Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-05, 15:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Proppmätt

-Så där ja, nu är det påskdag och ALLA sitter proppmätta och försöker smälta maten.

Det firas ordentligt när det firas. Har man fastat ( nåja) i fyrtio dagar är det förstås extra lockande med påskens traditionella maträtter.

Vanligt är helgrillat lamm eller killing. Lamm är fetare och passar till den öppna grillen. Killing är lite torrare. På Kalymnos älskar man "moouri" . Det är en blandning av ris och kött, lök, leverbitar och annat, som steks/gräddas i en het men stängd ugn, helst utomhus, i ett särskilt kärl av plåt eller keramik.

Eftersom vi har något svenska vanor och inte fastar är det med förundran vi ser bordet dukas hos våra vänner: killing i ugnen, grillade korvar, grillade kotletter, grillspett, moouri, sallader, vinbladsdolmar, kåldolmar, bröd och olika drycker.

Gott och äktgrekiskt, liksom vanan att skicka med oss flera lådor med mat hem när vi rullar iväg...

Och därhemma har grannen, som också haft fest, ställt in två stora skålar med grillkött, kokoretsi, dolmades och moouri...

Så snart en annan granne ser att vi är hemma igen kommer hon med en stor skål med moouri också...

Gissa vem som inte kommer att laga mat den här veckan. Jag kan eventuellt sträcka mig till att skära upp några tomater och nån lök.

Proppmätt alltså. Tack Manolis, Emelie, Sofia, Pandelis, Eleni, Stasa, Polyxeni...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-06, 08:25
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Proppmätt

Vilken underbar dag du hade, liksom vi på Kreta. Vår Påskfest varade från kl. 11 till 19. Mitt i en olivlund har Jannis och hans sambo Hilde byggt ett hus på familjens mark nära föräldrarna. Tillsammans med tre andra kompisar ordnades en fest som heter DUGA! Medan lammet grillades med roterande spett, fick vi rätt efter rätt och glas efter glas. Vi var redan mätta, när lammet kom på bordet.
Stundtals var kvinnorna inne i köket, för att ordna sallad och potatis. De små pojkarna lekte under olivträden och storasystrarna höll ordning på dem. De giftasvuxna flickorna sjöng grekiska popsånger och sedan blev det dans. Maria från Tessaloniki dansade härlig solodans och Ylva var också uppe på betonggolvet. Som tack för en underbar dag avslutade jag med "fylldans" och klappande flickor på knä runt mig!
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-06, 08:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Proppmätt

Hoppas du mår bra i dag också!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-06, 09:20
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Proppmätt

Jag mår bra, men inte hustrun!
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-06, 09:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Proppmätt

Så underbart ni verkar haft det. Önskar att jag hade varit med.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-06, 17:28
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Proppmätt

Monica alltid lika njutbart att läsa dina betraktelser och va bra att inte behöva fundera över maten denna vecka,själv måste jag nu börja med middagen.Grekisk fisksoppa enl Katizis recept,en favoriträtt för vår del blir det idag.
Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-07, 13:10
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Proppmätt

En restaurangägare i byn tittade förbi i går morse med en hel kasse full med paprika och tomater, en massa kakor bl.a. kaltsonja och 1 liter olivolja. Det är underbart med sådana grannar./Ylva A
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-07, 22:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Proppmätt

Monica,

Det är mycket intressant och trevligt att få ta del av all din erfarenhet av grekiskt liv, både till vardag och fest. Med anledning av din skriva ovan om all god mat fick jag följande fundering.

Kan du berätta lite om grekiska dryckesvanor. Vi turister har ju förutom egna erfarenheter många skrönor av olika slag att förlita oss till. Men du som vet. Hur är dryckesvanorna hos grekerna själva? Vad dricker man, och vad dricker man till olika maträtter? Vad dricker man till vardag resp. till fest? Vad dricker man eventuellt absolut inte? Rött vin, vitt vin, retsina, ouzo "sketo", ouzo med vatten och/eller is, grekkaffe "sketo"/medium/sött mm mm?

Är det vanligt att man "går slalom" hem från festen eller är det viktigt att vara "skötsam"? Osv.... Listan med frågor kan göras lång. Men det vore kul att få veta lite mera från insidan om vanor och kultur på detta område. Förmodar att det är som överallt annars att vanorna varierar från person till person. Just därför är det intressant att få höra från dig som lever mitt i grekiska vardagen.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-05-07, 22:40
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Re: Proppmätt

Att fira en äkta grekisk påsk, det är verkligen något att längta till!
//
KR
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-05-08, 06:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Re: Proppmätt

Ja, ni, nu har jag väl lyckats smälta söndagsmaten, för jag vaknade hungrig. En macka med smör och apelsinmarmelad och en kopp the kändes helt rätt.

Masse har funderingar om dryckesvanor. Då kan jag svara direkt, att han frågar alldeles fel person ! Vi har mycket enkla vanor och går inte så ofta på fester heller.

Men visst är det så, att greker sällan ses berusade offentligt! Efter alla år här kan jag inte minnas en enda episod där någon burit sig illa åt i fyllan. Det betyder nu inte att såna personer inte finns, långt därifrån, men man håller sig nog upprätt och är kanske mer rädd om sin värdighet...en mycket berusad person ses med visst förakt , man anser att det är illa att inte ha kontroll över sig själv. Fulla turister föraktas också men anses väl inte ha nån värdighet att vara rädd om....

Sen är det inte så märkvärdigt med vin eftersom det alltid har funnits på bordet och ofta är egenproducerat. Som tecken på den avspända stilen kan väl noteras att man oftast dricker bordsvinet i vanliga dricksglas.

När vi har gäster har vi flera drycker att välja på och ofta har gästerna med sig någon flaska också. Man dricker det man föredrar, må det vara sprite eller årgångsvin. Men det är vi det.

Jag tycker att den här frågan bör besvaras av många andra som har andra erfarenheter!

Stin ygeia sas! ( lyfter thekoppen! )
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-05-08, 08:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Proppmätt

Jag känner flera grekiska familjer där det inte alltid står alkoholhaltiga drycker på bordet vid exempelvis en söndagsmiddag. Generellt sett tror jag man kan säga att greker ser ner på den som dricker för mycket speciellt om det är en kvinna eller man som inte för sig.

Det är ok att spendera dyrt på alkohol exempelvis vid clubbesök och då betalar du dyrt för en flaska och då är det även underhållningen du betalar för.

Har också noterat att det i vissa sammanhang är lite tufft att skryta om ett riktigt grekiskt party där vinet har flödat.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-05-08, 16:44
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Proppmätt

Jag får väl berätta något ur Kretensiskt perspektiv.
Män på Kreta dricker oftast raki (c:a 20 %-ig). Man kan se äldre män, som på förmiddagen beställer upp till 2 karafakia (och som innehåller 8 cl). Andra dricker naturligtvis bara grekkaffe. Ett fåtal dricker öl eller vin. Ouzo förkommer inte så ofta. Förtär man alkoholhaltiga drycker får man mezé som tilltugg. De män som är i jobb, kan beställa ett glas raki och fortsätta till arbetet efteråt. Annars kan det naturligtvis vara som för Nikos. Han säger: "Jag dricker allt"! Just nu avstår han från raki och dricker 1 liter vitt vin på förmiddagen och lika mycket på kvällen.
Vid middagar håller sig männen hela tiden bara till en slags dryck, vanligtvis raki. De äldre kvinnorna kan smutta på rakin eller på lite vin.
Mellangenerationens kvinnor däremot dricker både raki och vin.
Det är väldigt sällan man ser berusade kretensare. De vi känner kollar noga hur mycket, som dricks vid kalasen och då häller man inte upp så mycket i de små rakiglasen. Vid Påskfesterna släpper man dock på tyglarna och frossar både med mat och dryck.
Vår vän lantbrukaren börjar varje morgon med ett litet glas raki innan jobbet börjar på morgonen. Till middagen dricker han två glas egentillverkat vin.
/ Jannis iakttagare från kafenion och från div. kalas.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-05-09, 00:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Proppmätt

Tack alla för era svar om grekiska dryckesvanor. Intressant att få veta lite om det också och inte bara om maten.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-05-09, 11:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Proppmätt

Tycker jag med..toppen!!..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT