Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-22, 21:46
Klas Klas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 4
Standard Östra Kreta

Vid förra årets Kretabesök i oktober gjorde vi en rundresa till östra Kreta. Det gav mersmak. Vi besökte bl a Xeracombos, Sitia och Mochlos. Där är inte alls lika turistbetonat som ex Chaniaområdet. Vi åker tillbaka i år och tänker tillbringa 3 veckor någonstans i närheten av Sitia.

Senast redigerad av Kalimera den 2005-03-23 klockan 07:11. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-26, 23:58
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Östra Kreta

Hej!

Jag håller med! Jag brukar tillbringa någon eller några veckor i Makri Gialos på östra Kreta. Jag brukar hyra bil och åka runt och se mig omkring.

Som jämförelse kan jag säga att jag tidigare har varit i Stalida som ligger i närheten av Hersonissos (norra Kreta). Kontrasten mellan det relativt ostörda delarna av östra Kreta och de exploaterade delarna på norra Kreta var nästintill chockartad.

Göran
"Galen i Makri Gialos"
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-28, 18:34
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Östra Kreta

hej
Vi besökte Stalida ifjol sept-okt 2 veckor.
Stali Stalida och mali ligger som Myrties och Massouri på Kalymnos. Ingen vet var respektive by börjar eller slutar. Upptäckte att för en gångs skull var vi svenskar en sällsynt fågel här. det var mest tyskar och framförallt engelsmän.
Kan annars rekommendera orten. Hyrde bil under en vecka och utforkade Kreta i en linje Heraklion söderut, dvs väster om denna linje. Många naturupplevelser och vackra vyer.
Östra Kreta är därför mycket väl värt ett besök.
Häls
Chras
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-29, 21:40
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Östra Kreta

Mitt första besök på Kreta var just till Stalida och det var mycket trevligt. Det som kunde kännas lite jobbigt var dock alla "inkastare" på restaurangerna... Från Stalida gjorde vi utfärder till Samaria-ravinen, Knossos och Agios Nikolaos. Vi hyrde även en bil och åkte bland annat till Ierapetra. Mina andra besök har gått till Makri Gialos på östra Kreta och jag föredrar det lugnare tempot och tycker även om klimatet där..

Göran
"Galen i Makri Gialos"
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-02, 21:20
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Östra Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Goliat
Mina andra besök har gått till Makri Gialos på östra Kreta och jag föredrar det lugnare tempot och tycker även om klimatet där..
Göran
"Galen i Makri Gialos"

Och vi som SNABBT passerade Makri Gialos på vår väg västerut då vi, efter att ha bott i Sitia i 8 dygn, fick ett tillrättalagt o turistiskt intryck av byn Vi gjorde kanske ett misstag som bara passerade? Detta var sent i sept-99. Vi trivdes väldigt bra i Sitia och gjorde fler utflykter i grannskapet, bl.a. till ett klostret Moni Toplou som sålde gudomligt god honung och som gömde undan motståndsmän under 2:a världskriget. Vi var även ner till Zakros och Palékastro. Vai åkte vi bara förbi, där var en förskräcklig trängsel av stora bussar o mängder av människor Vi hade fått tips om andra, fina, stränder i området så vi blev ändå nöjda. Vi har, många gånger, pratat om att åter besöka Sitia, men det har ännu inte blivit av. Även vi föredrar sydkusten som har så mycket att erbjuda

-Kreta, ett eget land...............
Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-03, 01:36
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Östra Kreta

Hej Brige!

Under min vistelse i Makri Gialos så hyrde jag en hyr bil och besökte Kato Zakros, Xerokambos och Vai. Vai tyckte jag tyvärr var alltför exploaterat och det var inte så bra strand heller, men det var kul med alla palmer. Sitia står på listan över ställen som jag ska besöka nästa gång jag är på Kreta. Om inte annat för olivoljans skull, det sägs att Sitia har en av Greklands/Kretas bästa olivoljor. Tack för tipset om Moni Toplou (som nu är inringat på min Kreta-karta).

Göran
"Galen i Makri Gialos"
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-04, 21:30
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Östra Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Goliat
Hej Brige!
Sitia står på listan över ställen som jag ska besöka nästa gång jag är på Kreta. Om inte annat för olivoljans skull, det sägs att Sitia har en av Greklands/Kretas bästa olivoljor. Tack för tipset om Moni Toplou (som nu är inringat på min Kreta-karta).
Göran
"Galen i Makri Gialos"
Den olivoljan har jag redan utgjutit mej om, i ALLA positiva ordalag som finnes, här i forumet Men du behöver inte åka till Sitia för att köpa den Jag köper den ALLTID på taxfree på flygplatsen vid hemresan. Den finns i alla fall i Atens taxfree, samt i Chania o Iraklion. Kolla nästa gång så får du se. Jag använder bara den oljan, så länge jag har kvar av den. Dottern var ju ner till Aten för inte så länge sedan, då köpte hon en flaska åt oss så nu klarar vi oss tills vi kommer ner i juni och kan "bunkra" igen
Klostret är också väl värt ett besök, och då tänker jag inte enbart på den härliga honungen
Men besök gärna Sitia, vi trivdes bra där.

Birgitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-04-10, 11:32
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Östra Kreta

Östra Kreta har mycket att erbjuda sina besökare.
Olivoljan på Kreta lever ett farligt liv. Det förekommer tydligen att den blandas upp med olja från andra länder.
Mindre seriösa personer importerar oljan och fixar till blandningen. Ett fartyg från Tunisen (om jag minns rätt) anlöpte för ett tag sedan hamnen i Souda och vid kontroll visade det sig att fartyget var lastat med olivolja, trots att det deklarerats som tomt.
Grekerna blev misstänksamma eftersom fartyget låg lågt i vattnet.
Tråkigt men sant.
Själv har jag förmånen att få deltaga i olivskörden och erhålla den allra första oljan direkt i oljeriet med tillhörande traditioner.

lars
Kriti sti kardia mou

Senast redigerad av Kalimera den 2005-04-18 klockan 13:15. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-04-10, 18:13
hyde hyde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 2
Standard Sv: Östra Kreta

Brukar åka dit med bara flygstol och hyr privatför 300 Euro/14 dar, kanske lite dyrare nu.
Huset ligger bara 100 m från Vings anläggning, strax bakom restaurang Zorbas.
Har varit där minst 10 ggr och skaffat mig många bekanta, bl.a familjen som äger restaurangen.
Dom har fixat vårt boende, taxiresor, hyrbilar mm..
I samband med hemresan brukar vi få några liter olivolja och vin.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-04-11, 00:51
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Östra Kreta

Åh Gud vad avundsjuk jag blir Hyde!

Jag har själv funderat på att köpa en flygstol till Kreta och hyra både bil och lägenhet av Stelios på restaurang Gabbiano. Tyvärr har jag blivit student igen och är tvungen att leva snålt de kommande tre åren, så jag får nöja mig med att drömma.

Göran

"Galen i Makri Gialos"
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT