Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Patmos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-29, 10:53
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Samos-Patmos

Hej allla Kalimeror.
Vi har bokat en resa till Samos 14 dgr i sept. Vi har funderingar att göra en utflykt på egen hand till Patmos. Jag har några frågor runtomkring detta. Kan man få ut något av ön om man bara gör en dagstripp? Vad jag kan se så tar båtresan 2-3 tim. Var kan jag se båttider?Vad kostar båtresan på ett ungefär? Om vi ev. ligger över en natt, hur är möjligheten att få tag i rum och hur är prisnivån på ett ung. Vi behöver ju bara ett "enkelt" dubbelrum för en natt.Är det något speciellt man inte bör missa om man kommer till Patmos? Vi vill ju hinna med ett bad också så det lutar väl åt att vi stannar en natt.
Lissi, jag har för mig att jag läst på någon tråd att Du gjort denna utflykt??
Oj det blev många frågor hoppas jag kan få svar på några
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-29, 11:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Samos-Patmos

Jag åkte någon typ av Katamaran från Pythagorion till Patmos juni 2006. Det gick ganska snabbt tror inte det tog mer än 45-60 min men jag minns inte exakt.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-03-29 klockan 11:17. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-29, 11:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Samos-Patmos

Det stämmer!! Runt timmen tar det med vesslan från Samos till Patmos.
Dock finner jag det lite synd att bara avsätta en dagstur till Patmos. Sett mot bakgrund av att det handlar om September så skulle jag nog ändock rekommendera en tur med övernattning. Ett enkelt rum i hamnområdet förmenas ej betinga högre pris än 30€.

Att besöka: Ja, tag under dagen en taxi ut till Lambistranden för att därstädes sola och bada samt att på strandtavernan avnjuta ställets kulinariska läckerhet, den flamberade Cheese Saganaki.

På kvällen, då tar ni fembussen upp till Kastro för att på Jimmys Taverna bese solnedgången samt spisa middag. Bra priser och därtill den fantastiska utsikten från Jimmys Balcony. Man ser öarna Fourni, Ikaria, Samos samt ett par mindra öar.

Lite bilder kommer strax.

Bilder: http://www.sendpix.com/albums/08032902/i6kszh4bxw/

Arne

Senast redigerad av Arne den 2008-03-29 klockan 11:36.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-29, 11:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Samos-Patmos

Den nyrenoverade Nisos Kalymnos gar M-O-F-S dessa tider (om de inte blir andringar)
7.00 fran Kalymnos , till Leros 8.25, till Lipsi 9.40, till Patmos 10.35, till Arki 11,30, till Agathonisi 12.40, till Pythagorion 14.00
Fran Pythagorion 14.30, till Agathonisi 15.35, till Arki 16.45, till Patmos 17.25, till Lipsi 18.25, till Leros 19.40, till Kalymnos 21.05

Samma bat gar Ti - To- L till Astypalea och vander. Avgang Kal. 7.00 till Astypalea 10.30 . Avgang Astypalea 10.15, till Kalymnos 13.00

Pa lordagar gar den i 8-tiden.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-29, 11:52
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Samos-Patmos

Tack för tipsen och dom fina bilderna. Jo det blir säkert så att vi stannar en natt. 2-3 timmar fick jag från Apollos katalog. Vi bor i Pythagorion så då kan vi ju ta en snabbgående.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-18, 04:24
jensohlsson jensohlsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 25
Standard Sv: Samos-Patmos

Hej!

Ja, det är självklart att ni ska sova över på Patmos. I mitt tycke är Patmos en betydligt roligare ö än Pythagorion på Samos, som för mig bara är en transit-ö. Men alla har ju sina favoriter.

Patmos är en mindre ö än Samos, så det är enkelt att ta sig runt på egen hand, antingen med bil eller moped. Vad en kärra kostar på Patmos har jag inte järnkoll på, men moped är billigt, 7-8 pengar ska man få loss en moppe för. Man kommer i princip var som helst på ön inom 30 minuter. Taxi har ingen taxameter, utan fasta priser mellan olika ställen.

Enklast är att bo i Scala, vilket inte borde vara några problem. Bara samla ihop ett par rumsuthyrare i när ni går av båten och låt dem skryta i kapp tills ni faller för någon av dem.

Stränder som är VÄL VÄRDA varsitt besök är:
* Lambi, som är en vacker stenstrand med runda vackra stenar, två tavernor och en mycket omtalad metaxaflamberad ost (saganaki). Det är egentligen en förrätt, men det går inte att gå ner något mer än den till lunch.

* Livadi. Lugn oexploaterad strand med en trevlig taverna.
* Agriolivadi. Trevlig strand med en del solstolar och en schysst restaurang. Här brukar jag hänga.
* Kambos. Kanske "livligaste" stranden, men Georges Place är väldigt nice på eftermiddagen. Fantastisk äppelkaka!
* Psilli ammos. Patmos finaste strand avigt belägen på norrsidan. Man tar antingen båten dit på morgonen, eller åker till Diakofti, köper vatten på tavernan där och promenerar över berget. Tar ca 30 minuter. väl värt besväret! Fantastisk sandstrand, har man tur är det höga vågor också. Taverna med borden direkt i sanden. Här läser man inte menyn - man frågar vad de här i dag! :-)

På kvällen rekommenderas naturligtvis middag i Chora - magnifikt! Jimmys är bra! Beställ "Chicken Special"! Annars är restaurangen på torget (glömt namnet just nu) jättetrevlig, speciellt deras innergård. Här är det dock "pork special" som gäller.

I Scala finns det massor av restauranger. Grigoris lär ni se. Prisvärt och jämn kvalitet. Det finns ett indonesiskt ställe som är rätt schysst, fast lite dyrare. I Scala, fast på "baksidan" mot Chora och precis vid havet, ligger Cactus, som kör italienskt. Mycket bra! Cafe Amman har också bra mat.

Senare på kvällen är Arion, Art Café, Café Amman och Kasbah klassiska häng-och-drink-ställen.

Sedan finns det ju en massa historia också. Det var ju en kille som satt i en grotta och skrev ett kapitel till Bibeln och hade kontakt med gud och grejer, så det kan ju vara lite kul att se. Men gör det snabbt, för så himla spännande är det inte. Det är mest en grotta och en massa ikoner. Men klostret ligger mäktigt högst upp på berget. Det lär ni se. Kolla in det samtidigt med grottan, om ni investerar någon tid i det.

Ja, det var väl lite om Patmos!

Jens
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-18, 17:38
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Samos-Patmos

Ett sånt härligt svar och så mycket fina tips. TACK SÅ MYCKET
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT