Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-29, 09:10
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Boende Paleochora

Vi anländer till Chania 22.35, och tar en txaxi direkt till Paleochora. Vi anländer således mitt i natten, och vill därför förboka. Har försökt med Haris studios, men de hade bara för 3 nätter. Har nu kontakt med några andra alternativ. Bland annat Maria and Manolis Apartments vid "pebblebeachen". Är det någon som vet något om detta alternativ? Andra alternativ vi är inne på är Annas Villas, Poseidon och Panorama apartments. Snälla är det någon som vet något om dessa ställen?

Beslutsångest!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-29, 12:01
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Boende Paleochora

Kan rekommendrera Aris Hotel (har en egen hemsida).
Bästa boendet jag haft i Paleochora.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-29, 16:44
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Boende Paleochora

Har faktiskt gjort en förfrågan till Aris, men har inte fått svar ännu. Kanske är det fullbokat. Det ser väldigt mysigt ut på bilderna.

Hälsningar Suz
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-30, 09:00
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Boende Paleochora

Nu har vi fått svar från Villa Anna. Det ligger på sandstrandssidan ett kvarter in. Det ser verkligen mysigt ut på bilderna fast är lite dyrare. 55 euro för en 2 rumsapartment med separat kök/vardagsrum + veranda. På Manolis & Maria kostar en 2-rumslägenhet 40 Euro, med havsutsikt. Rummen ser dock inte lika fina ut men det är ju svårt att tyda bilder. Helst vill man gå runt på plats, men som sagt det är inte så kul 2 på natten....Väntar på att mannen i huset ska vakna så vi kan rådgöra lite...

1 månad kvar till avfärd!

Hälsningar
Suz
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-30, 15:51
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Boende Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Lopez Visa inlägg
Kan rekommendrera Aris Hotel (har en egen hemsida).
Bästa boendet jag haft i Paleochora.

Hej igen,

Vill bara tala om att Aris nu hört av sig och vi har okat ett rum där. Känns jättebra....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-02, 09:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Boende Paleochora

Jag hakar på den här tråden. Är också ute efter bra boende i Paleochora. Jag har aldrig varit i Paleochora - vet inte ens hur där ser ut. Finns det bättre och sämre platser att bo på? Vid stranden? Eller finns det fler stränder?

Aris är det många som talar gott om. Har man havsutsikt därifrån. Kollade deras hemsida och blev inte klokare. Finns det andra? Är Aris och Haris två olika ställen? Ska eventuellt dit i sommar, och definitivt i oktober.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-02, 10:47
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Boende Paleochora

Aris och Haris är två skilda hotell. Du kan ha havsutsikt på Aris, beroende vilken huskropp du bor i. Finns en byggnad inne på gården, där ser man inte sjön. Bättre eller sämre plats att bo på- Pal. är ju inte så stort. Men man kan säga att det finns två strandsidor- en låååång sandstrand och en kortare pebblesstrand. Vid sandstranden finns flera hotell, längs delen mot pebblesstranden finns flera mindre boenden, rum etc. Sen, mitt i byn finns olika typer av boenden, hotell och lägenheter. Själv tycker jag om den gamla delen, nedanför Kastro. Där finns en del privatuthyrningar. Bodde senast i en stor lägenhet med altan runt om, där var det havutsikt hela tiden.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-02, 11:17
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Boende Paleochora

Att rekommendera boende är inte lätt, kanske speciellt svårt i Paleóchora.
Varför? Jo, Paleóchora ligger på en "halvö" kan man väl säga, mot öst ligger hamnen och stenstranden, mot väst ligger sandstranden. Det finns otroligt många hotell, pensionat och rum att hyra i Paleóchora. Underbar morgonsol mot öst och vacker solnedgång mot väst och havsutsikt fås vid båda håll. Sen finns det många pensionat in emellan också.
Om man kommer när det är lugnt och fint är det ju bara att välja om man vill betala för morgon- eller kvällssol eller föredrar att bo utan utsikt. Gångavståndet är ju bara 5 min. var man än bor. MEN, nu kommer vi till det svåra, vem kan på förhand säga om det blåser friska vindar från nordöst eller sydväst när man är där? Blåser det kyliga vindar från nordöst har man inte mycket glädje av att sitta på balkongen och äta frukost, men är det sandstorm från sydväst så är det så skönt att sitta i lugn och ro på östra sidan.
Vi har bott på Haris Studios (väldigt populärt och bokat på förhand) ett par gånger, men vi har också bott ett par andra ställen på stenstrandssidan med härlig utsikt till hamnen och de små färjorna som kommer och går (Gavdos, Elafonissi, Sfakion).
Vi har också bott på Rea några gånger, det ligger inne i byn, "mitt i smeten", i villaområde. Aris är inte det samma som Haris Studios. Om det inte blåser sandstorm, så skulle jag kunna tänka mig att bo på Castello med solnedgång, men det är också väldigt populärt och bokat på förhand.
Vi har också försökt ett annat populärt ställe mot sandstranden en gång, men även det så populärt och bokat att det var omöjligt att bli garanterad havsutsikt, så det har jag inte lust att rekommendera här.
Om jag inte ville binda mig på förhand, så tror jag att jag skulle chansa och hitta något på plats. Om det inte blåser kyliga nordliga vindar då skulle jag gå till stenstrandsidan mot öster, där finns många rum. Antingen kan man välja något vid alla tavernorna eller så kan man gå längre ut mot havet och den gamla bykärnan (där Haris Studios ligger), där finns en del, och skulle det vara svårt kan man kanske fråga hos Taverna Caravella nära hamnen, gamla pappan hyr ut mycket enkla rum men med fin utsikt om man väljer rum högst upp i gamla bydelen. Vissa Super Markets har också rum.

I oktober har vi upplevt förvånansvärt många turister i Paleóchora de senaste par åren. Tyska, danska och norska skolor har tydligen höstlov fördelat på tre veckor i rad. Undvik de veckorna, om ni kan. Paleóchora är nog allra finast just NU, eller när skolornas höstlov är slut.

Senast redigerad av Marianne den 2007-05-02 klockan 11:39.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-02, 11:28
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Boende Paleochora

Gav kanske dubbla budskap om var hotell ligger- många, fina, ligger vid sandstranden. Men just Aris hotel ligger nästan så långt ut på halvön man kan komma, mot nya hamnen. Får gå igenom gamla bykärnan när man går dit. Det är ungefär lika långt till båda stränderna därifrån. Precis sm du Marianne vill jag inte ge några "råd" vart man ska bo. Knalla runt och gå på känslan, blir mitt tips.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-02, 12:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Boende Paleochora

Tack Marianne och Ramses!

Jag skulle gjort som ni säger och bokat på plats. Problemet är att det inte är jag som letar rum i Paleochora, det är mina svärföräldrar. De ska vara en vecka i Paleochora och en vecka i Chania och jag har lovat ordna deras boende. Och man vill ju att sina svärföräldrar ska bli nöjda.

Vi ska sedan möta upp dem i Paleochora (och stanna några dagar) innan vi tillsammans åker till Chania. Svärföräldrarna ska fira en stor födelsedag och vill gärna bo bra. De har ingen vana av att åka på egen hand så att boka på plats går inte. Jag och Camilla åker eventuellt dit i sommar, då kan vi boka åt dem. Men om vi inte kommer dit återstår problemet så det känns bättre om allt redan är klart i förväg.

Vet ni något stället som passar två födelsedagsfirande svärföräldrar?

Marianne: Födelsedagen är i oktober, tiden går alltså inte att ändra.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-02, 13:31
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Boende Paleochora

Hej Janne.

Ja, när du beskriver det så vill jag återigen rekommendera Aris Hotel, inte minst p.g.a. det tysta läget. Paleochora måste vara en av de moppe/mc tätaste byarna i hela Grekland (vaddå, ljuddämpare.......), och bor man mitt i byn, som är väldigt kompakt, kan det bli rent olidligt på nätterna. Gjorde det själv för ett antal år sedan men gav upp efter 2 sömnlösa nätter. Var så vi fann Aris. Vilket paradis.
Är ett suveränt boende, hur fräscht som helst, och har jättefina rum med havsutsikt (bokas i mycket god tid), en helt underbar trädgård och en servicenivå som inte har några begränsningar. 5 min. promenad ner till centrala byn med restauranger och cafeer

Lycka till.

p.s. aldrig bott där men har bara hört gott om Haris hotel, så det är säkert ett bra alternativ. d.s.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-05-02 klockan 15:02.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-02, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Boende Paleochora

Citat:
Ja, när du beskriver det så vill jag återigen rekommendera Aris Hotel, inte minst p.g.a. det tysta läget.
Tack för svar. Blir lite snurrig av Haris och Aris. Aris ligger lite avsides och det är ju bra, bara det inte är för långt till "byn". Vet du om de har öppet i oktober?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-02, 15:25
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Boende Paleochora

Janne.

Säsongen är lång på södra Kreta i allmänhet och Paleochora i synnerhet, så utan att veta vågar jag nog lova att de har öppet i oktober.
Det är inga problem med avstånd från hotellet till bycentrum eller stranden. 5 max 10 min promenad vart du än ska.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-02, 15:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Boende Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Lopez Visa inlägg
Det är inga problem med avstånd från hotellet till bycentrum eller stranden. 5 max 10 min promenad vart du än ska.
Tack än en gång för svar. Ska kontakta dem och höra hur priserna ligger och om de har lediga rum. Vi får hoppas att svärföräldrarna trivs, annars får jag bannor.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-05-02, 18:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Boende Paleochora

Efter att jag kollat VAR Aris ligger och läst rekommendationerna här så skulle jag nog inte tveka, Janne. Boka Aris till svärföräldrarna. Det är inga avstånd att prata om, bara en TREVLIG promenad, det är HELT SÄKERT!
Jag gillar det området, det ursprungliga Paleóchora! I och för sig samma område som Haris Studios, men aningen längre ut. Haris Studios håller inte särskilt hög kvalitet, men det är OK.
Man kanske ska prova Aris nästa gång. Annars duger Haris Studios fortfarande till oss, lugnt läge där ute, vi har ALDRIG störts av oväsen om natten någonstans i Paleóchora, men vi har ju inte varit där i högsäsong förstås.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-05-03, 15:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Boende Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Man kanske ska prova Aris nästa gång.
Jag kan berätta hur där är senare. Mejlade idag och fick ett mycket trevlig svar tillbaka. Har bokat nu, ska bara få en bekräftelse på bokningen. Nu blir svärföräldrarna glada. Jag också!

Vi ska också till Paleochora, men vet inte när. Antingen samtidigt som svärisarna, eller innan de kommer, eller båda. Vi får se.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-05-03, 16:03
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Boende Paleochora

Janne.

Trevligt för dina svärföräldrar. Tror de kommer att bli mer än nöjda.

Får man vara nyfiken och fråga vad du fick för pris ??????
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-05-03, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Boende Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Lopez Visa inlägg
Får man vara nyfiken och fråga vad du fick för pris ??????
Det får du. 40 € per natt inkl frukost och havsutsikt. Hoppas det är värt det.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-05-03, 19:10
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Boende Paleochora

Vi bor på Aris om knappt en månad, också med havsutsikt. Vi skickar en rapport + bilder när vi kommer hem.

Hälsningar Suz och Jenz
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-05-04, 08:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Boende Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Suz Visa inlägg
Vi skickar en rapport + bilder när vi kommer hem.
Det ser jag fram emot.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT