Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-17, 14:12
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Svininfluensa/värmekameror..

Har hört att det på flygplatsen i Chania nu ska finnas värmekameror som känner av om någon som ska in i landet har förhöjd kroppstemperatur. Stämmer detta? Och är det i så fall någon som vet vad som händer med dom som har förhöjd kroppstemp?

Är lite fundersam då vi ska åka om 3 veckor med 2 dagis barn som kan ha dragit på sig en liten förkylning lagom till vi åker.

//lpj
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-17, 14:41
Tittiyo Tittiyo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 21
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Den här frågan vill jag verkligen höra ett svar på också.

Jag brukar alltid bli lite stressad och varm när jag reser så jag undrar HUR känsliga de där kamerorna är..?! Jag hoppas verkligen de känner skillnad på stressrelaterad värme och feber..?!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-17, 14:53
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Det fanns inga värmekameror på Chanias flygplats när vi kom ner den 30 Juli. Det var bara att knalla in i terminalen och vänta på väskorna.

//Ingela
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-17, 15:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av lpj Visa inlägg
Har hört att det på flygplatsen i Chania nu ska finnas värmekameror som känner av om någon som ska in i landet har förhöjd kroppstemperatur...
Var har du hört det? Låter lite som råttan i pizzan...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-17, 15:49
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av lpj Visa inlägg
Har hört att det på flygplatsen i Chania nu ska finnas värmekameror som känner av om någon som ska in i landet har förhöjd kroppstemperatur. Stämmer detta? Och är det i så fall någon som vet vad som händer med dom som har förhöjd kroppstemp?

Är lite fundersam då vi ska åka om 3 veckor med 2 dagis barn som kan ha dragit på sig en liten förkylning lagom till vi åker.

//lpj

Värmekameror på Chanias flygplats
Jojo, den dagen skulle jag vilja se.
Snacka om "skröna"........................
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-17, 15:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Flera här på forumet har rapporterat om värmekameror på grekiska flygplatser så jag tror inte alls att det är någon skröna.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-17, 16:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Flera här på forumet har rapporterat om värmekameror på grekiska flygplatser så jag tror inte alls att det är någon skröna.
Skrevs om det i den här tråden. Stod även en kamera som filmade alla när vi kom till Aten i juni. En person satt bredvid och tittade i en monitor. Vet naturligtvis inte exakt vad det var för typ av kamera, men det skulle ha kunnat vara en värmekamera.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-17, 16:10
daga daga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 37
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Eva har helt rätt! Det är tyvärr ingen skröna...
Vi var med om värmekameror på chanias flygplats 13:Juni i år.
Vi klarade oss, men några stycken med "förhöjd kropstemp" fördes bort till läkarundersökning med munskydd på...Var "feber gränsen" gick vet jag inte men man kunde tydligt se på deras stora bildskärmar hur kropstempen varierade i olika färger på kroppen.
Vad som sedan hände med dem vet jag inte heller, kanske fick de komma in, eller också var de verkligen sjuka och skickades hem..??? Kanske någon som varit med om detta läser det här, och kan ge besked!
Men om det nu är så att de tagit bort den kontrollen, så beror det väl antagligen på att de insett att det är svårt(omöjligt??) att stoppa smittspridningen av influensan.
Trist om de fick åka hem, man vill ju inte avboka en resa man längtat efter så länge, bara för att man är lite förkyld. Fast
det är klart, att om det verkligen är influensan, så mår man nog bäst hemma..../ DAGA
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-17, 16:22
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Det var värmekameror i juli också...det satt två personer och "läste av" varje prson som passerade. Så det är ingen skröna eller "råttan i pizzan".

Malin - som inte var för het
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-17, 16:23
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

9 juli fanns kameran på plats, jag hade 37,3 och dottern 36,8. Vi var bland de första att gå förbi kameran, så jag vet inte om någon blev stoppad.
Gunilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-17, 17:26
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Det fanns inga värmekameror på Chanias flygplats när vi kom ner den 30 Juli. Det var bara att knalla in i terminalen och vänta på väskorna.

//Ingela

Hei
.
Vi kom også til Chanias flyplass 30.7.09, og kameraet og TV-skjermen var på plass. I følge hotell resepsjonen blir de som har forhøyet temp. tatt inn til en legeundersøkelse, evt. sendt til sykehus, dersom andre symptomer på svineinfluensa også er tilstede. De forsøker å hindre at influensaen sprer seg og gjør at enda flere turister holder seg borte fra Kreta.

Hilsen Anitac
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-17, 17:36
figuras avatar
figura figura är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 8
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Var kamera på plats 9 juli - trodde det var en "sådan där" som de ser igenom kläderna med och var så nöjd med att ha vaderad BH!?

Att det var en värmekamera slog aldrig oss. En person stod och stirrade i alla fall!

Låter faktiskt inte riktigt klokt!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-17, 17:37
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Så konstigt att jag inte såg några kameror när vi kom fram, kanske de bara är uppsatta vissa tider?

//Ingela
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-17, 17:45
figuras avatar
figura figura är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 8
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Det stod en monitor som "han" stirrade in i på en disk, där det väl förr var passkontroll, där alla från vårt plan passerade.

Tur jag inte visste, hade blivit genomsvett av bara tanken!

Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-17, 17:56
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Kompisen med sin barnfamilj åkte till Zakynthos, landade i fredags, jodå värmekameror fanns misann där!
Varken jag eller kompisen hade hört talas om det innan. Trodde hon drev med mig och hon trodde först det var ngt medialarv..
Så tyvärr ingen skröna! Det skulle kunna varit ett aprilskämt!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-08-17, 19:44
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Jag ställer mig verkligen undrande till detta. Vad räknas som feber??? Det är ju vad jag vet väldigt individuellt med normal kroppstemperatur.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-17, 20:15
Maartina Maartina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 105
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Hejsan!

Landade pa Chania flygplats den 8 augusti och da fanns iaf nagon form av kamera som man fick passera. En man satt och kollade av den nar man gick forbi. Vet ej om nagon blev stoppad.

Ar fortfarande kvar har pa Kreta och kan rapportera om fint och varmt vader (dock lite stackmoln idag). Ar hemkommen fran utflykt med hyrbil idag, var pa Falassarna men det blaste nagot fruktansvart sa vi blev inte sa langvariga, men riktigt fint var det! Pa lordag ar vara tva veckor slut, har ingen lust att aka hem alls.

Harligt for alla som har sin semester kvar!

Halsningar Martina
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-17, 21:25
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Jaha, då blir det till att dra i hela familjen ett par alvedon när vi lyfter, bara för att vara på den säkra sidan .
En 3,5 timmes flygresa med en 2 åring och en 4 åring kan ge vem som helst förhöjd kroppstemepratur....

Tycker även att det är konstigt att inte resebolagen informera om detta och vad som egentligen händer om "man åker fast".

Senast redigerad av lpj den 2009-08-17 klockan 21:49.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-08-17, 22:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Njaaaa...jag är skeptisk. Värmekameror tror jag inte på!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-08-18, 18:51
Johan Jönsson Johan Jönsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Kungsladugård, Västergötland
Inlägg: 13
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Det är en svensk firma som lyckats tillverka billiga, lättanvända värmekameror. FLIR. tydligen bra business i dessa tider.

Här är en sida från deras hemsida som förklarar det hela.
http://www.flir.com/thermography/eur...tent/?id=18420

Jag tittade speciellt efter kameran då jag flög till Chania den 23/7. Man kunde tillomed se på skärmen om man sneglade noga. bilden (inklusive mig) var grå som på bilden från Suvarnabhumi flygplats.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT