Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Patmos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-11, 22:32
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Strandjakt

Hej alla Patmosvänner.
Vill ni dela med er av era strandtips? Har fått några av Arne, men det finns kanske fler. Gärna små undanskymda pärlor som kräver viss ansträngning, men jag vill gärna också veta varför ni gillar de mera kända stränderna.
Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-12, 09:47
Ylva Ylva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Strandjakt

Ja, nu vet jag ju inte vad Arne sagt tidigare, har missat den tråden, men min favorit är definitivt Psilli Ammos på södra Patmos. Dit tar man sig antingen via badbåt (var ett tag sen jag var på Patmos men då gick badbåten bara i absoluta högsäsong) eller så hyr man t ex moppe och går sista kilometrarna över berget. En trevlig taverna finns det, åtminstone förr satt man med fötterna direkt i sanden. Skuggande pinjeträd, härlig sandstrand och framåt eftermiddagarna brukar det bli lite vågigt vilket jag gillar
/Ylva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-12, 17:38
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Strandjakt

Dar ser man vad olika smaken ar!

Jag gillar inte Psili Ammos for jag tycker inte om sand!

Daremot tycker jag om strander med sma stenar, tex Vagia , dar har du nara till ons basta cafe. Dom serverar en harlig omelett och har alltid nybakt chokladkaka som serveras med glass!!!

Halsningar fran ett blasigt och kallt Patmos!

Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-12, 18:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Strandjakt

Nja, nu svarade jag mera på förslag angående kulinariska strandbegivenheter!! Alltså föreslog jag en taxiresa till Lambistranden för att därstädes avnjuta tavernans gudomliga Cheese Saganaki!!!

Stranden som sådan är väl ej ägnad att Hurra utropa för, men den goda Saganakin, flamberad,, den är njutbar.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-12, 22:17
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Strandjakt

Tacka alla.
Är det nån som vet nåt om den pyttelilla ön som man ska kunna åka ut till där de samlade salt tidigare? Ser vackert ut när jag bild-googlar...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-23, 01:26
jensohlsson jensohlsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 25
Standard Sv: Strandjakt

Mellan Agriolivadi och Kambos ligger det en liten vik, varifrån man kan simma ut till en klippa som reser sig en bra bit (kanske 6-7 meter) upp ur havet. Nedanför är det uppemot 9-10 meter djupt, så det är perfekt ställe att klättra upp och hoppa ifrån. Har kompisar som dykt från toppen med huvudet före. Själv nöjer jag mig med feg-hopp från mitten. Hit kan man dock bara komma med båt. Men det går fint att hyra en trampbåt från antingen Agrio eller Kambos.

Vill man snarare ha en lugn stund kan man köra vänster i övre Kambos om man kommer från Scala-hållet. (Dvs innan den långa nedförsbacken till Kambos strand) Då kommer man efter en bra bit fram till en strand med en liten taverna/kantina med enklare käk, som är väldigt trevlig.

Man kan också fortsätta en bra bit efter Livadi-Gerano, för att komma till en del rätt okända stränder. Finns bland annat en form av lagun ute på nord-östra spetsen. Mellan Vagia och Livadi finns också en del ganska obefolkade stränder, som kan vara väl värda ett besök. Dock utan någon form av bekvämligheter.

NÄr det gäller öarna kring Patmos finns det ju dels en mittemot Agriolivadi, som endast har ett hus/kyrka. Den kan vara trevlig att besöka om man vill ha en stund för sig själv. Båt är ett måste. Senast jag såg någon simma dit dog killen, även om det säkert går.

Annars är det ju enkelt att simma över till ön mittemot Livadi. Det är aldrig djupare än 4-5 meter där. Sedan finns ju ön i Griko-bukten som heter Tragonisi. Den har jag dock bara åkt runt med båt. Men det är förbaskat djupt där så det är båt som gäller även dit. Mittemot den ön ligger ju dessutom Petra, som har en rätt ruff klippa på en liten "halvö", med stränder på båda sidorna.

Ja, det var ju lite av varje.

Jens
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT