Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-03, 19:11
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Spinalonga

Planerar att börja vår kommande Kretaresa med några nätter i Elounda och då besöka Spinalonga. Ska ha bil och sen ska vi fortsätta med resan. Nån som har erfrarenhet av Spinalongabesök, tips på boende i Elounda också kanske?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-04, 17:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Spinalonga

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
tips på boende i Elounda också kanske?
Jag skulle valt att bo någon annanstans än Elounda som jag tycker är alldeles för exploaterat. Där finns stora lyxhotell, och det finns till och med betalstränder. Åtminstone de gånger jag har varit där. Jag skulle ha valt Agios Nikolaos som är mycket trevligare, eller Mochlos, men därifrån till Spinalonga är det ganska långt. Det går båtar från Agios Nikolaos till Spinalonga.

Senast redigerad av Kalimera den 2013-02-04 klockan 18:57.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-04, 17:15
olaas avatar
olaa olaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 122
Standard Sv: Spinalonga

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag skulle valt att bo någon annanstans än Elounda som jag tycker är alldeles för exploaterat. Där finns en stora lyxhotell, och det finns till och med betalstränder. Åtminstone de gånger jag har varit där. Jag skulle ha valt Agios Nikolaos som är mycket trevligare, eller Mochlos, men därifrån till Spinalonga är det ganska långt. Det går båtar från Agios Nikolaos till Spinalonga.
I Agios Nikolaos kan jag rekommendera boende på Hotell Kreta.
Bra läge och trevligt folk!

/Ola
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-04, 17:53
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Re: Spinalonga

OK. Jag jag börjar förstå att Elounda är lite speciellt. får träffar på det ena dyrare hotellet efter det andra. Kanske ska kolla på AN, eller till o med Plakias.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-04, 18:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Spinalonga

Ag Nikolaus är också mitt förslag till boende.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-04, 18:39
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Spinalonga

Vi har bott i Elounda flera gånger men då sent på hösten och det har varit helt ok.
Har också bott i Plaka, som ligger mitt emot själva ön, lite längre norrut. Det sker ganska mycket i området och strax innan man kommer fram till Plaka ligger numera ett stort komplex, Blue Palace, så jag är benägen att hålla med övriga talare betr Ag Nikolaos såvida ni inte bara är ute efter en övernattning för att snabbt komma ut till Spinalonga tidigt nästa dag, då är Plaka ok och dessutom med kortare sjötur.
Är ni i området så missa inte staden Kritsa och Katharoplatån (var ni skall hälsa på hos Katina, en glad och häftigt kvinna som driver ett, ja ett matställe kan man väl beskriva det som).
lars
Kriti stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2013-02-04 klockan 18:48.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-04, 19:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Spinalonga

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Är ni i området så missa inte staden Kritsa och Katharoplatån
Det håller jag med om! Byn är fin och riktigt kretensk, och platån är verkligen en upplevelse att se.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-05, 12:35
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 459
Standard Sv: Spinalonga

Jeg rejser ned i den græske påske og har booket på Athina Villas i Plaka og vender gerne tilbage og fortæller, hvordan det var at bo der. Men så længe kan du nok ikke vente
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-02-05, 12:45
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Re: Spinalonga

susie, det hotellet har jag sparat som en favorit, klart intressant. Söka på hotel, på kreta i palka, gissa på träffar...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-03-31, 11:57
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Spinalonga

Någon som varit på Spinalonga?
Hur upplevde ni det?

Skulle vara så intressant att höra. Kanske du, Susie eller ramses, berättar när ni varit där?

Andra som varit där?

Finns det guidede turer (ja, det gör det väl) - men hur tidigt på säsongen börjar de?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-03-31, 14:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Spinalonga

Jag var på Spinalonga för kanske 15 år sedan. En riktigt intressant dag med en duktig grekisk guide. Hon varvade mellan engelska, tyska och grekiska under turen. Jag har ingen aning när de guidade turerna går själv var jag där i september.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-03-31, 14:38
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Spinalonga

@Marianne: Jag tror att det bara finns guidade turer.
Upplevelsen med den guide jag hade ingav ingen vällustighet precis... Man kunde nästan höra benen rassla i gravarna. Så jag har besökt Spinalonga två gånger... första och sista. Vill inte besöka ön igen då lär jag säkert få mardrömmar. Men rent generellt uppmanar jag folk att resa dit och känna historiens vingslag, med en touch av nutid...
Andra får berätta mera. Jag ser fram emot filmen "To Nisi" som jag har bett flera att köpa så fort den kommer ut på DVD.

/Ulf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-03-31, 17:27
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Spinalonga

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag var på Spinalonga för kanske 15 år sedan. En riktigt intressant dag med en duktig grekisk guide.
Kan tänka mig att det var en stark upplevelse med en duktig guide.

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Upplevelsen med den guide jag hade ingav ingen vällustighet precis...
Nej, ett lustigt besök kan det ju inte vara, men med en duktig guide kan det säkert/kanske(?) vara ett givande besök om än kusligt. Och som du säger, Ulf: "att känna historiens vingslag, med en touch av nutid..." (tänkvärt), speciellt när man läst boken eller sett filmen (när förväntas den att komma på DVD? - jag kommer att ha ögonen öppna efter den.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-03-31, 18:36
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Spinalonga

Oavsett hur öppna ögon du/ni har så kommer "To Nisi" aldrig att släppas i Norden enligt IndigoView som äger rättigheterna. Enligt Theo Papadoulakis som skapade serien är vi en liten skitmarknad som det inte är värt att göra en DVD till. Jag får förlita mig på att någon här köper den och skickar till mig så att jag kan göra svensk text till den och sedan "låna ut" filmen. Det här är en repris på "El Greco" där Spanien styrde vilka som fick filmen eller inte. Jag har inga gränser i denna multimediacirkus utan jag anser att viktiga filmer ska kunna ses av alla!

Så hittar ni "To Nisi" köp den och skicka upp den till mig... så fixar jag resten. De som har sett mina Kretafilmer vet att jag kan det här då det är min hobby/sysselsättning...
Klarade jag av Theo Angelopoulos 13 filmer så nog klarar jag den här.

/Ulf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-04-01, 09:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Spinalonga

Det var en så vacker dag när jag var där och jag avslutade med att bada på den lilla stranden. Jag tycker inte att berättelserna var skrämmande utan realistiska. Livet för de som drabbades av lepra var ju hemskt.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-04-01, 11:41
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Spinalonga

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
...så kommer "To Nisi" aldrig att släppas i Norden... som det inte är värt att göra en DVD till.
Nej, det förväntar jag ju inte. Jag kommer att titta efter den när jag kommer i närheten av en skivaffär i Grekland, vilket händer ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det var en så vacker dag när jag var där och jag avslutade med att bada på den lilla stranden. Jag tycker inte att berättelserna var skrämmande utan realistiska. Livet för de som drabbades av lepra var ju hemskt.
En sådan dag - och med en duktig guide - skulle säkert vara en fin dag att få inblick i livet som det var på Spinalonga. Visst har det varit ett obeskrivligt, fruktansvärt hårt öde att drabbas av denna sjukdom, men jag läser boken med blandade känslor och ser ljuspunkterna också. Men, som sagt, jag har bara börjat på boken... - och jag känner verkligen med de drabbade!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-04-01, 15:31
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Spinalonga

Fick ju genom Kalimera åter tag på boken, Längtans ö, Victoria Hislop. Har nu också läst Spinalonga de spetälskas ö, Arne Sundelin. Den kan jag också varmt rekommendera. Kommer att bo på Athinas villas, tre nätter. Ska bara ta oss dit från Heraklions flygplats, tidig kväll.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-04-04, 15:46
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Spinalonga

Vi vägrade att åka till Spinalonga innan vi hade läst "Längtans ö". Troligen är den väl romantisk, men den gav en annan bild än den jag tidigare hade. Vi tog båten från Plaka och vistelsen var nog c:a 1 timme. Vi gick utan guide, vilket nog hade behövts.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-05-19, 19:27
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 459
Standard Sv: Spinalonga

Vel hjemme igen efter 8 fantastiske dage på Østkreta fra 1.-9. maj. Vi havde inden afgang regnet med, at det skulle blive en forårstur og var forberedte på alt slags vejr, men i stedet blev det en ekstra sommerferie, idet solen skinnede fra en skyfri himmel alle dage, og der var 24-28 grader. Da vi kørte retur til lufthavnen regnede det. Så kan man vist snakke om timing J

Anledningen til vor rejse var i første omgang at være med til den græske påske. I anden omgang at besøge Spinalonga (efter også at have læst ”To Nisi”) og ikke mindst at udforske det østlige Kreta, hvor vi ikke har været så meget.

De første 4 nætter boede vi rigtig godt i Plaka på Athina Villas. Ejeren Manolis er en utrolig rar person, og gør alt for, at man føler sig velkommen. Han er meget informativ og kommer gerne med forslag til udflugter i området.

Plaka er en hyggelig lille by, hvor der om vinteren bor ca. 50 personer. Der er et lille supermarked, nogle souvenirbutikker, et par caféer og rigeligt med tavernaer, hvor vi oplevede at få rigtig dejlig mad på alle dem, hvor vi nåede at spise (nogle havde ikke åbnet for sæsonen endnu). Byen bliver i dagtimerne primært brugt som transitby for tilkørende turister, der skal til Spinalonga. Om aftenen falder roen på, men der kommer alligevel en del turister fra bl.a. Elounda for at spise.

I Plaka er der en lille stenstrand, der flittigt blev brugt af grækerne i påskeugen.

Jeg synes, det var vældig spændende at besøge Spinalonga og se det sted, hvor de stakkels spedalske blev depoteret til og at få udskiftet sine egne indre billeder, som man havde genereret under læsning af bogen, med virkligheden. Opholdet på øen har bestemt ikke været en ”promenad i parken”.

Skal man til Spinalonga, så kan det stærkt anbefales, ja det er faktisk et must, at tage derover med dagens første båd, så man har lejlighed til at gå lidt rundt på øen i fred og ro, inden der bliver fyldt op af den ene gruppe guidede turister efter den anden. Vi fik faktisk et chok, da vi kom ned til den lille havn igen for at sejle tilbage til Plaka. Det var som at havne midt i en myreture og kan sammenlignes med, når Blue Star efter en tur til Naxos/Paros kommer retur til Piræus.

Som sagt, så havde vi nogle meget hyggelige og afslappende dage i Plaka. Den eneste bagdel ved at bo der er, at byen ligger ligesom ved vejs ende, så den er ikke så ideel at bruge som base til udflugter på resten af Østkreta. Vi oplevede også, at der var lidt dyrere, end vi er vant til.

Summasummarum: Ramses, jeg kan ikke forstille mig andet end, at I får 3 herlige dage i Plaka og ønsker dig rigtig god ferie.

Til turen i bil fra Heraklion til Plaka skal i regne ca. 1½ time.

Hilsen
Susie
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-05-19, 20:47
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Spinalonga

Tack för din berättelse. vi ska också bo på Athina villas.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT