Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-16, 18:14
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Parga september 2011?

Med den skånska vintern utanför (tö, dis, blandat snö o is) sitter jag och kollar lite på resesajter. Parga ligger just nu bra till på listan för en septembervecka. Var senast på Skopelos/Skiathos och gillade speciellt miljön i Skopelos stad. Är Parga nåt ditåt eller är vi fel ute? Någon som bott på Olympic studios de senaste åren och kan ge ett utlåtande? Vi är två vuxna utan barn, har inget behov av pool och vill gärna ha både strand och tavernor på lagom gångavstånd.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-24, 20:53
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Parga september 2011?

Hej. Det Olympic Studios som jag hittar ligger i Parga stad. Har förstått att en del gillar Parga stad, andra tycker mindre om Parga stad. Så varför inte titta på något på andra sidan berget, vid Valtos beach. Det verkar som Apollo inte har något där men Ving har tre ställen på Valtos sidan. Stad eller by/beach?
Bästa tid är hela juni och två första veckorna i september //M
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-06, 12:43
Bengtsson Bengtsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Parga september 2011?

Hej!
Vi var i Parga sep-10,för andra gången, mysigt ställe. Lichnos beach blev vår favorit, kort taxiresa dit, fin sandstrand lagom med folk. Vi bodde på Dokos Taverna och Hotel, enkla studios, rent o fint. Don som äger stället är så trevlig och mån om sina gäster. Sen att man äter otroligt gott i deras restaurang gör ju inte saken sämre, man får riktig god o hemlagad grekisk mat, till mycket bra pris.
Missa inte den lilla stranden nära stan som heter Piso Krioneri.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-08, 18:48
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Parga september 2011?

Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
Vi bodde på Dokos Taverna och Hotel, enkla studios, rent o fint. Don som äger stället är så trevlig och mån om sina gäster. Sen att man äter otroligt gott i deras restaurang gör ju inte saken sämre, man får riktig god o hemlagad grekisk mat, till mycket bra pris.
Har hittat Dokos på nätet och undrar, bokade ni själv eller är det något bolag som har det hotellet? Försöker klura ut vad flygstol + detta hotell landar på. Hur tar man sig från flygplatsen till Parga om man bara bokar flygstol? Åker man från Kastrup är man ju framme sent på kvällen. Har hittills alltid bokat allt i ett, både flyg o hotell med resebolaget men någon gång måste man ju våga ändra på det.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-08, 19:05
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Parga september 2011?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Hur tar man sig från flygplatsen till Parga om man bara bokar flygstol? Åker man från Kastrup är man ju framme sent på kvällen. Har hittills alltid bokat allt i ett, både flyg o hotell med resebolaget men någon gång måste man ju våga ändra på det.
Det är en längre bit att åka från flygplatsen till Parga. Bekvämast är det att boka transfer hos resebolaget. Det är inte det bästa tillfälle att åka på egen hand, speciellt på natten och med resväskor. Vill man åka på egen hand då måste man åka till Preveza stad och därifrån ta buss till Parga. Jag vet inte om bussarna kör sent på kvällen. Risken är att ni hamnar någonstans på vägen utan vidare förbindelse och måste vänta till nästa dag för att komma fram till Parga. En lösning är också att betala en dyr taxiresa från flygplatsen till Parga. Vill man absolut åka på egen hand till hotellet i Parga då är det bästa att förboka bil på flygplatsen.

Parga är en mycket fin stad. Hyr ni bil så passa på att utforska Lefkas, speciellt vänster sida av ön som har underbara stränder och kristallklart vatten. Jag var inte på Skopelos men anar att vatten och stränder på vänster sida av Skopelos liknar stränder och vatten på vänster sida av Lefkas.

//Enigma
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-08, 20:49
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Parga september 2011?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Hur tar man sig från flygplatsen till Parga om man bara bokar flygstol? Åker man från Kastrup är man ju framme sent på kvällen. Har hittills alltid bokat allt i ett, både flyg o hotell med resebolaget men någon gång måste man ju våga ändra på det.
Hej Karin,

Sist vi var i Parga köpte vi flygstolar till hela familjen 2 vuxna + två barn med Apollo och landade också sent på kvällen. Där hade vi bokat en bil som stod och väntade på oss.
Supersmidigt, och inga som helst problem att köra den sträckan trots mörker!
Jättefin väg och lätt att hitta hela vägen. Vi sparade på detta sätt in många sköna tusenlappar i stället för att åka charter. En veckas bilhyra + pengar över blev det, mot att boka samma hotell via Apollo.

Har man dessutom bil så finns det många fina platser/ställen i Pargas omgivning att besöka.
När det var dags för hemresa, tog vi bilen tillbaka till flygplatsen och lämnade den där - kanon!

Åker vi dit igen kommer vi absolut göra på samma vis!

Katta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-09, 22:08
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Parga september 2011?

Under tiden som vi velar fram och tillbaks har hotellet som vi fastnade för först försvunnit det datumet vi tänkt åka. Så nu är min fråga, är det försent att åka till Parga 17 september?? Brukar i och för sig ofta åka v 38 men det skiftar ju lite vilka datum det är. I fjor åkte vi 13-27 september och hade kanonväder första veckan (på Skopelos) och mest moln andra veckan (på Skiathos). De öarna ligger ju ungefär lika högt som Parga fast på andra sidan.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-10, 11:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga september 2011?

Normalt är september en fin månad i Grekland men jag tror att vädret de sista åren varit lite mindre förutsägbart än tidigare. Jag tror ingen kan garantera helt bra väder den tiden på året och jag upplevde själv ett par riktigt kalla höstdagar på Lesbos i början av sept för ett par år sedan. Är sol och värme absoluta krav för er kanske ni ska åka lite tidigare.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-13, 21:32
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Parga september 2011?

Nu är resan bokad och vi kan se fram emot ännu en septembervecka i Grekland. Härligt att hålla liv i en "tradition" och att kunna bocka av ytterligare ett resmål på Greklandslistan. Vi längtar redan!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-14, 08:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Parga september 2011?

Vilket boende blev det??

Lissi- som bodde på Tousis i juni och trivdes bra.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-14, 20:56
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Parga september 2011?

Det blev Parga och det blev Olympic studios. Fastnade för hotellet i början av reseplaneringen och sedan var det svårt att få ur skallen. Det finns säkert många hotell som är lika bra eller bättre men detta känns rätt för oss just nu. Hittade en gammal tråd med en kommentar från någon som bott på hotellet flera gånger och var jättenöjd och det stärkte mig innan jag bokade. Är så nöjd att resan är bokad och att det blir en Greklandsvecka i år oxå. Nu ska vi bara hinna med en skidsemester och lite annat innan det blir september. Tack för alla kommentarer, jag återkommer säkert med fler frågor när det närmar sig.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-15, 10:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Parga september 2011?

Ni kommer att gilla Parga, som trots att det är många turister där på relativt liten yta, ändå är charmigt och med mycket vänliga invånare som gillar sina besökare.
Själv har jag varit där 3 ggr, 1999, 2001 och 2010. Väldigt mycket hade ändrats melln de sista gångerna, särskilt på Valtossidan, men det var ändå fortfarande charmigt nog. Vi vandrade till Lichnosstranden vilket var en härlig tur genom olivlundarna. Vi hamnade dock lite fel och fick en extra lång tur innan vi nådde stranden Vi tog denna gång även en båttur till Paxi som var riktigt mysigt.

Om Du läser en del trådar som finns om Parga bla från i våras, så får Du MÅNGA tips. Jannes E-guide ska ni köpa! Suveränt bra med många tips...
Ni kommer att bli nöjda!

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-15, 18:17
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Parga september 2011?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi vandrade till Lichnosstranden vilket var en härlig tur genom olivlundarna. Vi hamnade dock lite fel och fick en extra lång tur innan vi nådde stranden Vi tog denna gång även en båttur till Paxi som var riktigt mysigt.

Om Du läser en del trådar som finns om Parga bla från i våras, så får Du MÅNGA tips. Jannes E-guide ska ni köpa! Suveränt bra med många tips...
Ni kommer att bli nöjda!

Lissi
Vi kommer säkert oxå att ge oss på vandringen till Lichnos. Ska kolla tips i forumet när det närmar sig. Och Jannes E-guide har vi fixat, den är en självklarhet både före och under resan!

Karin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-05-01, 22:52
lejdy_dis avatar
lejdy_di lejdy_di är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Falun(/Parga)
Inlägg: 50
Standard Sv: Parga september 2011?

September är en fantastisk månad, akta er för att åka mellan 4-23 augusti, jättemycket folk då många greker har semester och åker på en road tripp, många italienare finns i augusti då även de har semester.
Även om vädret kan vara lite mer ostabilt än juli-aug, som för övrigt de senaste åren haft c:a 35-42 grader, så finns det ändå stor chans till sol och värme, och havet är störtskönt i spetember! September är den bästa njutmånaden, helt klart. Olympic ligger mitt i centrum så det är gångavstånd till hamnen och krioneri beach som ligger i hamnen, orkar man inte gå över till valtos beach går det taxibåtar från hamnen också. Ni har gjort ett bra val, befolkningen (inklusive jag) anser att denna månad är den bästa, stressen är över och alla njuter.
Hoppas ni får trevligt!!!
/Diana
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT