Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-04-17, 08:53
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Samaria Gorge

Hej,

Det ser ut som om vi skulle komma att åka till Kreta (troligtvis Xhania trakten) i Oktober och jag börjar sakteliga kolla upp vad man kude pyssla mde där. En dag hamnar vi antagligen att åka till en av de större vattenparkerna eftersom barnen tjatat om det, men i övrigt skulle jag gärna se lite av ön och inte bara hotellområdet. Hur jobbig är Samaria ravinen att gå i med barn? Kan man gå kortare bitar av den om man t.ex. bara orkar gå ca 5 km? Är det några problem att ta sig dit med hyrbil? Vad mera borde man se på Kreta? :-)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-04-17, 09:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Samaria Gorge

Det går utmärkt att köra bil på egen hand upp till ravinens början. Vi har sett barn gå ravinen utan problem, med det beror förstås på deras ålder. Jag rekommenderar inte att gå en kort sträcka av ravinen eftersom den första delen är jobbig, den går nedför i 50-60 min och sedan ska man upp igen. Vi har gått ravinen upp och ner, och vi gör inte om det.

Läs om Samariaravinen här.

Läs om vår upp-och-ner-vandring här.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-17, 09:18
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Samaria Gorge

Googlade runt lite mera nu och såg att de flesta avrådde från att ta med barn till ravinen - så det får väl bli någon annan sevärdhet denna gång.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-04-20, 21:08
AnnaFG AnnaFG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Ort: Vidsel
Inlägg: 14
Standard Sv: Samaria Gorge

Hej, jag kan tipsa om den lite kortare men ändå fanstastiskt vackra Imbrosravinen. Ca 8km vandring, det finns en liten rastplats halvvägs med sittplatser i skugga där man kan vila lite om det behövs. När vi gick såg vi några barnfamiljer som vandrade och det verkade dom barnen klara galant.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-04-20, 23:16
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Samaria Gorge

Vi gick Samariararavinen med full packning.Det var jobbigt men gick bra. Träningsvärken vi hade dagen efter är inget man önskar sin värsta fiende. Men det var en upplevelse som man aldrig glömmer.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-21, 06:34
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Samaria Gorge

Det går bra att gå med barn från 10-årsåldern. Dom skuttar på stenarna och vill så småningom vara först ned till stranden. Men det var för en dryg generation sedan, 1980!!
/ Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-04-21, 14:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Samaria Gorge

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaFG Visa inlägg
Hej, jag kan tipsa om den lite kortare men ändå fanstastiskt vackra Imbrosravinen. Ca 8km vandring, det finns en liten rastplats halvvägs med sittplatser i skugga där man kan vila lite om det behövs. När vi gick såg vi några barnfamiljer som vandrade och det verkade dom barnen klara galant.
Håller med. Imbrus är ett mycket bättre alternativ.

Läs om Imbrusravinen här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT