Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-13, 11:17
Ripley Ripley är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 16
Standard Lite frågor om chaniakusten

Hej alla Greklandsvänner
Jag fick så mycket bra svar på Kreta forumet så jag provar här med nu när jag vet lite mer. Vi kommer troligtvis (om det finns platser kvar) åka till Kreta i början på juni. Det är vår första utlandsresa så vi har mycket funderingar. För enkelhetens skull kommer vi att flyga frånt Midlanda (Sundsvall) till Chania. Och då vill jag förstås ha tips på var det är bra att bo.

Vi åker med två barn, fyra och två år gamla så vi vill ju gärna ha sandstrand och om jag fattat det hela rätt är det mer sten och klippor längre västerut, eller har jag missuppfattat? Vidare så vill vi ha det så litet och lugnt som möjligt. Ställena vi kollat på är Kolimbari, Daratso, Kato Stalis, Kalamaki, Platania och Agia Marina. Vi vill gärna undvika en lång busstransfer också.

En annan fråga är hur det är med inträdesavgifter på exempelvis Knossos, Samariaravinen och liknande. Vi tycker att utflykterna som resebolagen erbjuder är ganska (eller hutlöst om jag ska vara ärlig) dyra. Vi funderar på att hyra en bil i stället och ta oss dit vi vill. Men om inträdena är dyra är det kanske inte värt att ge sig ut på slingrande bergsvägar med stup och köra själv?

Till sist har det gått genom mina ögon i någon diskussionsgrupp att man kan åka något slags turisttåg till Elafonissi och där resan tar ca 50 minuter. Det lät ju som något spännande för killarna att åka. Vet någon något mer om det?

/Carina

Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-13, 11:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Lite frågor om chaniakusten

Citat:
Ursprungligen postat av Ripley
Vi åker med två barn, fyra och två år gamla så vi vill ju gärna ha sandstrand och om jag fattat det hela rätt är det mer sten och klippor längre västerut, eller har jag missuppfattat? Vidare så vill vi ha det så litet och lugnt som möjligt. Ställena vi kollat på är Kolimbari, Daratso, Kato Stalis, Kalamaki, Platania och Agia Marina. Vi vill gärna undvika en lång busstransfer också.
Väster om Chania är det sandstränder. Mellan dem är det klippor och/eller annan terräng till exempel skogsliknande områden. Vid till exempel Kato Stalos är det fint för små barn. Längs delar av stranden är det dock stenigt en bit när man går ut i vattnet.

Citat:
Till sist har det gått genom mina ögon i någon diskussionsgrupp att man kan åka något slags turisttåg till Elafonissi och där resan tar ca 50 minuter. Det lät ju som något spännande för killarna att åka. Vet någon något mer om det?
Du har nog läst om tåget som går till badparken Limnopoulis. Till Elafonissi tror jag inte att det går något sådant tåg. Här pratades det nyligen om tåget. Tåget är säkert roligt för killarna, men när vi var där fanns inga direkta badattraktioner för små barn, så jag skulle nog inte tycka det vore prisvärt med en 2-åring och en 4-åring, om de inte är särdeles förtjusta i ganska branta vattenrutchbanor och snabba forsar. Mina barn var 11 och 14 när vi var där och det var precis lagom. Det är iofs några år sedan, så det kan ju ha tillkommit grejer i parken. Den har en hemsida som du säkert kan hitta med någon sökmotor. Kolla där om det verkar vara något för er.

I Georgioupoli som någon tipsade om i din förra tråd, har jag inte varit, men åkt igenom och det såg jättefint ut för småbarnsfamiljer. Hade jag små barn skulle jag nog åka dit, särskilt om det var första gången till Kreta och jag prioriterade närheten till fina sandstränder högst.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-01-13 klockan 11:52.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-13, 12:21
Ripley Ripley är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Lite frågor om chaniakusten

Tack för ditt svar och tipsen Elisabet! Och det var just i den tråden jag läst om tåget! Jag har varit in på så många forum så det börjar snurra och jag vet inte längre var jag läst och vad jag egentligen läst. Tycker det här var ett toppenforum där man kan få tips och höra från mer erfarna resenärer.

/Carina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-13, 13:16
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Lite frågor om chaniakusten

Din specifikation stämmer även bra på Almirida, mycket litet och lugnt, fin skyddad och långgrund sandstrand och kort transfer.

Apollo och Langley har hotell här, Langley med mycket barnfamiljer och
många aktiviteter för ungarna.

En ensam bil/moppe-uthyrare har lite monopol, så jämför gärna hyrpriser med andra orter.

//PO
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-13, 18:03
Ripley Ripley är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Lite frågor om chaniakusten, Det blev Kalamaki till slut

Nu har jag och svärmor suttit hela eftermiddagen och surfat och bokat. Det blev till sistKalamaki. Kanske inte mitt första val, men det fanns inte mycket att välja på, det verkar nästan som vi är nästan sent ute, ialla fall om man vill chartra. Tyvärr flyger inte Langley från Sundsvall och det var ett kriterium så här första gången. Nu ska jag försöka läsa på mera om Kreta och Kalamaki, men jag återkommer säkert med fler frågor.

Tack för svar

/Carina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-13, 19:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lite frågor om chaniakusten

LYCKA TILL och hoppas er första Kretasemester ger mersmak! Kreta är ett alldeles utmärkt val för en semester. Planera in ett dgsbesök i Chania och besök då gärna även stadsparken, för att se de berömda Krikrigetterna!

Lissi som inte varit på Kreta för sista gången!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-14, 12:50
Hortlax Hortlax är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Hortlax
Inlägg: 43
Standard Sv: Lite frågor om chaniakusten

Kreta, grattis till ett bra val.
Tror och hoppas att det inte blir sista gången ni åker.
Om ni känner för en utflykt rekomenderas en tur till Falassarna. Underbar strand och härliga vågor.
Bra vägar dit, ca 50km.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT