Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-10-02, 19:08
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard KORFU STAD v SANTORINI, SAMOS

Är i valet och kvalet mellan Korfu stad, Fira på Santorini eller Pythagorion Samos!

Vill gärna ha lite mysig stadskänsla. Att bo på ett ställe med bara strand och vatten är inget vi efterlyser. Gränderna i Rethymno eller gamla stan i Chania är perfekta jämförelser!

Så jag hoppas att någon vänlig och/eller kunnig kan hjälpa till med följande frågor.
1. Vilket av ovanstående alt. rekommenderas?
2. Utbud av boende på nätet verkar vara dåligt i Korfu stad om man jämför med Santorini eller Samos. Någon som kan rekommendera ett trevligt hotel el lgh. i Korfu stad på bra läge?
3. Flyger från Malmö/Köpenhamn. Vi åker likaväl med egenkomponerad resa, som med resebyrå! Några tips?
4. Har läst mig till att Santorini ska vara jättedyrt. Kan det verkligen vara så stor prisskillnad? (Jag tyckte Chania var billigt Juli -05)
5. Läste nyss här på forumet att man kan få sin resa billigt om man bokar den direkt när den släpps. Säg att du ska resa i Juni -06 och du bokar resan nu snart, så fort dom kommer hos resebyråerna. Är detta sant, och hur vet man när det är dax att boka?

Det var allt! Hoppas på kloka råd... Trevlig resa!!!
  #2  
Gammal 2005-10-02, 20:03
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: KORFU STAD v SANTORINI, SAMOS

Hej Ricky!
Ska försöka svara på de frågor jag kan svara på. Klarar inte av att jämföra de tre orterna, det får någon annan göra.

Boende bokar du smartast på plats. Det är lättare att förhandla om priser om du skulle vilja göra det, och dessutom kan du kolla på flera alternativ för att se vilket du gillar bäst. Gå runt och kika lite på områden med mera..
Att ha några tips från Kalimeraner i bakfickan är absolut inte fel förstås, så du vet var du ska rikta in dig... på några speciella boenden eller så.

Det beror lite på hur länge ni vill vara borta och på vad ni har för krav på boenden om ni åker på egen hand eller på charterpaket. Egen hand ger ju betydligt mycket mer valfrihet väl framme på orten, det skulle jag välja efter att ha tröttnat på charter.
Från Köpenham till Athen flyger Maersk Air, kolla upp dem, de brukar ha rätt bra priser på enkelresor endast flyg tror jag. Om ni ska boka egen resa så boka två enkelbiljetter och inte tur och retur på en gång, det är oftast billigare. Dessutom kan man ju kombinera olika flygbolag då för att få absolut bästa priset.

Japp det verkar vara sant att man ska boka direkt när biljetterna släpps. När det är varierar mellan olika bolag, vissa verkar redan ha släppt sina, andra inte. Kanske kan man ringa och höra med respektive bolag när de släpper sina resor?!

Jag tror inte att HELA Santorini är svindyrt, det varierar från by till by. I Fira och Oia (tror jag de heter...) är det i alla fall dyrast. Det ÄR stor prisskillnad, i alla fall när det gäller de två byarna.
Om du tyckte Chania var billigt så hör du antagligen till den skaran som inte anser Grekland vara så himla dyrt. Och det är det ju inte heller Jämför du Chania med övriga byar (utöver Fira och Oia) på Santorini och Korfu och Samos och Naxos och "normalprisiga öar" så får du nog en ganska bra prisbild. Tror inte det skiljer sig extremt åt. Men det är lite halvgissning från min sida.

Om jag själv skulle välja mellan de tre öarna du föreslår skulle jag nog välja Samos, varför vet jag inte riktigt, men har bara fått en känsla av att Samos är väldigt fint - grönt och lugnt. De vackraste stränderna av de tre har nog Korfu. Och största staden, återigen gissningsvis, Korfu stad. Mest romantik.. tja det ska ju sägas vara Santorini det (i de dyra byarna..).

Ja, det var ett svar nedprintat med vindens hastighet. Blev något konstigt i språket beror det på lite stress härifrån min sida.
Nu bara MÅSTE jag kolla på den där nya romantiska serien på ettan...

/Janet
  #3  
Gammal 2005-10-02, 22:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: KORFU STAD v SANTORINI, SAMOS

Eftersom tråden är dubbelpostad låser jag den här och hänvisar er som vill svara till en likadan tråd under Resa till Grekland:

Länk till tråd

inkfish/moderator
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT