Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-29, 09:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Getter

Många getter på Kalymnos...

På entusiastiska fotografier som turister delar med sig av här på kalimera och annorstädes ser man att getter är populära objekt. De är ju lite överallt, på vägarna, på tvärbranta sluttningar, på stränderna. De små killingarna är bedårande där de fyrfotahoppar omkring.

Mindre bedårande är de vettvillingar till vuxna bockar och getter som drar omkring utan bjällror, strövande fritt, glatt mumsande på allt de hittar.

I vår närhet finns det tre olika herdar eller djuruppfödare eller vad man nu kan kalla dem. På grekiska finns det flera namn för yrket; voskós, tsopanis, ktinotrófos. Dessa tre är svågrar och oerhört osams, det gäller bete och vatten och allmän tillsyn.

Min sakkunnige i fårfrågor, Petros, har får och hatar getter, som han säger är djävulens anhang- går inte att hålla ordning på, tuggar i sig blommor och buskar i alla trädgårdar de kommer in i...- och så får han ovett fast hans får inte varit i närheten av brottsplatsen.

Svågrarna har getter och får blandat och håller verkligen inte reda på dem. Deras söner är förmodligen utleda på att springa och jaga getter, roligare att köra moppe med flickvännerna.

Egentligen ska alla djuren märkas med gula örhängen och ha bjällra, det har EU bestämt, det har att göra med subventioner. Man deklarerar årligen hur många djur man har. De senaste åren har subventionerna torkat in och bjällror och örhängen ramlat av.

Vi i vår by har staket runt våra hus och trädgårdar, väl medvetna om getternas otroliga förmåga att snika sig in.

I ettdraget natten som gick hörde jag hur fikonträdet utanför mitt fönster prasslade egendomligt, och några andra mystiska ljud. Jag lyste genom fönsterluckan med en ficklampa men såg inget. Jag öppnade balkongdörren och lyste mot de konstiga ljuden. -En stor svart bock mumsade ivrigt på fikonblad och en annan lite mindre stod lite längre bort och tuggade på granatäppleträdet. När de såg mig drog de iväg åt varsitt håll och den store bamsen knuffade till min hand så att min nya, dyra, ficklampa föll utför trappan och gick itu. Han gjorde ett tjusigt språng över grinden och försvann. Han hade ingen bjällra.

Sen höll en annan flock på med att jogga hit och dit i timmar, men de hade bjällror så jag hörde att de höll sig på den öppna platsen nedom husen.

Nu har vi och grannarna tröttnat. Min man har fotograferat alla våra söndertuggade plantor och buskar och ska anmäla det här, även om vi vet att inget kommer att hända. Det är inte första gången, men ibland får man nog.

Du kan väl den gamla barnvisan?
-Och våra bockar och våra getter och våra fyrfota fän
-De går i skogen och plockar nötter och gnager barken av våra trän...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-29, 10:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Getter

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det är inte första gången, men ibland får man nog.
Eller: men ibland get man nog.

Trist att de äter upp era trädgårdar. Sådant tänker man inte på. För mig är det bara roliga och ibland ganska söta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-29, 11:47
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Getter

Vi har samma problem här i Koutsounari. Vår lantbrukarvän Manolis har satt ut hundar (de vi matar) vid odlingarna. Men hundarna bryr sig inte så mycket. När herdens far skötte getterna var det inga problem. Nu är han död och sonen (c:a 50) åker runt på sin motorcykel utan att kolla upp djuren. Söta är de unga killingarna och goda att äta!
Monica, du glömde fortsättningen på visan!
" och mellan himmel och jord,
står ett svenskt smörgårdsbord
och lilla nubben därtill,
kan du få om du vill"
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-29, 13:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Getter

Det är lite konstigt, men vi har inte sett några getter som normalt brukar klättra på sydsidan av berget, varken i Loutro eller här i Chora Sfakia.
Dom säger att det beror på blommorna. Vad menas?
Men vi har några undantag; när vi åkte till Aradena-bron med taxi såg vi enstaka getter som låg och vilade vid sidan av vägen. Och så den tama geten på tavernan i Loutro, som var i koppel. Den åt friskt av Benjaminfikusen på tavernan, så växten är nog inte levande längre.
Birrgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-30, 12:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Getter

Idag- märkligt- kom mannen från "Dasarxeio", myndigheten som ska övervaka djur och natur, och såg förödelsen. Nu får vi väl se om det blir nån bättring, för många personer är irriterade nu, och det ska bli rättegång i morgon för liknande ärenden som anmälts tidigare.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-30, 16:17
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Re: Getter

Inget kul när när det blir förstört.
Måste bara säga att du skriver väldigt underhållande.
Det går ju att skriva om trista saker med glimten i ögat.
//
KR
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT