Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-10-22, 15:55
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Toppenstaden Sitia

Tidigare har vi bara besökt staden några timmar under dagtid och fått en känsla av att här är det härligt att vara. Nu har vi varit över från Ierapetra och övernattat på Hotell Itanos (i centrum) under två nätter. Staden gör mig överväldigad! På avstånd: Skönhet. I storlek: Lagom (c:a 15000) och med koncentrerad stadsyta. På förmiddagarna ser man kvinnorna ute på shopping. På em. sitter hela familjer ute på de många kaféerna. På kvällarna är det männens tur för tavli och raki och för de unga som vill visa upp sig för varandra. Även nu i slutet av månaden var det gott om turister.
Hotellet tog 49 € per natt inkl. frukostbuffé. Restaurangen Nato, vid färjehamnen, lagade gott och billigt. Ouzerian Meraki tog bara 10,5 € för en liten flaska Plomarion och mezen var så riklig att det fick bli en hel middag.
Där satt jag i förrgår tillsammans med massor av Olympiakosanhängare, när de vann i CL. Ljudnivån var extra stark, för i huset bredvid har Olympiakosanhängarna sitt högkvarter.
Res till östra Kreta, res till Sitia! Ni blir inte besvikna!
/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-10-22, 16:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Toppenstaden Sitia

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Res till östra Kreta, res till Sitia! Ni blir inte besvikna!
/ Jannis
Precis den uppfattningen fick Claes och jag också!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-10-22, 19:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Toppenstaden Sitia

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Res till östra Kreta, res till Sitia! Ni blir inte besvikna!
Jag har varit där, men inte sovit över, men skulle gärna vilja göra det, och ännu mer nu efter allt gott du skriver.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-10-22, 20:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Toppenstaden Sitia

Vi har vært på dagtur/ korte besøk i Sitia noen ganger, første gang var i 1990
Vi liker byen veldig godt, men først da vi bodde i Makrigialos november mnd 2011 overnattet vi der, men det skal bli flere overnattinger i Sitia etterhvert!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-10-22, 20:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Toppenstaden Sitia

Vår vän Maria i Filiatra har sin föräldragård i Sitia. Fadern blev 100 år men helt klar och pratsam när vi besökte dem på Peloponnesos, vi fick stående inbjudan att komma och bo i Sitia, men det blev tyvärr aldrig av. Många bra historer missade där...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-10-22, 23:33
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Toppenstaden Sitia

Jag har bott i Sitia flera gånger med mina grupper under de senaste åren, trivs bra där och på hotellet Itanos! Staden är en riktig småstad och i Sitia lever man som under gamla dagar: på söndagen är alla affärerna stängda, även under säsongen! Vänliga männisor, palmträden fulla av fågelflock som kvittrar högljutt. Om ni åker till Sitia, missa inte gamla herren som säljer olika nötter, kaffe, torkade frukt och andra delikatesser vid central torget.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-10-24, 08:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Toppenstaden Sitia

Håller med om att Sitia är mysigt! På hotell Itanos bodde vi under vår rundresa i september ifjol. Kommer ihåg när vi kom dit, en söndag var det. Mycket folk på tavernorna vid strandpromenaden, greker på söndagslunch. Satt på hotellbalkongen och tittade på folklivet och plötsligt gick där tre män förbi som sjöng lågmält, nöjda och belåtna efter att ha ätit god mat kanhända? Då kändes det som att ok, nu är jag på Kreta!

Såna små stunder kommer man ihåg en lång tid.

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-10-24, 09:06
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Toppenstaden Sitia

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Håller med om att Sitia är mysigt! På hotell Itanos bodde vi under vår rundresa i september ifjol. Kommer ihåg när vi kom dit, en söndag var det. Mycket folk på tavernorna vid strandpromenaden, greker på söndagslunch. Satt på hotellbalkongen och tittade på folklivet och plötsligt gick där tre män förbi som sjöng lågmält, nöjda och belåtna efter att ha ätit god mat kanhända? Då kändes det som att ok, nu är jag på Kreta!

Såna små stunder kommer man ihåg en lång tid.

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-11-01, 11:32
Pusimals avatar
Pusimal Pusimal är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 58
Standard Sv: Toppenstaden Sitia

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT