Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-20, 23:35
19kattis75 19kattis75 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 8
Standard Agia Marina-tips

På tisdag bär det äntligen iväg till Agia Marina. Var där förra året och väljer att återkomma till denna pärla Nu vill jag ha era bästa tips på stränder och aktiviteter, vi har tre kids i åldrarna 8, 12 och 14 år. Förra året var vi på Balos och vi åkte det där lilla tåget till ett badland. Vi funderar på Elafonissi, men är lite tveksamma då en av tjejerna har lätt för att bli åksjuk... Vilket är det smidigaste sättet att ta sig till Elafonissi för en familj på fem? Som sagt ge mig era guldkorn vad gäller aktiviteter och fina stränder. Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-21, 10:40
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Agia Marina-tips

Om ni ska till Elafonissi rekommenderar jag att ni hyr bil. Då kan man åka i egen takt och ta hänsyn till om någon börjar må dåligt. Jag skulle då rekommendera vägen som går in mot landet och inte den som går längs kusten. Finns små byar längs vägen som även passar bra för små stopp för att äta en bit mat eller fika.
För att variera badet i Agia Marina, kan ni ta bussen till Agii Apostoli någon dag och bada i de fina vikarna där. I Agii Apostoli finns även Golden Fun Park, ett ställe där man bland annat kan spela minigolf. Kan rekommenderas som kvällsaktivitet för hela familjen.

Naturligtvis bör ni också ta er in till fina Chania någon kväll för att äta middag.

/Outi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-21, 16:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Agia Marina-tips

Ett mysigt utflyktsmål är Stavros Beach. Filmen Zorba med Anthony Quinn spelades in där. Vi brukar ta en avstickare dit varje gång vi är på Kreta. Smidigt att bila till och inte långt bort. Åk mot flygplatsen och följ bara skyltarna mot Stavros. Kristallklart vatten och häftig vy med berget rakt över stranden.
Trevlig resa till vår älsklings ö
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-21, 16:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Agia Marina-tips

Fallasarna är en annan mycket fin strand som ligger närmare än Elafonissi. (Jag tycker inte att resan till Elafonissi är så jobbig.) Det där lilla tåget ni åkte förra gången går till många andra platser, bland annat till den lilla byn Therrisos, då får ni åka genom en jättehäftig ravin.

Bild på ravinen finns här.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-21, 21:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Agia Marina-tips

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Ett mysigt utflyktsmål är Stavros Beach. Filmen Zorba med Anthony Quinn spelades in där. Vi brukar ta en avstickare dit varje gång vi är på Kreta. Smidigt att bila till och inte långt bort. Åk mot flygplatsen och följ bara skyltarna mot Stavros. Kristallklart vatten och häftig vy med berget rakt över stranden.
Trevlig resa till vår älsklings ö

Och är man ändå vid Stavros kan man passa på att besöka Seitan Limani, Marathi, Tersanas osv som också ligger på akrotirihalvön
Att bara köra omkring här en dag och besöka olika stränder, kloster, äta på mysiga tavernor kan varmt rekommenderas.
Annars håller jag med Janne om Therissoravinen...mycket fin tur upp till byn genom ravinen.
En tur över bergen ner till sydkusten är också fint att göra.


// Malin - som har 1 dag och 17 timmar till avresa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-21, 23:01
19kattis75 19kattis75 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 8
Standard Sv: Agia Marina-tips

Tusen tack för era tips! Chania besöker vi såklart kvällstid för en god bit mat och mysiga gränder att strosa i Är dock lite skeptisk till att hyra bil Kan man ta sig till Falasserna/Stavros beach med buss? Hur lång tid tar det ungefär? Visst är det så att det tar ca två timmar till Elafonissi med lokalbuss? Är det bekväma bussar eller är det den typen av buss som går mellan Agia Marina och Chania?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-21, 23:39
19kattis75 19kattis75 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 8
Standard Sv: Agia Marina-tips

Citat:
Ursprungligen postat av Outi Visa inlägg
Om ni ska till Elafonissi rekommenderar jag att ni hyr bil. Då kan man åka i egen takt och ta hänsyn till om någon börjar må dåligt. Jag skulle då rekommendera vägen som går in mot landet och inte den som går längs kusten. Finns små byar längs vägen som även passar bra för små stopp för att äta en bit mat eller fika.
För att variera badet i Agia Marina, kan ni ta bussen till Agii Apostoli någon dag och bada i de fina vikarna där. I Agii Apostoli finns även Golden Fun Park, ett ställe där man bland annat kan spela minigolf. Kan rekommenderas som kvällsaktivitet för hela familjen.

Naturligtvis bör ni också ta er in till fina Chania någon kväll för att äta middag.

/Outi
Vet du hur lång tid tar det att åka från Agia Marina till Elafonissi inlandsvägen?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-22, 06:06
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Agia Marina-tips

Citat:
Ursprungligen postat av 19kattis75 Visa inlägg
Tusen tack för era tips! Chania besöker vi såklart kvällstid för en god bit mat och mysiga gränder att strosa i Är dock lite skeptisk till att hyra bil Kan man ta sig till Falasserna/Stavros beach med buss? Hur lång tid tar det ungefär? Visst är det så att det tar ca två timmar till Elafonissi med lokalbuss? Är det bekväma bussar eller är det den typen av buss som går mellan Agia Marina och Chania?
På senare år har vissa researangörer haft dagsutflykter till Stavros. Det brukar ju vara rätt saftiga priser på deras utbud så egen bil rekommenderar jag verkligen. Den kan man ju åka till Lidl och handla lite billigare med om man har självhushåll.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-22, 10:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Agia Marina-tips

Citat:
Ursprungligen postat av 19kattis75 Visa inlägg
Är det bekväma bussar
Jag tycker att det är bekväma bussar. Tidtabell finns här.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-22, 13:23
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Agia Marina-tips

Citat:
Ursprungligen postat av 19kattis75 Visa inlägg
Vet du hur lång tid tar det att åka från Agia Marina till Elafonissi inlandsvägen?
Jag vet inte hur lång tid det tar med bussen, men med bil tar det ca 1h 20min till Elafonissi med bil från Agia Marina om man kör i ett sträck, vilket vi nog aldrig gjort - vi har stannat lite på vägen för att titta på vackra vyer och alltid stannat på hemvägen för att äta middag.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-22, 18:31
barols barols är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 35
Standard Sv: Agia Marina-tips

Åkt buss till både Falasarna och Stavros, kommer inte ihåg exakt men till Falasarna ca. timmen och till Stavros något kortare tid. Bägge bussarna går från busstationen. Bägge fina stränder men Falasarna är mina favoritstrand. Slår Elafonissi. Stavros är inte långgrunt - ingen småbarnsstrand. Har för mig att det finns ett Vattenland i närheten av Stavros.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-06-22, 22:04
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Agia Marina-tips

Citat:
Ursprungligen postat av barols Visa inlägg
Åkt buss till både Falasarna och Stavros, kommer inte ihåg exakt men till Falasarna ca. timmen och till Stavros något kortare tid. Bägge bussarna går från busstationen. Bägge fina stränder men Falasarna är mina favoritstrand. Slår Elafonissi. Stavros är inte långgrunt - ingen småbarnsstrand. Har för mig att det finns ett Vattenland i närheten av Stavros.

Stavros är väl långgrunt och väldigt barnvänligt inne i viken?? Bra bussförbindelser till Stavros från Chania. Vattenlandet ligger strax utanför Chania och inte i närheten av stavros
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-22, 22:14
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Agia Marina-tips

Vattenlandet Limnoupolis ligger i höjd med Chania fast in mot landet, alltså inte nära Stavros. Till vattenlandet kan man åka minitåg från Agia Marina.

/Outi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-06-23, 10:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Agia Marina-tips

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Stavros är väl långgrunt och väldigt barnvänligt inne i viken??
Jo, så är det. Kolla här.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-25, 17:27
19kattis75 19kattis75 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 8
Standard Sv: Agia Marina-tips

Citat:
Ursprungligen postat av Outi Visa inlägg
Vattenlandet Limnoupolis ligger i höjd med Chania fast in mot landet, alltså inte nära Stavros. Till vattenlandet kan man åka minitåg från Agia Marina.

/Outi
Finns det fler vattenland i närheten som ni kan rekommendera? Vi var på Limnoupolis förra året...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-29, 08:19
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 110
Standard Sv: Agia Marina-tips

Lånar den här tråden, hoppas det är ok? Har varit på Kreta och i Agia Marina 16 gånger och åker dit för andra gången i år i augusti och skulle vilja ha tips på någon riktigt fin strand förutom Elafonissi eller Balos som man kan åka buss eller taxi till från Agia Marina och inte är för långt bort?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-29, 08:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Agia Marina-tips

Citat:
Ursprungligen postat av annelie1 Visa inlägg
Lånar den här tråden, hoppas det är ok? Har varit på Kreta och i Agia Marina 16 gånger och åker dit för andra gången i år i augusti och skulle vilja ha tips på någon riktigt fin strand förutom Elafonissi eller Balos som man kan åka buss eller taxi till från Agia Marina och inte är för långt bort?
Oj 16 gånger i Agia Marina! Ni har väl inte missat de härliga vikarna i Agii Apostoli? Jag tycker de är bäst på Chania- kusten Max 10 minuter med lokalbussen
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-29, 11:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Agia Marina-tips

Citat:
Ursprungligen postat av annelie1 Visa inlägg
någon riktigt fin strand förutom Elafonissi eller Balos som man kan åka buss eller taxi till från Agia Marina och inte är för långt bort?
Fallasarna på västra Kreta är en mycket fin strand. Somliga tycker att den är bättre än Elafonissi.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-29, 16:19
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Sv: Agia Marina-tips

VI ska åka andra gången till Kreta och vi bor igen i Agia Marina. Ännu är ingen hyrbil bokad... men, det är nog ett måste att åtminstone hyra några dagar för att se mer. Falassarna besökte vi 3-4 ggr förra gånger och även Elafonissi en dag. Jag gillade Falassarna för att det var mer lugnt där och inte så folkrätt som Elafonissi var. Och dessutom var det faktiskt mest svenskar vid Elafonissi....
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-07-02, 06:24
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 110
Standard Sv: Agia Marina-tips

Ni som har åkt buss till Fallassarna stannar den i Agia Marina och vad kostar det att åka?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT