Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-30, 12:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Förvirrad...

Städade terassen, det behövdes. Satte mig sen vid datorn för att bläddra lite. Hörde utan att registrera det först, ljud som från motorgräsklippare. Tänkte: det är helg, så klart att dom klipper gräsmattan.
Men???

????

Vadå, här finns ju varken gräsmattor eller motorgräsklippare...

Kollar förvirrat över grannskapet.

Grannens måg kör en jordfräs.

Nu behöver jag kaffe.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-30, 13:37
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Förvirrad...

Du Monica,
här behöver vi ännu inte gräsklippare eller jordfräs. Minst halvmetern med snö här utanför.
Men jag minns att jag 1971 sattte frön den 1 april. Det var då det.
Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-31, 10:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förvirrad...

Ja, vi har också haft en något sen vår. Men för att inte retas berättar jag inte hur fint det är idag...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-31, 14:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förvirrad...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Ja, vi har också haft en något sen vår. Men för att inte retas berättar jag inte hur fint det är idag...
Kanske våren är sen men egentligen tror jag det är ganska normalt för norra Sverige att vi har några dm snö kvar. Däremot har nog nätterna varit kallare än normalt. Vilket ger en fin skare och gott om tillfällen för skridskoåkning på sjön för den som vill. Soligare marsmånad har jag nog aldrig upplevt så vi har det riktigt fint och vi är många som njuter av solen. Du får gärna berätta hur du har det och om den vackra grekiska våren. Var sak har sin tid. Vi får sommar även här vad det lider och om några veckor slår björkarna ut.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-03-31, 15:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förvirrad...

Tja, var ska man börja? Riktigt varmt i solen men inte så att man direkt söker sig till skuggan. Mängder av olika vilda blommor förutom såna jag har i rabatten: kamomill, andra prästkragskusiner, gräs i halvmetershöjd som gått i ax, bladen växer så det hörs på fikonträd, granatäppleträd och hibiscusbuskar. I rabatten fresia i olika stadier och margeriter i tre-fyra olika färger. Liljorna har blommat över, liksom hyacinterna.

Katterna har friat klart, en är tjock om magen , de andra två honorna är fortfarande slanka. Inte för att vi vill ha fler katter men naturen vinner... ofta vinner den över katterna med, många ungar dör tidigt. De avspisade hannarna får göra något annat nu än att väsnas och slåss vid alla tider på dygnet.

Barfota terasstvätt med borste och vattenslang. Tvätt av huset UTVÄNDIGT, det gjorde jag aldrig i Sverige, men de vita väggarna är bruna av afrikadamm. Fönsterputs. Tvätt av trädgårdsmöbler som stått ihopstaplade under tak.

Ut med mattor, filtar, täcken. Man ser detta vid alla hem, ut i solen med vinterkläder och sängkläder! Jag lade upp det tjocka täcket i garderobsskåpet i morse.

Komposten har sjunkit ihop, ska vändas nån dag. Garaget behöver städas, min hyresvärd kommer om tre veckor...

Detta är väl de vårtecken jag mest kan förmedla. Sen har vi nya turlistor på båtarna, en insipprande ström av turister, fejande av restauranger och kaféer. Stränderna är fulla av sopor efter förra stormen, måste åtgärdas.

Mycket handlar om städning på våren. Äntligen kan man ta bort mattor, öppna fönster, rensa i garderober.

När man sen sätter sig med en välförtjänt kaffekopp eller ett glas vin kan det göra detsamma att kvällarna fortfarande är kyliga och väderomslag kan komma häftigt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-04-07, 20:07
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Förvirrad...

Tack Monica,
för att du alltid är på hugget och skriver och inspirerar till flera inlägg! Det dröjde länge innan jag läste på Kalimera, men nu är det ett måste att även själv ge synpunkter. För att själv vilja göra inlägg, behövs en som du! Du
inspirerar många och vi som bor här, vet ju kanske mer än de som "bara" är starar dvs. är turi-stare. Go on!
/ Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-04-07, 22:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förvirrad...

Jannis, jag skriver när jag kommer på något. Inte så regelbundet och helst med anknytning tilll Grekland . Om någon därigenom känner sig informerad och intresserad och inspirerad, desto bättre...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT