm... Ja.. Jag känner bara att jag skulle också mata katter på det vis du gör om jag var fats boende i Grekland!
Jag hoppas på att få återse "min" katt "Hungran" med son "hungern" på Syros i år. Men att vara bara semester matare är något helt annat än det du gör . jag vet! Varje katt är unik, tandlös eller med tre ben spelar ingen roll!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-06-11, 06:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nyförälskad...

Jag är bara en av många som tar hand om "adéspota", djur utan ägare, som man kallar dem. Märkligt nog inte bara utlänningar, utan en hel del greker också...jag känner flera som matar flockar av katter.

Med hundar blir det genast allvarligare.
Vi har ett flertal entusiaster här som tar hand om hundar. Det enorma problemet är att folk tror att de kan lämna över sina oönskade kullar ( i en kartong, nattetid) till de här entusiasterna, och man tror att de har stöd av kommunen och att de tjänar pengar på att skicka dem norrut.

Det finns en del olika initiativ med steriliseringsprogram o.s.v i Grekland, och det har blivit en helt annan, positivare syn på husdjur och deras skötsel, men mycket finns att göra än. Vad man gör för nytta med att utfordra restaurangkatterna kan diskuteras. Handfastare hjälp vore en donation för sterilisering hos ortens veterinär.

Kostnaden är rimlig för en turist, men flera dagslöner för en grek, tips: fråga en veterinär! Kanske ett presentkort på ingrepp vore lämpligt?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-06-11, 15:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Nyförälskad...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Janne: Ja, om inte någon vill ha den så får den stanna här. Årsvis försvinner någon, tillkommer någon.
Okej. Tack!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-06-11, 23:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 285
Standard Sv: Nyförälskad...

Monica! Dina katter kan ju knappast hoppas på att komma till himlen! De är ju redan där!!!!!

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-06-12, 06:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nyförälskad...

Masse, de har det riktigt bra, till en rimlig kostnad för oss, och visar på alla sätt att de trivs här, vilket är belöning nog.

Detta jag är säker på: inga innekatter sen gamla Pardalo går till kattparadiset. Man hittar katthår överallt så här års...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-10-09, 20:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nyförälskad...

Sommaren har gått fort. Jag var bortrest fem veckor och undrade om katterna skulle reagera när jag kom tillbaka. -Det gjorde de, på olika sätt.

Nu är det vardag igen, vi har våra rutiner. "Fiskgryta" på morgonen, torrfoder när man vill ha lite att roa sig med. Lyckligtvis har getingarna blivit färre nu när vädret är kallare, de var väldigt besvärliga ett tag, ville äta fiskgryta också. Stackars Asproulis fick ett stick i högra mungipan för en vecka sen, han har just börjat se ut som en katt igen.

En Mio-kopia har vi också, svart med vit strimma precis som den lilla skrikhalsen som kom till oss i juni, hon är stor nu...den här ungen haltar på två av benen men äter med god aptit. Ligger lite blyg i en låda men kommer ut för att äta och dricka, väl mottagen av ungherrarna. Vi ska träffa veterinären i morgon. Jag tror inte något är brutet och den tycks inte ha ont.

Snart är det dags för kastrering av tre ungdomar och en vildkatt, om jag lyckas fånga henne...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-10-09, 22:33
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Nyförälskad...

Vår Amorgos-Lemonaki hälsar och ger sitt bifall!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT