Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-11-30, 12:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Lugn vardag, behövligt.

Efter den dramatik som vi alla upplevt inpå nära håll, med den unge mannen som omkom och saknades många dagar känns det skönt med en alldeles konfliktfri och helt ointressant vecka.

-Jag kokar blomkål.
-Ska byta gardiner i vardagsrummet, de behöver fållas upp först.Min symaskinsexpert har fixat min gamla Bernina och en annan ännu äldre. Vilket jobb att välja vilken jag ska använda...
-Har hittat jättegoda karameller med kaffesmak.(Passar inte ihop med blomkål).
-Torkväder, tvättmaskinen jobbar intensivt.
-Lät byta första oljan i moppen efter 75 mil.
-Grannfrun kom med kakor från Kreta efter att ha varit till sonens bröllop.
-Matar svärmor med fruktjoghurt varje kväll, hon har det bra på ålderdomshemmet.
-Mandarinerna är som allra bäst. Pressar saft, skalen gillar Petros lamm.

Och så vidare...

Det vore kul att höra vad ni andra gillar en sån där vecka då inget särskilt händer.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-12-01, 10:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Lugn vardag, behövligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
-Ska byta gardiner i vardagsrummet, de behöver fållas upp först.
Blir det julgardiner?

Citat:
Det vore kul att höra vad ni andra gillar en sån där vecka då inget särskilt händer.
Här händer heller inget speciellt. Tyvärr är vädret förskräckligt, det regnar nästan hela tiden. Lyssnar mycket på ljudböcker. Har denna vecka lyssnat på fem ljudböcker om olika religioner: Islam, Hinduism, Buddism, Judendom och Kristendom. Mycket intressant.

Igår var jag med om något unikt. Just nu invaderas Blekinge av bergfinkar. Vissa flockar överstiger 1 miljon individer. Igår stod jag och följde en gigantisk flock och utanför mitt balkongfönster på Långö i Karlskrona. De flög mellan Långö och Kålö och jag kunde följa dem fyra minuter. Helt galet!

Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-12-01, 11:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lugn vardag, behövligt.

Jamen det var ju spännande för en som ser uppåt. Hur kommunicerar fåglarna , jag menar hur vet dom att det blir en mässa eller samling eller fest eller vad det nu handlar om? Jag har sett tranorna samlas vid Hornborgasjön, de har tydligen almanacka att kolla. Men de här bergfinkarna?

Inga julgardiner...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-12-01, 11:12
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Lugn vardag, behövligt.

En helt vanlig vecka då inget speciellt händer.
Liten betraktelse av några situationer:

- Försökte övertyga min 80-åriga far att han INTE behöver ringa eller skriva till Ving och fråga var de kan ställa resväskorna när dom checkat ut från rummet på Kreta..i juni!! Inte lätt att bli gammal..

- Hade hjärtat i halsgropen då svärmor 87, inte svarat i telefonen på, för omständigheterna, alldeles för lång tid. Tvenne oroliga söner hastade dit och möttes av en glad mor som utbrast: Ååh, kommer ni båååda tvååå😄!! Telefonen hittades tillslut i en jacka som hon "inte använt"... Inte lätt att bli gammal...

- Hade en gosestund med mitt lilla barnbarn på 4 månader.
Det blir mycket ligga på golvet, sitta skräddare etc. Med möda tog jag mig upp med mina strejkande atrosknän och kände mig verkligen som en mormor just då..pust! Till saken hör att jag hela tiden sa "mammas lilla gosegris, kom till mamma..MAMMA?!
Näe..jag har inte vant mig vid att kallas mormor än.
Som sagt..inte lätt att bli gammal
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-12-01, 15:45
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 507
Standard Sv: Lugn vardag, behövligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Efter den dramatik som vi alla upplevt inpå nära håll, med den unge mannen som omkom och saknades många dagar känns det skönt med en alldeles konfliktfri och helt ointressant vecka.

-Jag kokar blomkål.
-Ska byta gardiner i vardagsrummet, de behöver fållas upp först.Min symaskinsexpert har fixat min gamla Bernina och en annan ännu äldre. Vilket jobb att välja vilken jag ska använda...
-Har hittat jättegoda karameller med kaffesmak.(Passar inte ihop med blomkål).
-Torkväder, tvättmaskinen jobbar intensivt.
-Lät byta första oljan i moppen efter 75 mil.
-Grannfrun kom med kakor från Kreta efter att ha varit till sonens bröllop.
-Matar svärmor med fruktjoghurt varje kväll, hon har det bra på ålderdomshemmet.
-Mandarinerna är som allra bäst. Pressar saft, skalen gillar Petros lamm.

Och så vidare...

Det vore kul att höra vad ni andra gillar en sån där vecka då inget särskilt händer.
Adventsstakar och stjärnor uppe i alla fönster (tänds dock inte förrän söndag) julgardiner i köket.
Har idag hämtat hem 1/4 gris från vår granne, som föder upp Glada Utegrisar. Skinka, kotletter, revben, färs o s v. Grisarna går ute året runt och det är en fröjd att se dom böka i snön och veta attt dom har det bra, som små grisar ska ha. Vädret annars grått och trist med lite regnstänk i luften.
Önskar alla en trevlig 1:a Advent
Fältjäntan
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-12-04, 11:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Lugn vardag, behövligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag har sett tranorna samlas vid Hornborgasjön, de har tydligen almanacka att kolla. Men de här bergfinkarna?
Vissa fåglar är vad man kallar för invasionsfåglar. De samlas i gigantiska flockar på hösten och drar land och rike runt för att leta mat. Bergfinkarna äter bokollonskott och det är därför de här nere i Blekinge nu. Sedan lämnar de landet. Sidensvans är ett annat exempel på invasionsfåglar, de är också här nere nu i stora flockar, men inte alls lika stora som bergfinkarna.

Andra fåglar är datumflyttare, som tranorna vid Hornborgasjön. De kommer ungefär samma tid varje år. Ett mycket bra exempel på datumflyttare är Sädesärla som oftast kommer exakt samma datum år efter år, och oftast till samma lilla gräsmatta som åren innan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT