Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-26, 11:16
Jenny Ståhle Jenny Ståhle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 21
Standard Agios Gordis/irene

Hej!
Vi ska åka till agios gordis i augusti 2 veckor och ska bo på irene hotel. Vi undrar lite om själva orten, är det väldigt litet? vi är ganska unga men absolut inga partymänniskor men man vill ju samtidigt inte att det ska vara för litet så att man måste gå på samma restaurang varje dag liksom...
Vi har tänkt att hyra moppe, kan man göra d i agios gordis och finns det mkt att se på själva ön? Sen undrar vi om hotellet, är det bra? Hur e köket, e det hyfsat fräscht?

Tacksam för svar!

Jenny och Andreas
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-26, 11:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Agios Gordis är en sällsamt trivsam liten by. Vi bodde på just Ireni hösten 2006 och trivdes rent förträffligt. Nu reste vi emellertid ej charter utan
bokade in oss på eget bevåg. Vi valde en fin studio med balkongen mot de vackra bergen.
Det finns en fin poolanläggning på Hotellet där man även kan få frukost och enklare rätter.

Stranden vid Ag Gordis är helt OK och vad avser utbudet av tavernor är det sällsamt rikligt i byn.
Åter till Hotellet nu. Som jag ovan beskrev valde vi en studio med balkong mot bergen. Detta mot bakgrund av att huvudvägen till stranden går just nedanför hotellet och att det kan bli en del oljud om man har balkongen mot vägen. Har ni möjlighet att via reseföretaget få välja studio/rum kan ni ha detta i åtanke.

Hyfsade bussförbindelser finns med Corfu Town. Ska särskilt noteras att den vägen är väldigt vacker ehuru kuperad. Moppeuthyrare finns det gott om i byn.

Rev i all hast ihop lite bilder från AG Gordis

Länk http://www.sendpix.com/albums/09042603/8hr6ybg20z/

Har ni flera spörsmål kan ni återkomma i ärendet framöver.

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-26, 11:56
Jenny Ståhle Jenny Ståhle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 21
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Tack för svaret! Väldigt kul att se lite fler bilder på orten och hotellet. Vi har bokat enrumslgh med balkong men då kan vi ju ringa och lägga önskemål om att få baklkong mot baksidan. Har man utsikt över poolen då? Ligger den långt bort?

MVH /jenny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-26, 12:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Mycket god idé att om möjligt få rum med balkong mot baksidan. Trafiken kvälls- och nattetid kan vara enerverande bullrig till men för nattsömnen eljest.

Det är bara cirka 100 meter upp till poolen från hotellet. Väldigt välskött poolanläggning med fria solstolar för gästerna. Poolen syns från balkongerna som framgår av våra bilder.

En sak till,, Madamen som sköter ruljansen på hotellet är lite säregen minst sagt. Men, tar man henne på rätt sätt så är hon en klar tillgång.
Hon bor själv med make och barn på hotellets bottenvåning.

Att rekommendera är hyra av moppar. Ön är i sig väldigt vacker men som sagts tidigare mycket kuperad.

Flera tavernor har levande musik kvällstid och prisläget är ej högre än på andra greköar. I vart fall var det ej det i September när vi bevistade ön.

Ett besök i Corfu Town är också värt att avsätta en kväll till. Mycket vacker gammal stadskärna med otaliga serveringar och butiker.

I AG Gordis finns även ett par discoliknande etablissement. Nu äro vi emellertid till åren komna och besöka ej dylika inrättningar. Hög ljudvolym och konstiga blinkande lampor i alla kulörer är det i alla fall.

Arne och Hustrun
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-26, 12:11
Jenny Ståhle Jenny Ståhle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 21
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Tack så mycket för all information! Nu vet vi lite mer och ser fram emot våran resa även om det är ett tag kvar.....Men den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge

MVH
/jenny och andreas
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-08, 15:50
thosjö thosjö är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 31
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Var i Agios Gordis för några år sedan. Det var mycket bra och trevligt på alla sätt. Tillräckligt många bra restauranger, en helt OK strand så ni får säkert en bra vistelse där. Vi bodde inte på Irene men passerade där i princip varje dag och det såg helt Ok ut. Ett trevligt poolområde där det också fanns lite smårätter som var jättegoda. Åt nog den bästa ugnsbakade feta jag någonsin fått just där. Som sagt det var ju några år sedan men allt kan väl inte förändrats på så få år....
Ta gärna bussen till Korfu stad en dag, den är värd ett besök.
Ha en skön semester, själv åker vi till Kreta om ett par veckor efter att besökt 7 andra öar under de senaste åren.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-21, 19:56
Annika_ Annika_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Jag och min mor var i Agios Gordis 2006 och tyckte mycket om byn. Väldigt fin strand och fina områden omkring byn. Vi gick uppför bergen åt söder och kom till en mycket fin liten by med smala gränder och café. En annan dag hyrde vi fyrhjuling och åkte norrut längs kusten och ned på andra sidan av ön. Mycket fint när man åker de små vägarna och till Paleokastritsa tog det drygt 1 timme. Kan varmt rekomendera Agios Gordis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-21, 21:18
tri.tor@online.no tri.tor@online.no är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 1
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Hei. Jeg og min familie har vært på Korfu 5 år på rad og hvert år i Agios Gordis. Bodd 2 ganger på Stevens on The Hill, og 3 ganger på et sted som heter Poseidon. Veldig flotte steder. Det å leie moppe er enkelt, mange steder som hyr ut.
Også mange steder og spise. Kan sterkt anbefale lokalbuss til Corfu by og et besøk i gamla stan og festningen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-23, 18:50
anetha anetha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 1
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Hej! Bodde på hotell Irene i Ag Gordis 2007 var ett bra hotell till sista dagen.....
Hade inget rum med dusch möjligheter eller toa att erbjuda till sina gäster som åkte hem med sena flyg.
Frågade om vi fick hyra ett rum för dagen men det gick inte alls.
Vi fick blaska av oss vid pool området innan dom stängde för kvällen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-04, 10:23
Agnes62 Agnes62 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 11
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Hej, Agios Gordis är pyttelitet men det finns tillräckligt med restauranger för att slippa behöva äta på samma ställe. Rest. Stevens kan rekommenderas. Stranden är OK och vill man bara bada o sola så OK. 8 euro för 1 parasoll + 2 sängar. Annars finns inget att göra i A.G. så vill man se/göra annat är bil/moppe ett krav alt. ta bussen till Korfu stad. Korfu stad är verkligen sevärd, missa inte, men obs. att det är ruskigt varmt att strosa omkring där i juli/aug. Hotel Irene är mkt bra, jag hade en 3 rummare med balkong mot gatan men tack vare de ljudisolerade glasdörrarna hörde vi inget alls från trafiken. Poolen och personalen/ägarna bröderna Yannis och George är mycket bra och trevlig. Finns 2 kokplattor, vattenkokare och kyl. Vi anv. inte "spisen" eftersom vi alltid åt ute.
hoppas ni får trevligt!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-07-13, 20:31
anonnonie anonnonie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 0
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Hej!

Vi var i Agios Georgios för några veckor sedan, ett underbart ställe! Stranden tyckte jag var härlig, vi låg på den "södra" stranden... Alltså längst bort. Missa inte att äta på Kafesas, ligger precis mitt emot nergången till stranden, underbar mat!

Ni kommer att få det härligt! Fråga gärna om ni vill veta något från en som nyss varit där!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-07-13, 22:41
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Hei,

vi reiser til Agios Gordis om halvannen uke og vil gjerne ha tips om "smultronställen"; flere restaurant-tips for både kveld og lunch? Utflukter i nærheten? Ja, ellers alt du synes er verd å dele videre! Vi er to familier på tilsammen ni stk, og vi skal bo på Irene Apartments.

På forhånd takk for svar!

Mvh Eureka
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-12-28, 23:56
Viktormattsson Viktormattsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 0
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Hej! Jag och min flickvän ska förmodligen röra oss Korfu och Irene i sommar. Vi är båda i 18 års åldern men syftet med resan är inte att festa. Jag såg på Apollo och reagerade på att det verkar vara en stor insyn på balkongerna? Störde det mycket eller uppfattade jag det fel? Dessutom undra jag om Jenny Stråle fick tag i en balkong mot berget? och i så fall hur du fick tag i den? Ringde du? Sen undrar jag dessutom om det finns någon sort supermarket i staden(som dessutom säljer alkohol)? Hur är utbudet på barer? är antalet så man kan variera sig under en veckas vistelser?

Tack på förhand!

Hälsningar. Viktor
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-12-29, 11:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Citat:
Ursprungligen postat av Viktormattsson Visa inlägg
Sen undrar jag dessutom om det finns någon sort supermarket i staden(som dessutom säljer alkohol)?
Alla affärer säljer alkohol så där kan du vara lugn.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-01-03, 01:15
Ditolina Ditolina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Citat:
Ursprungligen postat av anetha Visa inlägg
Hej! Bodde på hotell Irene i Ag Gordis 2007 var ett bra hotell till sista dagen.....
Hade inget rum med dusch möjligheter eller toa att erbjuda till sina gäster som åkte hem med sena flyg.
Frågade om vi fick hyra ett rum för dagen men det gick inte alls.
Vi fick blaska av oss vid pool området innan dom stängde för kvällen.

Fast det finns en toa/dusch man får låna så man kan duscha av sig.
Den finns på den sidan som är mot havet och man frågar efter nyckel dit.
Vi gjorde det.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-02-17, 11:20
Jenny Ståhle Jenny Ståhle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 21
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Citat:
Ursprungligen postat av Viktormattsson Visa inlägg
Hej! Jag och min flickvän ska förmodligen röra oss Korfu och Irene i sommar. Vi är båda i 18 års åldern men syftet med resan är inte att festa. Jag såg på Apollo och reagerade på att det verkar vara en stor insyn på balkongerna? Störde det mycket eller uppfattade jag det fel? Dessutom undra jag om Jenny Stråle fick tag i en balkong mot berget? och i så fall hur du fick tag i den? Ringde du? Sen undrar jag dessutom om det finns någon sort supermarket i staden(som dessutom säljer alkohol)? Hur är utbudet på barer? är antalet så man kan variera sig under en veckas vistelser?

Tack på förhand!

Hälsningar. Viktor
Vi ringde inte och bad om balkong mot berget faktiskt. Men det kanske kan vara bra att göra det, vi bodde i huset närmast poolen och fick då balkong mot gatan på 1a våning där det är en del insyn (men inte så man direkt tänkte på det), däremot var det jobbigt med eftermiddagssolen. Man kunde ju inte sitta på balkongen då det var för varmt på em.
Så ring om du vill va säker på att få ett bra läge, men för oss så var det inte så viktigt så vi orkade inte bemöda oss med att ringa....
lycka till!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-02-17, 11:32
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Agios Gordis/irene

Citat:
Ursprungligen postat av Viktormattsson Visa inlägg
Sen undrar jag dessutom om det finns någon sort supermarket i staden(som dessutom säljer alkohol)? Hur är utbudet på barer? är antalet så man kan variera sig under en veckas vistelser?
Det finns flera supermarkets, som alla säljer alkohol. Barer och tavernor finns det en hel del av, på två veckor hann vi bara prova oss igenom en bråkdel. Ungdomar brukar mestadels samlas på den delen av stranden man når om man svänger till höger vid vattnet och går en bit; där kan det vara riktigt livligt ibland.

Karin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT