Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-06, 08:39
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Försöker hitta min biologiska pappa...

Hej!
Jag vet att det till största delen är turister på detta forumet men jag tänker att här kanske finns nån som kan hjälpa till ändå.

Jag heter Anna-Carin och letar efter min biologiska pappa som bor i Analipsiområdet. Eftersom jag bara har hans förnamn, Nicos (vilket är ett mycket vanligt namn) så är det väldigt svårt att hitta honom.
Åker till Analipsi 26/4 för att fråga runt bland invånarna.
Om ni har några tips eller idéer på var jag kan vända mig vore jag jätte tacksam! Hade varit bra att fråga någon som vet hur området såg ut 1981, innan turismen hade kommit till byn.

All hjälp uppskattas!

Med vänliga hälsningar
Anna-Carin
a-c.malm@spray.se
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-06, 09:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

I Grekland speciellt på landsbygden beskriver man fortfarande personer som vi gjorde förr i Sverige. Dvs son till den som arbetade med.. och kom från byn...
Andra exempel är att gatuadresser inte är så vanliga som här. Istället finns det en beskrivning av var huset ligger. Ta reda på allt du kan av din mamma även sådant som kan verka mindre viktigt kan vara en ledtråd när du pratar med myndigheter och privatpersoner där nere.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-06, 10:00
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Tack för svaret!
Jag vet att han jobbade på sin fars byggföretag 1981, men vad han gör idag har jag ju ingen aning om.
Ska bli spännande att fråga runt, längtar tills vi åker nu!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-06, 11:05
Leif Fryles avatar
Leif Fryle Leif Fryle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Ort: Agios Nikolaos, Messinian Mani
Inlägg: 64
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Kan du få fram byggföretagets namn eller vilka byggprojekt de jobbade med ett visst år så tror jag Du har stor chans att hitta din far.

Lycka Till!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-06, 11:25
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Tack!
Jag har tyvärr inte namnet på byggfirman, och tydligen ska det finnas över 50 byggföretag i Heraklion området. Ska se om jag kan ta reda på hur många som fanns 1981, vet bara inte var jag ska fråga.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-06, 12:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaCarin Visa inlägg
All hjälp uppskattas!
Jag har mejlat en svensk tjej som vistas mycket i Analipsi och frågat om hon har några tips. Återkommer när jag fått svar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-06, 12:12
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har mejlat en svensk tjej som vistas mycket i Analipsi och frågat om hon har några tips. Återkommer när jag fått svar.
Kalimeras detektivbyrå
Själv har jag inget att bidra med mer än ett stort LYCKA TILL
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-04-06, 12:39
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Vänd dig till kommunen heter Dimarchio på grekiska, där förs "liggare" över alla invånare, så kan du hitta någon hjälpsam person kan de kolla de år han ska vara född och heter Nikos... och förutsatt att han blev inskriven i den byn, sen lär det finnas några då det vanliga namnet är Nikos, Kostas, Georgios etc. Kan du kanske få tag på hans FARS namn underlättare det ännu mer. Eller en del av efternamnet? Kanske din mamma har några brev? eller namn på kompisar till din far etc.

Lycka till

Camilla
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-04-06, 12:48
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Tack snälla ni! Har försökt få hjälp på andra grekiska forum, men fått väldigt lite respons. Hemskt tacksam för alla goda råd.

Det hade varit strålande om du har en kontakt som känner till Analipsi.
Hoppas hon hör av sig!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-04-06, 15:00
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Hej! Jag var i Analipsi 1982 och har varit där många gånger sedan dess. På den tiden fanns inte många tavernor där, men jag minns en som fanns kvar så sent som för något år sedan och de flesta i byn höll nog till på den tavernan vid den tiden. Den ligger i själva centrum, alltså inte nere vid stranden. Antar att folk där skulle kunna hjälpa dig. Har du något kort på din pappa från förr som du kan ta med?
Om jag hade en karta över Analipsi kunde jag visa var den tavernan ligger. Jag åker själv till Kreta dagen före dig ; )
Du får höra av dig om du behöver hjälp när du är där!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-04-06, 17:48
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Vilken spännande tråd

Moster - hängiven släktforskare
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-04-06, 19:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaCarin Visa inlägg
Hoppas hon hör av sig!
Nu har jag fått kontakt med henne och hon kommer att höra av sig till din mejl.

Om du har lust får du gärna berätta hur historien slutar. Hoppas verkligen du lyckas med ditt letande.

Lycka till!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-04-06, 19:03
Patsy Patsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 20
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Mitt tips till dig är också att ta reda på så mycket du kan om din pappa och hans familj, och försök få tag på bilder. Jag kommer också till Analipsi när du är där, så om du vill kan vi hjälpas åt att prata med gubbarna som sitter ute vid gatan, de måste ju komma ihåg gamla händelser från byn som kan vara till ledtrådar för dig. Lycka till.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-04-07, 11:50
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Det finns ett tv-program som heter Pame Paketo som går på kanalen Alfa på torsdagarna kl. 21 grekisk tid. Om du är beredd att vara med i tv kan det vara ett sätt. Många har fått hjälp att hitta släktingar på det sättet.
Gunilla
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-04-07, 12:16
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Jag har varit i kontakt med Pame Paketo, men de kunde tyvärr inte hjälpa mig eftersom jag har så lite information.
Programmet "spårlöst" i Sverige kräver både fullständigt namn, adress och födelsedatum! Så det är ju lätt som en plätt att hitta någon med all den infon. De är bara ute efter att få ett "snyftigt" program, vilket är förståeligt.
Fast hade jag haft så mycket information hade jag letat upp honom själv
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-04-07, 19:04
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Jeg ønsker deg også all mulig lykke til i din søkning, AnnaCarin. Men jeg ble sittende og fundere på en del saker som jeg håper du har tenkt grundig gjennom.

Er det noen her som kjenner gresk kultur godt nok til å kunne si noe om hvilke reaksjoner AnnaCarin kan vente hvis hun lykkes? Det er tale om en godt voksen person, som sannsynligvis er etablert med familie, kanskje er han bestefar? Jeg har ingen mening om hvordan han evt. vil reagere på et ukjent barn fra "höga nord" som plutselig dukker opp, men kan forestille meg alt fra stor glede til total fornekting og kanskje raseri.

Dette er forhold som kan gripe dypt inn i hans personlige liv, og jeg tror jeg ville gå fram så varsomt som mulig, og i første omgang prøve offisielle kanaler, kanskje uten å fortelle for direkte hvorfor man søker personen. Det kan godt hende at gubbene på den lokale kafeneion vil være den mest effektive metoden. Men med det lille jeg har hørt om gresk landsbyliv, vil diskusjonen om det ukjente barnet være over hele byen på kort tid, og om du da vil få hjelp, eller om de vil "close ranks" og møte alle spørsmål med taushet, vet jeg ikke.

Men som sagt, lykke til AnnaCarin! Vi kommer til å være spent på hva du greier å finne ut, og hvordan du evt. blir mottatt.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-04-07, 20:07
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Jag har funderat en hel del på det du tar upp, i flera år faktiskt...
Om det vore så att det fanns en möjlighet att hitta honom utan att involvera andra personer vore det ju självklart det allra bästa. I mitt fall är det dock den enda chansen jag har att kunna hitta honom. Jag vill ju absolut inte sätta honom i klistret på något vis, och skulle det vara så att jag får kalla handen när/om jag hittar honom så får jag givetvis respektera det.
Det kanske är en smula egoistiskt av mig att försöka hitta honom med tanke på vilka konsekvenser det kan få för honom.. Samtidigt är han 52 år idag och borde kunna hantera det. Vad som är rätt vet vi aldrig förren efteråt...
Det enda jag vet med säkerhet är att ett stort frågetecken skulle försvinna från mitt liv om jag fick chansen att träffa honom.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-04-07, 21:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Jag föreslår att du kontaktar grekiska ambassaden i Stockholm. De kan säkert ge information om vilka register som finns över personer och företag och även om andra tänkbara sätt att söka en person i Grekland.

Ta med ett foto på din mamma när hon var i den åldern när hon träffade Nikos. Om det är så att han inte alls vet att du finns, så är det ju inte självklart att han tror dig när du plötsligt dyker upp. Ett foto på din mamma kan säkert hjälpa honom på traven att förstå att det är sant att du är hans dotter.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-04-07, 21:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Hur eventuella reaktioner blir beror nog mer på vilken människa han är och vilka hans resurser är att hantera det oväntade än på den grekiska kulturen. Att möta sin far för första gången som vuxen eller att möta ett vuxet barn kan vara både oerhört svårt men ända väldigt fantastiskt oavsett var i världen det sker. Oavsett hur allt går önskar jag dig verkligen Lycka till.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-04-08, 21:41
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Försöker hitta min biologiska pappa...

Jag kan inte heller bidra med något mer än ett stort Lycka till!

Hoppas verkligen du hittar din pappa och att allt går bra. Det gör det säkert!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT