Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-14, 19:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Rethymno - Ierapetra

Nästa vecka åker vi till Rethymno för 14 dagars semester. Vi ska vila, strosa runt, ta en dagstur till Heraklion men även ha en tre dagars tur med bil. Vi ska på en dag ta oss till Ierapetra, där vi har två övernattningar prel.bokade. Vägen dit tänkte vi ta vägen ner på sydsidan via Spili, Ag Galini , Mirtos osv till Ierapetra. Den vägen körde vi delvis förra året också men då FRÅN Ierapetra. Hem tänkte vi åka upp på norra sidan och ta oss efter kusten tillbaks...
Hur länge tar det att köra den vägen från Rethymno?....Även från Ierapetra och tillbaks? Vi vill ju ha tid att stanna på vägen för lunch och fotopauser....Eller ska vi boka av rummen i Ierapetra och stanna efter vägen? I så fall var då? Ierapetra gillade vi verkligen och hade tänkt att ha en heldag där...
Valen är ju många och jag misstänker att svaren blir många också....
Men HELST vill vi ha 2 nätter i Ierapetra med dagen att strosa runt där och njuta. Det är egentligen avstånden till och från jag undrar över....
Förra året på tredagarsturen från Nea Chora så övernattade vi i Plaka (vi var på Spinalonga) och i Zaros och vi strosade runt i Mirtos, Ag. Galini och Matala. Ag Galini tar vi gärna paus i nu också....

Hjälp mig ni som kan Kreta!

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-14, 20:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Rethymno - Ierapetra

Svårt att råda. Vi brukar stanna en natt i Spili när vi är på Kreta. Vi gillar kvällarna i Spili jättemycket. Jag skulle valt att stanna på vägen, någonstans där det ser trevlig ut och känns bra. Men så är ju jag inte mycket för städer, så länge de inte heter Chania eller Rethymnon - på Kreta alltså.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-14, 20:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rethymno - Ierapetra

Spili ligger så nära Rethymno så där blir det inte övernattning, men väl kanske en förmiddagsfika....

Vi funderar vidare.....avbokar vi nu blir det 25% av priset i straffavgift...Läste dåligt då det stod"fri avbokning" Brukar vara en vecka innan, men det var 21 dagar i detta fallet Men som sagt vi gillar ju städer och HAR planerat att sova 2 nätter. Ierapetra gav mersmak förra året, verkligen! Det är väl mest körtiden jag undrar över och fina ställen på vägen....

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-09-15, 15:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Rethymno - Ierapetra

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det är väl mest körtiden jag undrar över
Kolla Google Maps, brukar stämma ganska bra.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-09-16, 08:04
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Rethymno - Ierapetra

Lissi,
Vägen till Ierapetra från Rethymnon med trevliga stopp på vägen tar väl 6-8 timmar. Den är ju lite krokigare än återvägen på norra sidan. Utan stopp tar det mindre än 1½ timme till Heraklion och autostradan resten av vägen lockar inte till så många stopp. Du är framme efter mindre än 3 timmar.
Kul att du gillar Ierapetra, så stanna under 2 nätter
tycker / Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-09-16, 10:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rethymno - Ierapetra

Tack Jannis. Vi kollade google maps och bestämde oss för att ta södra vägen till Ierapetra och norra hem med en heldag i Ierapetra där jag ska fira min 65-årsdag.
Jo, Ierapetra gav mersmak!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-09-16, 21:27
Stenkowich Stenkowich är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 66
Standard Sv: Rethymno - Ierapetra

Vi har använder oss av appen "ViaMichelin" när vi räknar ut längd på resväg och restid. Fungerar jättebra!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-16, 22:12
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Rethymno - Ierapetra

Hej Lissi,

Jag skulle välja att stanna någon dag i Mochlos (även om det är lite "off" ifrån huvudvägen). Det finns ingen bra strand där men man kan simma ut till den lilla ön utanför byn där det finns intressanta utgrävningar - eller be någon fiskare köra över till ön. Och byn är väldigt trevlig. I byn bor Maria som har hand om djurfrågor och hon har även en uthyrningsverksamhet. De tavernor som stödjer djurverksamheten har försättsblad i sina menyer.
http://mochlos.net/start.html
Sen tycker jag Sitia är en mer genuin stad än Lerapetra....
Om ni ska besöka Lerapetra tycker jag ni ska göra ett besök hos Takis. Han har ett shelter för ca 150 hundar som hittats i närheten. Han kämpar för sina hundar varje dag. Hans shelter ligger en bit ifrån staden och han har ingen bil. Han kör varje dag med sin moped och matar hungriga hundar vid sopcontainrar och soptippar (där lilla Hope hittades - hunden som var halvt flådd..). Han kämpar för att samla in pengar till en bil så att han lättare kan köra varje dag för att mata alla hundar som är hungriga. Han behöver också en bil för att köra de hundar som adopterats till närmsta flygplats....

Det är mitt tips! Besök Mochlos, Sitia och Takis shelter.
https://www.facebook.com/Takis-Shelter-591844890918840/timeline

Senast redigerad av Deia den 2015-09-16 klockan 22:28.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-16, 22:52
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Rethymno - Ierapetra

Mochlos och Sitia ligger inte på vägen mellan Ierapetra och Rethymnon, men det är fina ställen att besöka. Men passa er för hundar, säger en som blev hundbiten på morgonvandringen igår!
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-10-13, 14:34
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Rethymno - Ierapetra

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Mochlos och Sitia ligger inte på vägen mellan Ierapetra och Rethymnon, men det är fina ställen att besöka. Men passa er för hundar, säger en som blev hundbiten på morgonvandringen igår!
/ Jannis
Det är inte konstigt om hundarna på Kreta blir aggressiva så som dom behandlas! Ännu konstigare är att så många hundar ändå är så vänliga när någon tar hand om dom.
Daily Mail har nyligen skrivit en artikel om Takis och hans shelter:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ndon-them.html

Jag ser att ni hann med en snabbvisit i Sitia och blev nyfikna Lissi!
Roligt
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-10-13, 14:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rethymno - Ierapetra

Ja Sitia gav verkligen mersmak! Så Ierapetra och Sitia åker jag garanterat tillbaks till.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT