Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-06, 09:51
Rebecca Rebecca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 4
Standard Zakynthos-Langas

Hejsan!

Nu bär det snart av till grekland för första gången! Och det blev zakynthos vi valde. Det är ju kul att ön har fått bra kritik på den här sidan, det känns ju skönt! Nu skulle vi bara vilja ha lite tips av er som varit här, om vad man absolut måste uppleva, hitta på och saker man ska tänka på. Vi tänkte ta en dagstur med båt runt ön för att se de blå grottorna och båt vraket (kommer inte ihåg vad de hette nu). Är det nån speciell båt man ska ta eller inte ta? Brukar man få gå iland och bada?
Sen undrar jag hur vädret brukar vara? Har hört att de inte är så strålande väder alltid? Blir ju lite orolig då....
Men annars vi ska ju bo i langas. Bra restauranger eller liknande kanske? Lite smått och gott på tips och råd skulle vi bli glada över!!
Gald sommar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-06, 21:21
Jonas Jonas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 1
Standard Sv: Zakynthos-Langas

Hej!

Vi kom hem från Zakynthos för en vecka sen, kan bara säga en sak helt underbart! Vi åkte runt ön med en ny båt som hette Alexandros den resan rekommenderas. båtreseförsäljaren står längs shoppinggatan i Laganas, där finns också aktuellt väder för dagen och nästkommande dag. Vi betalade 20 euro per person, billigare resor fanns men dessa båtar var gamla och skruttiga, dessutom var det bara 2 badstopp medans Alexandros hade 3. Båten åker runt hela ön och stannar vid Smugglers wreck där man får stanna och bada (helt underbart vatten alldeles turkost). Vi har varit på zakynthos 2 ggr och vi har fått gått i land där båda gångerna, beror på vågor och strömmar.

Apropå vädret så tror jag inte att det blir problem, vi hade varmt, då menar jag varmt, och soligt i 2 veckor. Det kan vara lite mulet på morgonen men klarnar oftast upp under förmiddagen.

Vart ska ni bo i Laganas?

Restuaranger finns det gott om, de mysigaste ligger längs stranden. Att rekommendera är Med Version en alldeles nyöppnad resturang som ligger 50-100 meter till höger om man kommer från shoppinggatan. Mycket bra och god mat med en mycket trevlig inkastare som behärskar svenska trots att han aldrig varit i Sverige, han kallar sig själv Jörgen.

Lika långt åt andra hållet från shoppinggatan ligger L Fratteli med grekisk live dans varje kväll, värt att medverka om man vågar. Bra mat trevlig personal.

Annars finns det många restauranger att välja mellan, och klubbar och discon finns det i överflöd.

Ett tips köp en mosquito killer det första ni gör, den sätts i väggutagget och håller myggen borta, finns i Supermarkets.

Missa inte sköldpaddorna Caretta Caretta, en av de häftigaste upplevelserna på hela resan, ut och snorkla i Laganas bukten vi simmade med dom nästan varje dag, hur häftigt som helst dom är jätte stora upp till 1,5 meter!

Hoppas att ni får en trevlig resa!

Med vänlig hälsning Jonas
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-06, 21:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Zakynthos-Langas

Citat:
Ursprungligen postat av Rebecca
Hejsan!

Nu bär det snart av till grekland för första gången! Och det blev zakynthos vi valde. Det är ju kul att ön har fått bra kritik på den här sidan, det känns ju skönt! Nu skulle vi bara vilja ha lite tips av er som varit här, om vad man absolut måste uppleva, hitta på och saker man ska tänka på. Vi tänkte ta en dagstur med båt runt ön för att se de blå grottorna och båt vraket (kommer inte ihåg vad de hette nu). Är det nån speciell båt man ska ta eller inte ta? Brukar man få gå iland och bada?
Sen undrar jag hur vädret brukar vara? Har hört att de inte är så strålande väder alltid? Blir ju lite orolig då....
Men annars vi ska ju bo i langas. Bra restauranger eller liknande kanske? Lite smått och gott på tips och råd skulle vi bli glada över!!
Gald sommar!
Grekland har egentligen bara ett väder i juli och augusti. Lagom varmt om ni har tur, för varmt och hett. Oftast inget regn och nästan alltid klarblå himmel men om du menar att vädret är för varmt ibland när det inte är bra så håller jag helt med dig. Försommarens instabilitet har gett vika och om vädergudarna är goda regnar det några droppar ibland över den joniska övärlden.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-07-06, 22:25
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Zakynthos-Langas

Åh vad mysigt att få simma med Caretta- Caretta igen...

Vi var där 94 tror jag (oj vad tiden går) och det var såååå häftigt. Vi mötte sköldisarna varje e.m ute i bukten och dom simmade aldeles vid oss var och varannan dag.. Gissa om dom är stora? vi hade lätt kunna klappa dom, men det ville vi inte eftersom vi inte ville störa dom

Hoppas ni får en trevlig resa.

p.s Vi bodde i Laganas!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-07, 01:13
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Zakynthos-Langas

Jag och min nyblivne man var på Zakynthos i början av juni och tillbringade tre dagar på den södra sidan av ön och tre dagar på den norra sidan. Av den anledningen tyckte vi inte att det var nödvändigt med en båttur runt hela ön, så mina upplevelser är lite färgade av det. Vi tog i alla fall en båttur som gick från Agios Nikolaos på norra delen av ön via blå grottorna till vraket och tillbaka. Om man tar den här kortare turen ska man definitivt satsa på en mindre båt, eftersom små båtar kan ta sig in i grottorna. Men åker man runt hela ön är kanske en större båt bättre eftersom det visst kan blåsa ganska mycket. När det gäller blå grottorna ska man också tänka på att vara där så tidigt på dagen som möjligt, eftersom solen lyser in i grottorna och färgen på vattnet blir som blåast då. Vi missade tyvärr precis förmiddagsbåten, så det var inte så jättespektakulära färger när vi kom dit (se bild).

Blå grottorna:


Det finaste stället på Zakynthos tyckte jag var Keri på den sydvästra delen av ön. Vi såg det bara uppifrån, vilket inte var så bara, men vi hade gärna velat ta oss ner till det underbara turkosa vattnet! Så ett annat tips från mig är att se till att välja en båt som går förbi Keri Caves. Jag tror att man kan ta kortare båtturer från Laganas-bukten dit, om man inte vill åka runt hela ön.

Keri norrut:


Keri söderut:


Lycka till!

Ruby

Senast redigerad av Ruby den 2005-07-07 klockan 01:18.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-07, 11:32
Rebecca Rebecca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Zakynthos-Langas

Tack så mycket för alla tips och råd! Jag ska absolut tänka på dem är vi är nere.
Vi ska bo i lägenheter Anadiomen och åker med airtours ner. Är de någon som känner till de lägenheterna?

Tack igen och trevlig dag!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-08-15, 02:35
Pernilla Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 12
Standard Sv: Zakynthos-Langas

Tackar Jonas för rekomendationen av I Fratelli!

Jag har jobbat där under hela sommaren, inkastare, kanske kommer du ihåg mig?
Alla på I Fratelli tackar för berömmet, väldigt trevligt att få veta att de är värt all möda och alla timmar v lägger ned på restaurangen.

Nu är jag tyvärr hemma i tråkiga SVerige igen och snart tillbaks till studierna, men om 2 månader är jag tillbaks på Zakynthos för en veckas semester tillsammans med Familjen som äger I Fratelli.
Det är vårat andra år tillsammans nu och jag måste säga det att de är som min alldeles egen familj.

MVH Pernilla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT