Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-05, 18:10
Monchi Monchi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 17
Standard Makrigialos

I början av juni åker Jag och sambon + döttrarna (3 och 5 år) till Makrigialos.
Jag skulle bli glad om någon kunde bidra med några tips om sevärdheter, restauranger, stränder och om det finns jetski att hyra i närheten.

Vi åker med Vingresor och bor på sunwing, jag undrar om någon vet vilken väg transfern åker, Läng syd- eller nord-kusten eller om de kör rakt genom Kreta.

Tacksam för svar.

Mvh Monchi med familj. Fyra veckor kvar till solen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-05, 18:36
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Åland
Inlägg: 76
Standard Sv: Makrigialos

Åhh, Makrigialos, vilken underbar plats. Vi var där för två år sedan, två veckor i maj-juni. Bodde också på Sunwing, fint hotell som har en förträfflig service. Nu är vi medelålders med vuxna barn men för barnfamiljer måste det vara perfekt. Frukostbuffén överträffar allt jag drömt om-. Transfern går längs norra kusten via Agios Nikolaus, sen rakt ner på smalaste stället till Ierapetra och så längs sydkusten till Makrigialos. Jag tyckte transfern lät avskräckande lång, 2,5 timmar tror jag, men det gick jättebra. De flesta barnen i bussen somnade. Efter c:a en timme hade vi en halvtimmes paus på en servicestation för kaffe, glass och toabesök (gräslig toalett-. Färden går genom en relativt flack teräng, väldigt vacker. Det var som att få en sight-seeing på köpet!

Stranden nedanför Sunwing är långgrund med fin sand, perfekt för barn. Både öster och väster om hotellet finns också fina stränder, inte lika långgrunda. Matställen, ja. Mittemot vårt hotell (Minos) fanns Obelix som lagade underbara pizzor bl.a. En annan favorit var italienska "Salvatore", öster om Sunwing. Annars var det nere i hamnen som tavernorna låg sida vid sida. To Limano t.ex.

Om det finns Jetski vet jag inte. Ett tips är att hyra bil och åka till lite bergsbyar. Öster om Makrigialos finns en fin ravin. Vi åkte också via Sitia till palmstranden Vai; intressant. Men jag tror ni kommer att vara heelnöjda med att bara vara i Makrigialos, det är som sagt en helt underbar plats och Sunwing är det finaste hotell vi bott på! Jag är faktiskt avundsjuk fast vi har bokat en vecka i juni i Georgoiupoli!

Ha en skön semester önskar
Britt, Åland
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-05, 19:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Testfamilj till Makrigialos

Råkade hitta detta; Ving söker en testfamilj till Makrigialos:
http://www.ving.se/utility/dynamic.a...31042&id=31076
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-07, 13:51
tinatoon tinatoon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 15
Standard Sv: Makrigialos

Ni kommer ha en SUPERtrevlig norsk reseledare som heter Linda, hälsa henne från Tina i Hersonissos att hon MÅSTE komma dit o parta på sina lediga dagar!

Hoppas ni får trevligt!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-07, 16:31
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Makrigialos

hej
jag instämmer med tidigare inlägg om att ni valt en fin plats för er semester.
har tidigare skrivit om makrigialos men gör gärna ett inlägg här också.
från huvudvägen går det en massa ringlande vägar upp mot bergen ta gärna en tur till de charmiga små byarna, på vägen upp mot agios stefanos har ni en fin utsikt över hela makrigialos bukten.
stränderna är fina med all service + att poolen är jättestor på sunwing
åk gärna in till irapetra för shopping och ta båten ut till chrissi iland och upplev en riktig paradis ö.
sen hoppas jag att ni äter på zorbas en liten bit från ert hotell ner mot byn.
bra service och trevlig personal.
och kanske ni stöter på mig jag kommer att tillbringa några dagar i makrigialos för att hälsa på vänner 17-19 juni.
ha en fin resa... kram från myssa....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-08, 07:56
Monchi Monchi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 17
Standard Sv: Makrigialos

Tack för alla svar som jag fått.

Jag har blivit lite nyfiken på ön Chrissi island. Hur tar man sig dit från sunwing i Makrigialos, går det bussar, när och hur ofta går båtarna och hur lång tid tar båten?

Någon som vet?
Tacksam för svar.

Mvh Monchi.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-08, 12:46
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Makrigialos

hej
båten till chrissi iland går från irapetra och jag tror det går att köpa som utflykt kanske inte genom ving men hos någon tourmanager i makrigialos.
vi hade bil så det var mycket smidigt.
båtturen tar ca:1 timme (kanske dom har någon snabbare nu)och när du närmar dig ön så ser man minst 4-5 blå/turkos nyanser av havet.
helt underbart.
ta gärna med en stor matsäck det finns inte mycket på ön den är "fridlyst" bara en liten taverna och jag tror inte dom byggt något mer där.
men fantastiska stränder.
vi tog super fina bilder då vi var där så alla med fotointresse får sitt lystmäte.
från makrigialos finns det en kort båttur till en liten ö som heter koufonissi.
hoppas ni fått lite svar.
kram från myssa....
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-08, 22:33
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Makrigialos

Hej!

Jag stormtrivs i Makri Gialos och har bott på Sunving vid två tillfällen. Det är ett väldigt trevligt hotell med trevlig personal. Vi brukar äta på restaurang Gabbiano tvärs över gatan. Där serverar Nikos och Stelios väldigt god mat och dansar Gabbianodansen om ni har tur..

Vi brukar hyra en bil Manolo som står i Avis-disken i hotellets lobby. Med bil har vi gjort diverse utfärder på östra Kreta. Bland annat har vi varit till Vai och till det nästintill folktomma, men väldigt vackra Xerokambos och haft hela stranden för oss själva. Vi har varit till en hantverksby som heter Kritsa och besökt Zeus födelsegrotta och en mängd byar bortom Ierapetra. Vi stannade även till i Kato Zakros och åt grillad svärdfisk. Om man vill fotvandra kan jag rekommendera byarna Pefki och Agios Stefanos som ligger uppe i bergen ovanför Makri Gialos.

Vill du ha mer tips så är det bara att höra av dig!

Göran
"Galen i Makri Gialos"
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT