Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2012-04-09, 15:18
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Tack Birgitta.
Härlig grej med web-kamerorna!
Nu är vi i Stavros och sitter på den lilla tavernan vid den kända stranden, ensamma med ägaren och personalen, i lätt regn.

Önskar er en härlig resa om några dagar!

Lisbet och Paul
Svara med citat
  #42  
Gammal 2012-04-09, 16:45
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Tack Birgitta.
Härlig grej med web-kamerorna!
Nu är vi i Stavros och sitter på den lilla tavernan vid den kända stranden, ensamma med ägaren och personalen, i lätt regn.

Önskar er en härlig resa om några dagar!

Lisbet och Paul
MEN! Jag som nyss åkt hem från Stavros Jag hade spottavstånd dit där ni satt och hade gärna kommit på en kaffe.
Nåväl. Hoppas ni har trevligt och gillar Stavros trots regnet.

//Kikh
Svara med citat
  #43  
Gammal 2012-04-09, 19:13
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
MEN! Jag som nyss åkt hem från Stavros Jag hade spottavstånd dit där ni satt och hade gärna kommit på en kaffe.
Nåväl. Hoppas ni har trevligt och gillar Stavros trots regnet.

//Kikh
Otur för oss, varför åkte du så kvickt?

I vilket fall, må väl!

Lisbet och Paul
Svara med citat
  #44  
Gammal 2012-04-10, 08:00
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Hej
Gott att ni mår väl. Vi hade tankar på att lämna Loutro igår eftersom ögat inte blivit bättre. De planerna fick vi dock slå ur hågen då inga färjor gick och tanken på att åka i en öppen taxibåt i vågorna inte lockade. Istället beslöt vi oss att ge oss på en liten vandring till Lykkos.
De planerna fick vi också slå ur hågen för när vi närmade oss Phoenix började det regna så kraftigt att vi blev dyngsura. Vi slog oss ner och tog en öl för att torka en stund. Efter ett tag tyckte vi att det såg lite klarare ut och fortsatte. Efter ca 5 minuter kom ytterligare en regnskur och vi rusade tillbaka till tavernan. Det fick bli lunch där. Vi åt med god aptit och beslöt oss för att ge upp planerna.
Idag är det klarare och vi har beslutat oss för att göra ett försök att gå upp till Anapoli, även om bergväggen inte lockar speciellt.
Imorgon lämnar vi nog Loutro och avslutar i Paleochora de två sista nätterna.
Vi mår gott och önskar alla er andra detsamma.
Åse och Lasse
Svara med citat
  #45  
Gammal 2012-04-10, 10:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Nu är vi i Stavros och sitter på den lilla tavernan vid den kända stranden, ensamma med ägaren och personalen, i lätt regn.
Nu har jag läst ikapp. Tack för era rapporter! Hoppas vädret blir bättre era sista dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Idag är det klarare och vi har beslutat oss för att göra ett försök att gå upp till Anapoli, även om bergväggen inte lockar speciellt.
Hoppas att ni kommer iväg, för den vandringen vill jag veta mer om. Har länge velat gå upp, men har varit orolig för att det för brant, höjdrädd som jag är.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2012-04-10, 11:27
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Fint Åse att mygg-atacken är parerad och reparerad.
Ha njutningsfulla dagar i Paleochora, må väl!

Vädret är nu övergångsväder för Sverige, dvs molnigt och lite kallare än de 21++++ som vi haft i två veckor.

Har idag besökt klostret Agia Triada, en fin upplevelse.
Nu blir det dags för lunch på en liten taverna i Chora Fakia, där vi i morse stötte på en äldre dam bland grytorna. Skall bli superkul!

Paul
Svara med citat
  #47  
Gammal 2012-04-10, 12:20
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
F...Nu blir det dags för lunch på en liten taverna i Chora Fakia, där vi i morse stötte på en äldre dam bland grytorna. Skall bli superkul! Paul

Ni ska äta på Irini's gissar jag, det är den äldsta tavernan i Chorafakia. Kali orexi!

//Kikh
Svara med citat
  #48  
Gammal 2012-04-10, 13:43
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Kommer precis från Irinis.
Kicki, du är grym, imponerande!

Mycket trevligt ihop med sex gubbar och tre yngre raki-killar samt två lite större gäster.
Väldigt genuint och trevligt!

Kalimera är en grym sajt, Janne, vilken skapelse!

Paul
Svara med citat
  #49  
Gammal 2012-04-10, 18:07
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Hej
Vi började med att ta oss upp till Anapoli men avbröt efter ca 1 timme eftersom stora mörka moln rullade in. Vi funderade en stund hur vi skulle göra, fortsätta eller vända tillbaka. Tanken på att sitta genomblöt i Anopoli och sedan gå tillbaka i våta kläder var inte så kul så vände.
Det var inte alls läskigt att gå där. Jag är ganska höjdrädd men kände inte av någonting. Däremot träffade vi på ett övergivet lamm. Det gick och ropade på sin mamma men vi hörde ingen svara. Vi väntade i ca en halvtimme men ingen mamma dök upp. Vi stod alldeles villrådiga och visste varken ut eller in. Vi funderade kring om mamman hade lämnat den eller var skadad/död. Lammet var litet och hade navelsträngen kvar, kanske en vecka gammalt. Till slut tog vi beslutet att lämna det och det var jobbigt. Att ta det till herdarna kanske hade varit en idé men mamman kanske skulle dyka upp.
Tanken på lammet finns kvar. Jobbigt
Svara med citat
  #50  
Gammal 2012-04-10, 19:23
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Däremot träffade vi på ett övergivet lamm. Det gick och ropade på sin mamma men vi hörde ingen svara. Vi väntade i ca en halvtimme men ingen mamma dök upp. Vi stod alldeles villrådiga och visste varken ut eller in. Vi funderade kring om mamman hade lämnat den eller var skadad/död. Lammet var litet och hade navelsträngen kvar, kanske en vecka gammalt. Till slut tog vi beslutet att lämna det och det var jobbigt. Att ta det till herdarna kanske hade varit en idé men mamman kanske skulle dyka upp.
Tanken på lammet finns kvar. Jobbigt
Åh, vad jobbigt!
Vi var ute för en liknande händelse på vår vandring till Sweet Water. Ett lamm stod och försökte dia ett dött får :-( (eller kanske det var killing/get). Det fanns flera andra får i närheten och vi hoppades på att dom skulle ta sig ann lammet.....
Funderade på att prata med någon av herdarna i byn men såg inte till någon den dagen. Mådde dåligt och tänker fortfarande på händelsen.

Finns åsnorna i backen upp till Anopoli kvar? Papegojan hos Daskalogiannis?

Vad tråkigt att ni haft dåligt väder, du varit sjuk och nu denna händelse....
Loutro var annars bara en positiv upplevelse för oss. Det blir inte alltid som man planerat.......
Svara med citat
  #51  
Gammal 2012-04-10, 20:00
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Vandringen upp från Lotro till Anopolis ser brant ut men den har en fin rytmen i sina zickzack kurvor.
Om man är känslig för höjder håll innespår hela tiden.
Vandringen går att avbryta halvvägs genom att ta grus/bilspårs-vägen upp till höger eller att ta till vänster mot Phinix/Livadiana en gammal nu välmarkerad åsnestig.

Det är en fin vandring upp och det går att få transport ner till Phinix med en pickup, beställ/ boka på en taverna Poppis eller hos Nikos sen promenad över kullen ner till Lotro. allt löser sig på plats.

Vi har nu vandrat två dagar i regn men det är ej kallt, i går blev vi riktigt våta hela gänget och oj så gott rakin smakade framför en brasa på tavernan i Frati.

Olle

I morgon blir det Imbos ravinen sen troligen lunch i Anopolis hos Nikos.
Avslutar med en titt i Atathenaravinen och denna fantastiska bro, bara ljudet när man kör över kan skrämma vem som helst som ej vet..
Svara med citat
  #52  
Gammal 2012-04-10, 23:20
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Ang vandring från Loutro till Anopolis, hur lång tid tar det ungefär? Misstänker att jag får gå själv då mannen har ont i knät; )
Jag menar uppför berget, inte vägen.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2012-04-11, 06:15
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Det brukar ta mellan 1,5 till 2 timmar. Ta lång tid på dig stanna och njut på vägen upp.
Det tar yttligare 10 min upp till kyrkan på toppen men det är det värt.

Denna backe är ej bra för dåliga knän.

Olle
Svara med citat
  #54  
Gammal 2012-04-11, 10:36
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Det brukar ta mellan 1,5 till 2 timmar. Ta lång tid på dig stanna och njut på vägen upp.
Det tar yttligare 10 min upp till kyrkan på toppen men det är det värt.

Denna backe är ej bra för dåliga knän.

Olle
Tack då vet jag att jag får gå själv ; )
Svara med citat
  #55  
Gammal 2012-04-11, 16:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Det var inte alls läskigt att gå där. Jag är ganska höjdrädd men kände inte av någonting.
Tack för infon. Då ska jag prova nästa gång vi är där. Synd att ni har så dåligt väder.

Citat:
Tanken på lammet finns kvar. Jobbigt
Det förstår jag. Usch.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2012-04-11, 20:50
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Hemkommen efter en tidig start i Stavros och med mellanlandning i Aten. Allt fungerade som det skulle.
Tankarna är hos Åse/Lasse, då vi hoppas på en god avslutning på veckan i Paleochora för dem!

Lisbet och Paul
Svara med citat
  #57  
Gammal 2012-04-11, 21:03
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Var ej orolig!!
Vi ser ofta lam skrika på sina mammor (sällan på sina pappor) och hittills så finns oftast mamman där i närheten och om mamman förolyckats så tar en annan mamma vid sägs det. Naturen har sina regler.
Vi var i dag efter en vandring uppe i Anopolis och dröm om vår förvåning då vi tänkte äta his Nikos.

Tavernan var borta och ett nytt fint bygge var på väg upp.
Blev glad att se att det satsas på framtiden i en bergsby.
En förklaring kan vara att Nikos skall gifta sig.
Här bjuder han oss till sitt bröllop.

och han skall bli pappa till hösten och det skall även Popis nygifta son, (familjen i den andra tavernan på torget) ser fram mot ett Sfakia bröllop kanske en skottsäker väst skulle kännas tryggt.

Såg en fågel i bergen som jag ej vet vad det är. Kan ej fåglar så bra men kanske Kalimera vet,

Han/hon satt på långt avstånd men bilden kanske kan avslöja sorten.

Nu är det en underbar tid att vandra på Kreta

Olle
Svara med citat
  #58  
Gammal 2012-04-12, 09:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Såg en fågel i bergen som jag ej vet vad det är. Kan ej fåglar så bra men kanske Kalimera vet
Tyvärr kan jag inte identifiera den. Tobbe S kan säkert svara på frågan.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2012-04-12, 12:03
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Hej
Efter en kort färjetur hamnade vi i Agia Roumeli igår. Vi kom dit efter en lugn färd med Samaria 1 vid 12.30. Agia Roumeli var en trevlig upplevelse såhär i off season. Nu kan vi säga att vi har vandrat i Samariaravinen (en liten bit alltså). Vilken upplevelse att gå där i tystnaden och bara höra fåglar och getter. Floden porlade med alldeles kristallklart vatten.
Efteråt åt vi lunch på en trevlig taverna.
Efter en lång lunch äntrade vi sedan Neptunus, en liten passagerarfärja där passagerarna var dubbelt så många som besättningen. Vi 6 st och de 3. Det var Nepteunus premiärtur för säsongen och efter ett stopp i Sougia var vi framme i Paleochora vid 7-tiden på kvällen.
Flora från Haris studios kom och hämtade oss och vi fick ett rum i det nybyggda hotellet strax bakom haris.
Idag blåser Sciroccon och det går vita gäss på havet men solen lyser från en klarblå himmel. Imorgon natt åker vi från Chania vid 02.15, hemsk tid.
Vi har hyrt en bil som skall ta oss till Chania men vi hoppas på tips om vad vi kan göra nu när vi har tillgång till bil imorgon.
Åse och Lasse
Svara med citat
  #60  
Gammal 2012-04-12, 12:44
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Kul i Sfakia med omgivning i slutet på mars

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
...
Vi har hyrt en bil som skall ta oss till Chania men vi hoppas på tips om vad vi kan göra nu när vi har tillgång till bil imorgon.
Åse och Lasse
Varför inte ta en tur till Azogires och kika på källorna, plocka Diktamo, gå på museéum eller klättra upp till det ca 700 år gamla klostret. Vill ni ha mer ideér går ni på Alfa Kafeneio och ber ägaren Lucky om råd.

//Kikh
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT