Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-12, 21:43
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Nedräkning Platanias

Nu är det mindre än 2 dygn kvar tills vi sitter i metallfågeln ner till Chania och slutdestination Platanias torsdag natt.

Det skall bli härligt över huvudtaget att komma ner till Grekland, det är 9:e resan sedan 1999 och för mig första gången till Kreta. Sambon har varit lite varstans på Kreta men är nu lika spänd som jag.

Nu behövs inget mer info vi behöver leta upp och vi har övergått till att bara invänta den första morgonen med allt som hör till med sökande efter supermarket, inventering av lägenheten, allmän orientering i byn och bara insupande utav atmosfär mm. mm. mm. Här kan listan göras lååååång.

Skönt att för en gångs skull slippa tidigt morgonflyg men både landning där nere och hela hemresan sker tyvärr i mörker. Nåja, det finns gott om annat att glädja sig åt.

I morgon skall resväskan stängas.......vad kommer att hända ???

Årets höjdpunkt är här !!!




Hasse
  #2  
Gammal 2005-07-12, 22:07
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Ååååh, jag är avis! Var skall ni bo? Vi bodde på Indigo Mare, väldigt trevligt, vår balkong vette mot en fårhage, mycket avkopplande. Vi såg också havet, men fåren belv våra närmaste grannar/vänner.

Om ni inte testar annat, så testa Astrea uppe i gamla Platanias, handla på INKA samt gå och är mat på restaurangen uppe på INKA som jag inte kommer ihåg namnet på... Georgios?... En trappa upp, ocänför INKA. När vi besvikna frågade folk i Chania var de åt GOD mat så sa de att de åkte till Platanias, just till denna restaurang.

Förlåt att jag ger tips i alla fall, men jag kan inte låta bli, hjärtat är kvar där...

Ta en Ouzo för oss som suktar...

Gita
  #3  
Gammal 2005-07-12, 22:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Ååååh, jag är avis! Var skall ni bo? Vi bodde på Indigo Mare, väldigt trevligt, vår balkong vette mot en fårhage, mycket avkopplande. Vi såg också havet, men fåren belv våra närmaste grannar/vänner.

Om ni inte testar annat, så testa Astrea uppe i gamla Platanias, handla på INKA samt gå och är mat på restaurangen uppe på INKA som jag inte kommer ihåg namnet på... Georgios?... En trappa upp, ocänför INKA. När vi besvikna frågade folk i Chania var de åt GOD mat så sa de att de åkte till Platanias, just till denna restaurang.

Förlåt att jag ger tips i alla fall, men jag kan inte låta bli, hjärtat är kvar där...

Ta en Ouzo för oss som suktar...

Gita


Jo vi ska bo på Varouxakis som lär ligga alldeles i sluttningen upp till gamla delen av byn om jag förstått beskrivningen rätt. Åtminstone förstår man lite om man läser testen hos arrangören: "Bussen stannar c:a 500 meter från hotellet, bagaget transporteras resten av vägen".......ungefär så skriver de. Vi väljer Varouxakis då det är "tillräckligt" långt från det vi antar kanske inte har lika mycket bykänsla. Alltid en smaksak det där med hur man vill bo.

Och tipsen du ger Gita, de tackar vi för. Vi lär nog hinna med många restauranger och tavernor och INKA som ju är en stor affärskedja borde kunna bjuda på tillräckligt av det vi kommer att behöva i vardagen där nere. Skriver ut dina tips för enkelhetens skull.

Förresten, får vi ingen havsutsikt från Varouxakis må det vara hänt. Det är ju en bra bit från stranden liksom........


Tack !




Hasse
  #4  
Gammal 2005-07-12, 23:09
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Nedräkning Platanias

ha det alldeles in i helsikas bra, ät, njut och....... ja, vad tusan det nu är mer man åker till Grekland på semester för egentligen?

Ladda batterierna o ha det bra

Tommy
  #5  
Gammal 2005-07-12, 23:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
ha det alldeles in i helsikas bra, ät, njut och....... ja, vad tusan det nu är mer man åker till Grekland på semester för egentligen?

Ladda batterierna o ha det bra

Tommy


Har du funderat mycket på detta, Tommy ? Varför du åker ?

Nu har jag redan efter 1,5 veckas semester hemma gått ner i varv så pass att jag inte orkar räkna upp alla anledningar till varför VI åker till Grekland. Vi brukar komma på dem en efter en när vi är på plats och väver liksom ihop det till något slags "paket", sammanfattning eller vad du vill........

Hittills har vi aldrig misslyckats en enda minut......tror jag !


Tack för hälsningen !!



Hasse
  #6  
Gammal 2005-07-12, 23:28
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Nedräkning Platanias

[QUOTE=Hasse]Har du funderat mycket på detta, Tommy ? Varför du åker ?

Neej, Hasse det tycker jag inte jag behöver göra, vi åker väl för att ha det bra o koppla av, ladda batterierna, så vi står ut med vardagen tills nästa gång vi kan parkera vår lekamen på grekisk mark igen?

ha det så bra

P.s jag fick användning av ditt tips om grekiska viner i tidningen, hette den "livets goda" ? Nåja, tack i alla fall för tipsen. D.s
  #7  
Gammal 2005-07-13, 06:49
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Trevlig resa Hasse och Bettan,hälsa Kreta från oss./ Phia o Tony
  #8  
Gammal 2005-07-13, 10:42
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Ha det fett underbart

Camilla
  #9  
Gammal 2005-07-13, 15:16
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Hotellet ser helt OK ut för mig, och man kan ju se lite av havet. När man är uppe i gamla Platanias, så ser man ju havet hur bra som helst om man är på rätt sida! På Astrea tex. Om du gillar räkor - testa deras grillade. Vi tog en portion, och sen en till och en till...


Restaurangen ovanför INKa heter Diogenis. Ägaren är mer gemytlig än vacker , men maten är så god. Tex en greksallad, den brukar ju vara ganska lik överallt, men det var extra just där. Och gratinerade, stuvade champinjoner med mycket ost... mmm... Dit åker folk från Chania.

Detta var läget i alla fall för två somrar sedan...

//Gita
  #10  
Gammal 2005-07-13, 15:19
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Nedräkning Platanias

PS. Akta er om ni äter i hamnen i Chania - fiskmåltiden som skulle kosta ca 400kr totalt för alla blev 900kr. (Kilopris på fisk) Blev illa behandlad på restaurangeran där, inkastarna är honungslena i rösten tills man sitter, sedan glöms man bort och om man klagar på maten (jag hade en fet död spyfluga i min Stifado!) så blir man utfryst/mobbad och de nästan spottade efter oss.

//Gita
  #11  
Gammal 2005-07-13, 16:28
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nedräkning Platanias

[QUOTE=epiros]
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Har du funderat mycket på detta, Tommy ? Varför du åker ?


Psst.......jag glömde i alla hast att skicka med en bunt




Neej, Hasse det tycker jag inte jag behöver göra, vi åker väl för att ha det bra o koppla av, ladda batterierna, så vi står ut med vardagen tills nästa gång vi kan parkera vår lekamen på grekisk mark igen?


Jag försökte sätta mig ner och hitta alla dussintals anledningar varför vi åker men det sprack. Men att käka och dricka gott, ta in dofter och se människor, händelser och platser, träffa/prata med folk, fotografera, leva ett par veckors bekymmerslös och lat tillvaro borde vara tillräckligt, eller hur ?


ha det så bra


TACK TACK TACK !


P.s jag fick användning av ditt tips om grekiska viner i tidningen, hette den "livets goda" ? Nåja, tack i alla fall för tipsen. D.s

Alltid något, den artikeln var RIKTIGT bra tycker jag. Ja, Livets Goda heter tidningen som brukar ha massor om många olika drycker varje gång.



Hasse
  #12  
Gammal 2005-07-13, 16:29
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Trevlig resa Hasse och Bettan,hälsa Kreta från oss./ Phia o Tony


Japp, det ska vi !!

  #13  
Gammal 2005-07-13, 16:39
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
PS. Akta er om ni äter i hamnen i Chania - fiskmåltiden som skulle kosta ca 400kr totalt för alla blev 900kr. (Kilopris på fisk) Blev illa behandlad på restaurangeran där, inkastarna är honungslena i rösten tills man sitter, sedan glöms man bort och om man klagar på maten (jag hade en fet död spyfluga i min Stifado!) så blir man utfryst/mobbad och de nästan spottade efter oss.

//Gita

Oki doki Gita ! I regel brukar vi ha varningsläge medtaget varhelst vi befinner oss vid eller i närheten av en hamnpromenad. Hellre ett par hundra meter promenad ytterligare in i en gränd med dåligt ljus och en taverna modell "anspråkslös" och med lysrör än det du nämner ovan.

Vi äter väldigt lite fisk i Grekland allmänt pga. just det att priserna kan vara riktigt lömska emellanåt.

Det där med servitörers beteende/inställning/nonchalans mm. är för mig en total gåta när man är med om det du har varit med om och om man betänker grekernas höga kvalité på bemötande, vänlighet, servicekänsla osv.


I sanning märkligt, det du beskriver. Vi ska vara på alerten !



Hasse
  #14  
Gammal 2005-07-13, 16:42
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Ha det fett underbart

Camilla

Tackar tackar säger vi i samma landskap som du (inte län.....) !!

  #15  
Gammal 2005-07-13, 17:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
I morgon skall resväskan stängas.......vad kommer att hända ???
Tjaa, Kreta har ju ALLT! Följdaktligen kan väl ALLT hända
Ha en riktig härlig resa!!
  #16  
Gammal 2005-07-13, 17:05
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Hej!
Vill bara önska en trevlig resa och tipsa om en mycket bra taverna i Chania.
Tavernan heter Kalderimi och ligger på Odhos Theotokopoulou i gamla stan.
Hittade den tack vara Jannes tips i Chania-guiden.
Maten är helt underbar!
Vi provade många tavernor(dock undvek vi inkastarna längs hamnpromenaden)
och bästa maten hittade vi hos Kalderimi samt på en liten taverna i bergsbyn Kefali(ligger strax invid vägen mot Elafonissi, om man tar inlandsvägen)

Ha det gott!
Mvh. Stina
  #17  
Gammal 2005-07-13, 17:11
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Tjaa, Kreta har ju ALLT! Följdaktligen kan väl ALLT hända
Ha en riktig härlig resa!!

Tack tack (många tack blir det !)

Har lärt mig att Kreta lär ha ALLT, precis som du säger. Vi får väl se om vi drabbas av att vi oundvikligen kommer att jämföra med Karpathos ? Du och många fler vet ju hur det var DÄR !

Stängde för övrigt resväskan på prov för en timme sedan.....den klarade trycket ! Ska trycka i ytterligare ett par nytvättade khaki-färgade shorts sedan när de har torkat. Då kanske jag inte lyckas stänga och låsa den ??



Hasse
  #18  
Gammal 2005-07-13, 17:13
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Stina
Hej!
Vill bara önska en trevlig resa och tipsa om en mycket bra taverna i Chania.
Tavernan heter Kalderimi och ligger på Odhos Theotokopoulou i gamla stan.
Hittade den tack vara Jannes tips i Chania-guiden.
Maten är helt underbar!
Vi provade många tavernor(dock undvek vi inkastarna längs hamnpromenaden)
och bästa maten hittade vi hos Kalderimi samt på en liten taverna i bergsbyn Kefali(ligger strax invid vägen mot Elafonissi, om man tar inlandsvägen)

Ha det gott!
Mvh. Stina


Här får alla tack tillbaka ! Skrev just ut dina tips, Stina !


Hasse
  #19  
Gammal 2005-07-13, 17:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Trevlig resa och njut nu av allt.

Eva
  #20  
Gammal 2005-07-13, 17:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Nedräkning Platanias

Vi från Uddevalla önskar en trevlig resa också

Vi har ju varit på samma ö som ni tre år i rad, men i år har vi gått skilda vägar

Riitta
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT