Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2017-09-16, 23:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Alla reser...

Vilken resa!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2017-09-17, 01:08
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Alla reser...

Härligt att höra från dig igen, Monica!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2017-09-17, 07:42
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 438
Standard Sv: Alla reser...

Trevligt att få läsa om ditt liv igen. På resrutten kunde jag inte se Jämtland. Hann du inte med? Kändes inte Berlin stökig för en f.d. jämtska boende på en lugn ö? Gatuprostitutionen var jobbig att se, men det var för 20 år sedan!
/ Jannis
Svara med citat
  #24  
Gammal 2017-09-17, 09:32
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Alla reser...

Vilken resa, härligt!
//
KR
Svara med citat
  #25  
Gammal 2017-09-17, 10:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Alla reser...

Ja, en jättefin resa. Inget Jämtland, jag vill hellre minnas hur det var, DÅ.

Berlin såg jag i sällkap med sonen och hans vänner och det var bara roliga turer. Nattlivet hann jag inte med...missade kanske något intressant där...

Kul att prova på annan mat än vår vanliga. Det blev thai, koreansk, kinesisk, vietnamesisk och italiensk sådan . Hur många matställen som helst , inte minst i Hamburg där vi åt på fiskeresturanger i hamnen .'

Hur många sevärdheter som helst, man skulle behöva flera veckor minst.

Lugna Kalymnos har ändå sina fördelar.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2017-09-18, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Alla reser...

Välkommen hem Monica!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2017-09-18, 11:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Alla reser...

Det måste kännas skönt att komma hem till lugna Kalymnos, Monica. Katterna har väl också längtat efter dig?
Kul att testa olika länders maträtter.
Och du missade inte våra svenska husmanskoster när du var "hemma" i Jämtland. Surströmming, västerbottensosten, rökta siken, strömming och inlagd sill. Och framför allt; mandelpären!

Birgitta.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2017-09-18, 13:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Alla reser...

Hej Birgitta och allihopa, jo, det var inte dumt att komma hem till gubben och katterna...men jag saknar redan barn och vänner, skulle ha behövt dubbelt så lång tid faktiskt.

Kalymnos har en massa fördelar för en person i min fas av livet; relativt rörlig och oberoende. Man kan få det jättelugnt här om man vill, man kan vara i farten hur mycket som helst. Avstånden är korta, folk är vänliga, ingen att oroa sig för varken dag eller natt. Trafiken är som den är, snällt kaos är väl det närmaste man kan komma för att beskriva den

Vi har det varmt men inte som jag hör från andra håll. Det har inte regnat, de flesta av mina buskar har tappat livslusten. Folk badar förstås långt in på vintern, den känns inte särskilt nära än.

Katterna har markerat stor ömhet och vad man kan tolka som glädje, de svassar runt mina ben var jag går. Tre av dem, nej fyra, ska till veterinären för kastration inom kort. Jag får väl fånga de vilda med fiskhåven och knyta om...

Den nya moppen var fantastisk att köra. Som att rida kapplöpningshäst i stället för gammal arbetshäst...hög, snabb, röd, tyst...det här blir roligt.

Svensk mat blev det inte om man inte räknar makdonalds...
Svara med citat
  #29  
Gammal 2017-09-18, 17:05
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Alla reser...

Visst är det härligt att besöka sina halv- eller helvuxna barn, som flyttat till andra städer/platser.
Min dotter, nu snart 27 år, "flyttade" (dvs reste o stannade) direkt efter gymnasiet till Berlin. Efter ngt åt vidare till London, där hon stannade drygt 5 år. Efter en kortare sejour på Cypern är hon nu åter i Berlin.
Det jag tycker är så häftigt, är att "maktbalansen" förändras totalt. När jag kommer till Berlin (el tid London) tar min dotter hand om mig, som jag gjorde när hon var liten. Hon planerar, guidar, fixar, presenterar mig för kompisar mm. Uppträder vuxet.
Sen är hon naturligtvis hemma i Stockholm då o då. Och då är jag mamma och ledare igen! Inte många knop av min dotter i det läget!
Häftig och märklig känsla, men inte alls otrevlig!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT