Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-02-27, 10:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Amorgoseffekten?

På tal om Amo i lågsäsong. Här en stormig dag i Katapola
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-02-27, 11:12
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
På tal om Amo i lågsäsong. Här en stormig dag i Katapola
Naturens vilda krafter kan vara både skrämmande och så vackert!

Så där såg det ut i Egiali i slutet på september förra året, ett par dagar med riktigt ruskväder!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-02-27, 11:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
På tal om Amo i lågsäsong. Här en stormig dag i Katapola
Jösses! Vilket otroligt hårt liv det kan vara på öarna under vintern ...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-02-27, 11:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Ja men så klart. Ibland är ju Gudinnan arg eller tar i på skarpen vetja och då får den rädde sig den som kan. Och visst kan hon vara lite skarp emellanåt även när hon är snäll. Stolt är hon alltid.
Det där har säkert att göra med under vilken årstid man besöker Amorgos. För jisses, när det stormar. Då gömmer man sig nog helst.
Ja precis

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg


Jag tror inte du ångrar dig (men Katapola är bäst).
Vi har funderingar på att ta ett par nätter i Chora.
Birgitta.
Det tror jag skulle passa er jättebra! Chora är ju underbart, jag har aldrig ens varit där på kvällen.

Jag tror också att Egiali blir bra. Finns ju mycket att ägna sig åt i området. Jag hade till och med funderingar på att bo i Lagada, men den här gången blir det i Egiali istället.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-02-27, 22:22
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag har gjort något jäkligt kul. Jag har bestämt att avsluta mina tre Amo-veckor i vår med fyra nätter i Egiali! Jag har aldrig bott där innan, jag älskar Katapola och har aldrig hittat känslan i Egiali när jag varit där på besök.

Men nu ska jag ge det en chans. Med Levrosso så nära, samt byarna ovanför på vandringsavstånd, kan det inte bli fel. Det ska bli jättekul!

Bra beslut.. ...tror inte du kommer att ångra dig, det är ju underbart att vandra till byarna Tholaria och Langada... så nära!
Nästa besök på Amorgos ska jag bo i Langada och i Chora för närheten till Agia Anna som för mig är helt magiskt.

Nu längtar jag till nästa Greklandsresa, dock inte till Amorgos men till lilla Poros, Hydra och fastlandet.. så spännande!..
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-02-27, 22:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Så häftigt det är med all den längtan vi går omkring med....till platser vi vill tillbaks till...och till platser vi vet att vi aldrig kommer att komma till.....
Jag vill ju alltid till Tinos och Kreta..och till Tilos bara måste jag återvända 2016. Sen vill jag åter till Kalymnos, det bara måste jag och grannen Leros vill jag också till... Så var det ju Kythera också.....och Skyros? Herregud....så läser jag allt vackert om Amorgos..... Hjälp!!!

Lissi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-02-27, 22:51
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Så häftigt det är med all den längtan vi går omkring med...Hjälp!!!

Lissi
...Säger detsamma HJÄLP!!!!... Vill också till flera öar Kalymnos, Leros, Tilos, hela fastlandet... ....nu väntar jag på storvinsten så jag kan ta tjänstledighet och bara RESA under ett helt år... ..det skulle allt vara något det!..
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-02-28, 08:46
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Ja man kan säga vad man vill, men nog är ni bra på att få folk att känna sig lockade till att resa till Amorgos. Detta är en härlig tråd att läsa, en vila-från-all-möjlig-stress-tråd. Tack snälla ni som har bidragit.

Och sen det där med alla möjliga ställen i Grekland dit man vill resa, men inte vet när, var hur? Jag har också en dröm om att kunna resa ett helt år. I Grekland alltså.

/ Anne
som inte alls har någon resa till Grekland detta år
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-02-28, 12:50
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg

/ Anne
som inte alls har någon resa till Grekland detta år
WHAT.....det får du allt ta och ändra på!..
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-02-28, 12:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Här är lite mer Amo-porr ...


Jag har bara varit upp dit en gång, åt en lunch där för några år sedan. Men den här gången ska jag dit igen. Ett helt fantastiskt ställe uppe i Potamos med utsikt över Egialibukten (ägt av samma familj som har den populära tavernan To Limani i Egiali).


Surfa runt på sidan och titta på miljön, vyerna, deras vackra studios. Tänk att bo i ett ombyggt stall! Dock ligger det ensamt och brant som tusan upp så jag lär aldrig bo där. Men en fika eller lunch och en lång stunds kontemplation är det perfekt för.


http://www.amorgos-panogitonia.gr/index.html
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-02-28, 13:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Häftigt där har jag inte varit, missat det!
Däremot var jag till tavernan högst upp i Potamos ett flertal gånger.. fantastisk utsikt!..
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-02-28, 13:07
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Här är lite mer Amo-porr ...


Jag har bara varit upp dit en gång, åt en lunch där för några år sedan. Men den här gången ska jag dit igen. Ett helt fantastiskt ställe uppe i Potamos med utsikt över Egialibukten (ägt av samma familj som har den populära tavernan To Limani i Egiali).


Surfa runt på sidan och titta på miljön, vyerna, deras vackra studios. Tänk att bo i ett ombyggt stall! Dock ligger det ensamt och brant som tusan upp så jag lär aldrig bo där. Men en fika eller lunch och en lång stunds kontemplation är det perfekt för.


http://www.amorgos-panogitonia.gr/index.html
Så vackert det ligger men som du säger högt upp. Lite för långt från morgondoppet för mig men absolut värt ett besök tror jag. Nästa gång jag kommer till Amorgos vilket jag hoppas kommer bli i sommar.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-02-28, 13:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Så vackert det ligger men som du säger högt upp. Lite för långt från morgondoppet för mig men absolut värt ett besök tror jag.
Haha, ja, samma här. Men tänk så fit man skulle vara när man kom hem efter ett par veckors morgondopp där!


Hoppas du kommer till Amorgos i sommar! Jag har redan allt mitt bokat, men det finns ju alltid orosmoln på hemmaplan i form av gamla allt skröpligare föräldrar osv ...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-02-28, 13:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Häftigt där har jag inte varit, missat det!
Däremot var jag till tavernan högst upp i Potamos ett flertal gånger.. fantastisk utsikt!..

Jag ska upp och kolla mer i Potamos den här gången, jag har egentligen bara passerat nerför byn en gång, i slutet på vandringen från klostret. Men då är man ju mör i benen och tittar sig inte riktigt omkring.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-02-28, 13:28
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Ja, du passerar den tavernan när du kommer från den vandringen, ungefär där byn tar slut om man ska ner mot Egiali!
Ligger högt och dåligt markerad så det är lätt att missa!..
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-02-28, 13:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Förresten Sunny - har du noterat hur lång tid det tar att gå stig upp till Lagada resp Tholaria från Egiali? Det är ju inte långt men jag har inte koll på hur brant det är om man går.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-02-28, 13:46
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Förresten Sunny - har du noterat hur lång tid det tar att gå stig upp till Lagada resp Tholaria från Egiali? Det är ju inte långt men jag har inte koll på hur brant det är om man går.
Cirka 40-45 minuter till båda byarna, om man går i lagom rask takt... det är bara den sista biten som är lite brantare.
Men om du stannar och fotar på vägen kan det ju ta mer än en timma förstås... ...och det är ju så vackert på stigarna dit.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-02-28, 13:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Tack, det låter toppen! Finns det också förbindelsestig mellan de båda byarna, alltså på tvären?
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-02-28, 13:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tack, det låter toppen! Finns det också förbindelsestig mellan de båda byarna, alltså på tvären?
Absolut och den vandringen är så vacker, om du går upp till Tholaria och går upp till kyrkan, till höger om den och fortsätt rakt fram sen börjar vandringsleden som är lätt, inget uppför alls den vägen... SEN... kan du ju variera och gå från Langada också!

Underbar vandring och sen stanna och fika eller äta i en av byarna!..
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-02-28, 14:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgoseffekten?

Men det är ju kanon! Jag stod i Lagada i höstas, tittade på Tholaria och funderade över om där fanns stig. Fast då hade jag moppe så jag undersökte aldrig möjligheterna närmare.


Tack!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT