Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2017-05-20, 10:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Mitt i alla politiska och ekonomiska bekymmer ser vi fram emot en utmärkt turistsäsong, NI ÄR SÅÅÅ VÄLKOMNA!
Tack!
Man blir nästan sugen på att åka till din ö. Kanske nästa år?

/Netwolf
Svara med citat
  #22  
Gammal 2017-05-24, 15:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Här händer det saker....i två dagar har Nikitas och Kostas rivit och staplat allt trävirke som de satte upp inför gjutandet av balkongen och alla dessa pelare, vad det nu heter. (Jag måste nog träna upp min svenska, ska börja genast med att läsa biltemakatalogen bit för bit).

De har otroligt nog lyckats göra detta utan att skräpa ner särskilt mycket. I morgon ska en lastbil hämta virket och idag har vi fått parkeringen full med sand, grus, betongblandare och sånt. I morgon får jag nog stänga alla fönster och dörrar, för det ska slipas och spackas och förberedas för ytbehandling .

Jag fortsätter med mina kaffebrickor, chokladkex och vattenflaskor. Det som fattas är den rödmålade kaffekorg som vi använde i mitt hem för att bära kaffe och bullar till dagamännen, och på sommaren en stor flaska med svagdricka också. Dock minns jag inte att man längtade särskilt mycket efter kallt vatten...

Till er som funderar på att resa till Kalymnos kan jag bara säga: gör det! Jag guidar gärna ön runt, med lämpliga fikapauser inlagda, så klart.

Förutom stränder och fikaställen har vi bergsklättring-även för barn- och goda dykmöjligheter med lärare . Minimalt med inkastare, trevligt folk överallt. Så där, nu räcker det med propaganda.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2017-05-31, 20:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

En vecka till har ramlat iväg. man håller på med "sovades" nu, det måste väl heta nåt på svenska, hjälp mig nu, rappning? Vi bodde i ett rappat hus i Motala och rätt vad det var föll stora sjok ner och då var det vass eller halm eller något innanför. Här smaskar man på murbruk med eleganta små kast, jag är djupt imponerad, och på den grova ytan som är resultatet smetas en annan blandning på. I det stadiet befinner sig större delen av pelare och tak nu.

Mindre roligt är resultatet för min nedre trädgård, inte för att den har varit någon skönhet nån gång, men nu är den en bedrövlig röra av murbruk, virkesbitar, allmänt bråte och ledsna träd fulla med murbruk. Jag tror inte den kommer att hämta sig, diagnosen är tyvärr allvarlig kvävning och undernäring...

Men resten ser ut att bli bra.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2017-05-31, 20:59
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 438
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Underskatta inte naturens växtkraft. Med lite hjälp från dig, kommer snart rabatterna att spira som förut igen. Men akta dig för ogräset.
/ Jannis
Svara med citat
  #25  
Gammal 2017-05-31, 21:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Här smaskar man på murbruk med eleganta små kast, jag är djupt imponerad, och på den grova ytan som är resultatet smetas en annan blandning på. I det stadiet befinner sig större delen av pelare och tak nu.
Brukar titta på när greker håller på med det där (rappning är nog rätt ord) och jag brukar också imponeras av deras teknik.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2017-05-31, 23:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Hemkommen efter en lååång ouzerisittning...just som jag skrev förra inlägget ringde min man från stan att han hade glömt sin plånbok i andra jackan, och ville jag vara så snäll att komma och rädda honom...det var en bluff, för han satt gott ihop med en man som jobbar på vår altan, pensionerad byggmästare som nu roar sig med uppdrag fast han är pensionär. Bläckfisk och ouzo och historier tills nu, när jag lätt ouzopåverkad varvar ner .

Historier om allt från byggbranchen till fiske och komplimanger till mitt nya lockiga hår och skojiga (elaka) anekdoter om frånvarande... så kan man också tillbringa en kväll i stället för fotbad och sudoku. God Natt!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2017-06-01, 15:20
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Hemkommen efter en lååång ouzerisittning...just som jag skrev förra inlägget ringde min man från stan att han hade glömt sin plånbok i andra jackan, och ville jag vara så snäll att komma och rädda honom...det var en bluff, för han satt gott ihop med en man som jobbar på vår altan, pensionerad byggmästare som nu roar sig med uppdrag fast han är pensionär. Bläckfisk och ouzo och historier tills nu, när jag lätt ouzopåverkad varvar ner .

Historier om allt från byggbranchen till fiske och komplimanger till mitt nya lockiga hår och skojiga (elaka) anekdoter om frånvarande... så kan man också tillbringa en kväll i stället för fotbad och sudoku. God Natt!
Det lät som en mycket trevlig kväll👍😍
Svara med citat
  #28  
Gammal 2017-06-01, 15:35
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Härligt liv!
//
KR
Svara med citat
  #29  
Gammal 2017-06-01, 20:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Hemkommen efter en lååång ouzerisittning...just som jag skrev förra inlägget ringde min man från stan att han hade glömt sin plånbok i andra jackan, och ville jag vara så snäll att komma och rädda honom...det var en bluff, för han satt gott ihop med en man som jobbar på vår altan, pensionerad byggmästare som nu roar sig med uppdrag fast han är pensionär. Bläckfisk och ouzo och historier tills nu, när jag lätt ouzopåverkad varvar ner .

Historier om allt från byggbranchen till fiske och komplimanger till mitt nya lockiga hår och skojiga (elaka) anekdoter om frånvarande... så kan man också tillbringa en kväll i stället för fotbad och sudoku. God Natt!
Haha! Underbart!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2017-06-02, 10:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 844
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Det är nog nyttigt med ouzerisittningar ibland. Tur att din man hade glömt plånboken.

/ Anne
Svara med citat
  #31  
Gammal 2017-06-03, 12:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Bråte bort! Massor av cementjox bort! Massor av vitt damm kvar...ingen idé att städa än, för på tisdag kommer ett gäng som ska skrapa och spackla en del andra skador, och det kommer förstås att landa överallt här på nedre planet. Men ändå: man kan gå överallt runt huset utan att smacka huvudet i byggnadsställnigar, tystnaden är total sen i går, och jag saknar nog bara att få komma med kaffebrickan till dessa sympatiska killar.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2017-06-19, 19:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Så där ja. Ledbrutna är nog bara förnamnet när Leo och hans två medhjälpare känner efter i kväll. De har skrapat, spacklat och målat hela huset två gånger, och det är inga lätta ytor; vinklar och hörnor , högt och obekvämt. Jag är imponerad - igen- över vad en del klarar. Möjligen var jag lika idog för ett stort antal år sen.

Vitmenat och vackert, ja, vitprickigt allt annat än väggarna...golv, blommor, fönsterluckor, trappor, trädgårdsmöbler...katter och folk har också en del vita fläckar, men det får duga, vi skaver väl av det med tiden.

Leo hyrde en högtryckstvätt för golvplattorna, och den var ganska effektiv, fast ena medhjälparen sågs ligga på knä med en skrapa hela dan.

Mycket återstår, men nu behövs det ett avbrott. Vi har i alla fall nöjet att sitta på verandan och njuta med en liten ouzo eller en liten mastichalikör .
Svara med citat
  #33  
Gammal 2017-06-19, 19:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vi har i alla fall nöjet att sitta på verandan och njuta med en liten ouzo eller en liten mastichalikör .
Det låter som en mycket trevlig sysselsättning.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2017-08-04, 13:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Liten uppdatering kanske passar .

Verandan är kolossal. Stor var den innan också, men med tak bara över ena halvan. Nu har vi tak över hela ytan och Leo har sin enorma förlängda balkong över oss. Jag kan ha stolar och bord alldeles utanför min sovrumsdörr, det blir bra .

De här dagarna har jag hjälpt min man med att skruva tillbaka räckena, nästan klart, men det var ett huvudbry innan han löste hur det skulle vara. När man kapade räckena blev ju rören kortare än förut, och dimensionerna mellan pelarna är annorlunda. Han kom på en bra lösning men det har inneburit en massa jobb och oväsen.

Målning kvarstår och en slutlig rengörning av allt som är fläckigt av cement och färg.

Rör ska monteras att leda ner regnvatten till cisternerna.

Trädgården ser ut att överleva. Sedan jag fått bort mängder av järn(skrot)rör och sånt har jag krattat flera gånger och hoppas få se grönska när de första regnen kommer. Alla träd och buskar har fått en massa jord runt sig och jag vattnar ofta och koncentrerat. Vi hotas av ransonering men än får man vattna, dock är trycket mycket lågt i ledningarna.

Det känns som om det är vårt hus, för Leo betalar allt material, men vi gör jobbet. Nja. måla får han nog göra själv...

Senast redigerad av Monica P den 2017-08-04 klockan 13:26.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2017-08-04, 13:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Härligt att höra, Monica! 😃
Svara med citat
  #36  
Gammal 2017-08-05, 00:33
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Vattning & ransonering hotas vi av här i Uppland i Sverige!
Helt plötsligt får regnet en annan innebörd för de flesta av befolkningen... (Just nu regnar det här i Uppsala = pris ske Gud - grundvattnet är fixat - tror några...!!)
Vi i Uppsala med omnejd har tydligen haft det torrast i Sverige de senaste månaderna och det märks på alla grödorna!! Tusan också vad det man sått på sin lilla lott behöver vatten för att orka leva..... Hm... Klimatet.... Jag KAN inget om det här med klimat påverkan mm, men min känsla är att allt är mer blir mer intensivt VARMT eller Blask....
Ursäkta - jag kapade din tråd - jag tänkte baere atte.....
Svara med citat
  #37  
Gammal 2017-08-05, 01:15
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Så skönt att det snart är färdigt!
//
KR
Svara med citat
  #38  
Gammal 2017-08-05, 06:46
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 844
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Mycket jobb med sånt där, men sen blir det ju bra när det är färdigt. Och trädgården blir säkert också bra med tiden. Det där med vatten är ju så ojämnt här i världen. Kanske får ni ett välgörande åskregn, med välgörande menar jag att det inte kommer fööör mycket vatten på en gång.

Ha det fint på Kalymnos!

/ Anne
Svara med citat
  #39  
Gammal 2017-08-05, 09:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Tack, jo regn är guld värt här i trakten. Helst i form av långsamma lugna skurar, vilket är det ovanliga. Vad gäller dricksvatten finns det avsaltningsanläggningar nu på flera håll, Telendos och Pserimos fick sina nyligen. Men till att tvätta terasser och sånt behövs ju inte så fint vatten. Jag tror att fler länder vartefter kommer att inse hur viktigt det är med fungerande vattensystem.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT