Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-16, 09:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Möte i farten

Jag mötte min väninna N på stan igår, hon var vitfläckig av kalkfärg över hela sig, och kånkade på färgbyttor. -" Rustar pappas hus på Telendos, han gick bort i vintras, nu kan du hälsa dina datorbekanta att snart finns en trea att hyra ..."

Mötte min väninna F på stan i går, i full fart bortöver hamnen.- "Kom ihåg vad jag sa om en lägenhet att hyra i Agios Stefanos, den har just blivit ledig..."

Mötte min väninna M på stan i går, mellan några kunder i blomsteraffären.-" Om du känner nån som vill hyra i Platy Jalo så kan du rekommendera min lägenhet där..."
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-16, 20:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Möte i farten

Jösses, det var värst så många lediga lägenhet din vänner har Monica. Man kanske slå till på Telendos och skriva memoarerna
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-16, 20:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Möte i farten

Janne, jag vill klargöra att det inte är avsett som nån annons. Jag kan förmedla telefon till dessa kvinnor om någon vill veta mer, skicka mig i så fall ett PM.

Det är emellertid en sanning att det finns MASSOR av lediga lägenheter och hus.

1: Varje grek anser att man ska ha eget hus. Så ska man bygga hus till varje dotter, möjligen bara en lägenhet, därav alla armeringsjärn som sticker upp ur de till synes inte fördiga husen. Dotra kan förstås ha andra planer, så lägenheten står ledig.

2. Massor av grekiska familjer bor utomlands för lång tid och kan hyra ut hus och lägenheter efter överenskommelse. Ofta sker det genom bekanta eftersom man ju är i Florida eller Ohio eller Darwin...

3. För att hitta sin önskebostad måste man nog vara här ett tag , traska runt stan och ön och fråga folk, för det finns ingen omfattande bostadsförmedling. Somliga hus har en rektangulär gul lapp där det står "att hyra" och en otydlig hänvändelse till nån telefon som förmodligen inte är inkopplad.

Men på en liten ort som vår är det garanterat någon granne som kan lämna upplysningar och förmedla kontakter. Du som läser detta och som avser att bo kortare eller längre tid i Grekland- fråga dig fram! Djungeltelegrafen fungerar alldeles utmärkt i de mindre samhällena!

Detta gäller även tomter. Men! Om man allvarligt överväger attt köpa något måste man absolut gå genom advokater och annat lagkunnigt folk. Bankerna brukar kunna rekommendera någon pålitlig person.

Det har genomförts en mängd lagändringar och skatteändringar så det som gällde förra veckan kan vara gammalt i dag.

Nordbor räknas som seriösa kunder/hyresgäster/investerare.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-16, 21:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Möte i farten

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Janne, jag vill klargöra att det inte är avsett som nån annons.
Jag förstod det Monica.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-16, 21:32
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Möte i farten

Lycka skulle vara att kunna slå till på något av detta!
//
KR
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT