Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-29, 20:05
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Bilder Agios Nikolaos!

Av någon anledning är inte östra Kreta lika populärt som västra?

Själv tycker jag att västra och östra Kreta är väldigt olika, men båda är lika fascinerande!

Bilderna från Ag Nik finns i albumet!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-29, 20:33
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Fina bilder!

A.N. är än så länge en vit fläck på vår Kreta-karta. Men i juni kommer vi att bekanta oss mer av den östra sidan av Kreta (Sitia med omnejd har vi "nosat på" sedan tidigare). Spännande blir det!

Ivi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-29, 20:47
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi Visa inlägg
Fina bilder!

A.N. är än så länge en vit fläck på vår Kreta-karta. Men i juni kommer vi att bekanta oss mer av den östra sidan av Kreta (Sitia med omnejd har vi "nosat på" sedan tidigare). Spännande blir det!

Ivi
Vi har bara rest runt på Kreta söder- och västerut, men aldrig varit längre österut än några mil utanför Heraklion. Jag har fötstått att det finns så många smultronställen som vi måste försöka hinna med att uppleva!

Nu i maj blir det två veckor i Georgioupolis - som vanligt, men ska under den tiden försöka att även Go East!

Söndagshälsningar från Lena
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-30, 07:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Citat:
Själv tycker jag att västra och östra Kreta är väldigt olika, men båda är lika fascinerande!
Själv gillar jag östra Kreta mer än västra, där finns många fina pärlor som fler borde se.

Fina bilder!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-13, 07:19
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Jeg kom til Agios Niolaos første gang april 1993 og har bodd her fast siden 2004.

Byen har en fantastisk beliggenhet ved Mirabellobukten.

Det ene bildet er fra veien mot Agios Nikolaos når du kommer fra Elounda, det andre er fra min terasse.





Det er helt riktig at byen er mindre populær, hotellene er ikke halvfulle! Fulle hoteller finner du bare i august som er grekernes feriemåned. De elsker stedet!

Sannheten er at de store turoperatørene i Skandinavia hater Agios Nikolaos!

Årsaken er paradoksalt nokk de tingene som gir byen en spesiell sjarme!

Byen er bygget på flere små høyder med bratte små gater som ofte ender i trapper.
Trafikk – kulturen er et kapittel for seg selv. Folk parkerer ofte dobbel. Om en kjører forbi noen kjente på gaten er det vanlig å stoppe for å ta en prat. Ingen biler tuter med hornet.

Da jeg en gang kjørte gjennom byen med en besøkende fra Athen ”gikk hun i taket” , hoppet ut av bilen og gav bileføreren foran en overhaling: ”Om du kjører slik i Athen er du død”!!!

Sakens kjerne er at turoperatørene ikke får bilene sine fort nokk gjennom gatene!

De få hotellene de bruker ligger utenfor byen eller ved innkjørsel.

De mest sjarmerende familiehotellene finner du i området rundt bystranden Kitroplatia. Da jeg kom til byen første gang i 1993 hadde hotellene Creta, El Greko, Delta , Mare, Pergola store kontrakter med Ving, Startour, og Saga.

Disse sluttet etter hvert å bruke disse hotellene pga. uryddig parkering på Kitroplaia. Jeg VET at dette er årsaken fordi jeg kjenner mange som har jobbet for disse operatørene! Desuten prater jeg ofte med dem mens jeg venter gjester på Heraklion flyplass.
Jeg har mange ganger ”prøveringt” selskapenes selgere. Det er helt tydelig at disse gjør alt for å selge det de har ledig i øyeblikket, fortrinnsvis i de store turistmaskinene! Heldigvis for de hotellene jeg nevnte så kommer det folk fra Skandinavia fortsatt. Mer selvstendige voksne mennesker har lært at du aldri må tro på selgerne til turoperatørene! Velg ut stedet selv! Finn en passende flight på nettet! Bestill hotellet selv! Det er ikke dyrere. Spør gjerne meg ! Til Agios Nikolaos kommer du lettest med Norwegian til Herakleion. Apollo har også ”Bare fly” til ok priser.

Denne artikkel stod I Aftenposten, Norges største avis.


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article754360.ece

Senast redigerad av sven.kriti den 2009-04-13 klockan 07:33.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-13, 09:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Vingresor har två hotell på orten denna säsongen, Ving måste väl ändå räknas till de stora operatörerna?
// Helén
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-13, 10:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Finns Minos Beach kvar under det namnet? Jag var där en vecka 1965 då det inte var färdigbyggt - förmodligen billigt för det finska bolag vi åkte med-och jag har aldrig haft en sån lyxig vecka sedan dess...Bungalow med "egen " uppassare som kom med frukosten så fort vi sa till i interntelefonen...jag hade inte råd med mer än frukost, för all del, den var ju redan betald...första riktiga havsbadet... första kontakten med sjöborrar...första hemska solbrännan...fel på kameran...men jag glömmer inte den veckan.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-04-13, 15:39
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Minos Beach finnes!
Et av Kretas mest luksuriøse hotell!

Vi har venner som bruker å bo der, derfor har vi vært på besøk. Om jeg skulle til Kreta uten å behøve å tenke på penger ville jeg bo her!





Det er ikke mulig å ta bilde av hele hotellet uten fra helikopter! Alle bungalower ligger inne i treklynger, meget idyllisk! Stranden er unik!

Det ble bygget mange luksushoteller i AN på den tiden, for eksempel Minos Pallace som du ser på bildet. Samt Elounda Mare og Elounda Beach i Elounda.

Prisen er den samme, men på Elounda Mare skulle jeg aldri ville bo! Det er veldig snobbet og formelt. Du må ha slips i spisesalen!

Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-04-13, 15:55
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vingresor har två hotell på orten denna säsongen, Ving måste väl ändå räknas till de stora operatörerna?
// Helén
Absolut!

Men som jeg sa, bare i utkanten av byen, Minos Beach til ca NOK 14.500.-

og Candida Park som er 4 km fra byen til ca 10. 000 NOK!

Vet ikke hva det koster i Svenske ?

På familiehotellene Creta og Pergola hvor mine venner bor, Kitroplatia, byens mest sjarmerende strøk bruker de og betale 30 - 40 Euro per natt! Det ene har kjøkken, det andre har frokost!

I dette området hadde Ving og Saga de hotellene som var mest ettertraktet, f. eks. Mare som stengte da de mistet kontrakten.

Jeg reiste selv meget, og etter at jeg sluttet å tro et ord av det turopperatørenes selgere sier, fikk vi bedre og billigere reiser! Idag hvor vi har internett forstår jeg ikke hva vi skal med dem!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-04-13, 15:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Då, 1965, hade man just börjat plantera diverse gröna växter och de har tagit sig bra, ser jag. Nån minigolfbana var på gång, och några bryggor för vattenskidåkarna. Vad jag mest gillade var den sobra inredningen i vitt med textilier i röda och svarta "hemvävda" tyger.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-04-14, 16:32
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!



Agios Nikolaos ”varemerke” er den lille innsjøen som finnes i sentrum av byen. Innsjøen er over 60 meter dyp og har kanal ut til havet. For 100 år siden ble det gravet en kanal ut til havet, sirkulasjonen ble da perfekt, vannet er rent og fult av fisk. Det tjener som havn for små fiskerbåter.



Om du kommer hit skal du være oppmerksom på at på høyre side av den lille broen over kanalen spiser bare turistene på tavernaene! Der er maten dyr og dårlig! Drikk ouzoen der! Gå siden og spis på andre siden, der er maten bedre og billigere! Unntatt fra dette er restauranten helt ut på høyre siden, Du Lac. Dette er en førsteklasses restaurant av internasjonal klasse, men prisen er der etter! Grekerne går også hit når de skal feire noe spesielt!





Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-04-14, 20:06
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Du har tagit bra bilder.

Din Bild av Ag. Nikalous är bättre än min.
Perfekt ställe att bo på när man ska till Karatouplatån.

xenos
som också gillar östra Kreta, nästa projekt är en by jag tyvärr inte vandrade runt i den gången för länge sedan.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-04-14, 20:44
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Vi lyckades hamna på Pergola när vi billuffade hösten-07 och letade boende efter mörkrets inbrott.

Ja stannade bilen i höjd med badstranden i city och frågade efter boende i en butik där pappan drog med mig till en bekant som hade hotell vilket var relativt enkelt men hon ville ha 70 euro.

Tom han höll med att priset var åt helsicke och det var väl pga kvällen och förska utnyttja situationen som hon försökte flå oss.

Sen fick vi ett tips och gick upp några trappor och fick tag i en tanta som först hade ledigt dagen efter, men hon sprang iväg på 2 röda lite längre bort och ordade boende hos släktingar som visst ägde Pergola och jag vill minnas vi fick boendet för ca 20 euro och stannade i 3 dagar.


Det var ett äldre ställe fast rent o fint med fin utsikt över havet o Spinalonga, trevlig värd familj.

Mvh!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-04-14, 20:48
AnnaCarins avatar
AnnaCarin AnnaCarin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Halmstad
Inlägg: 23
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Vilka underbara bilder!! Agios Nikolaos måste jag bara åka till
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-04-15, 10:03
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!



Her er bilder fra området rundt bystranden "Kitroplatia" . Her bodde de fleste skandinaver på 90 tallet. Hotellet i hjørnet heter "Mare" det var booket av Ving,det var enorm etterspørsen og folk brukte å bestille et år i forveien!

I dag er hotellet stengt etter at kontrakten med Ving ble anulert.

Det er synd, hotellet var meget godt og billig!

Byttet med de rådyre hotellene utenfor byen står som et monument over turopperatørenes "nye" policy! Agios Nikolaos har ikke noe tilbud i den rimelige klassen!

Det er her det er promlemer med trafikken pga. uryddig parkering!


Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-04-15, 10:19
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Här bodde vi för tre år sedan. Kommer inte ihåg hotellets namn, vitt är hotellet och blå bokstäver på fasaden.

Man har det hotellet i ryggen när man ser på strandbilden.
Jag tyckte om Ag. Nikolaos, kommer absolut att åka tillbaka, kanske redan i år.
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-04-15, 11:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Väldigt tilltalande ställe. Det har växt betydligt sen jag var där. Nån gång ska jag åka till Kreta igen och gå i mina egna forspår, helst med lite mer slantar att spendera förstås...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-04-15, 16:35
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Här bodde vi för tre år sedan. Kommer inte ihåg hotellets namn, vitt är hotellet och blå bokstäver på fasaden.

Man har det hotellet i ryggen när man ser på strandbilden.
Jag tyckte om Ag. Nikolaos, kommer absolut att åka tillbaka, kanske redan i år.
// Helén

Det heter DELTA, eieren er samme som Creta opp trappen! Mixalis Dandoulakis. Broren, Kostas driver "El Greko" Rundt hjørnet. Han er en kjent forfatter! Alle hotellene hadde kontrakter med Ving, Saga, Startour, nå er de mindre enn halvfulle utenom august når Athenerne kommer.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-04-15, 18:01
Anette M Anette M är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Fina bilder. Blev lite nostalgisk. Åkte charter dit 1989 .
Åkte dit för att hälsa på en gammalarbetskamrat som arbetade som au-pair i Heraklion i en svensk/grekisk familj.

Anette
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-05-03, 20:22
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Bilder Agios Nikolaos!

Badeplasser i Agios Nikolaos.

Oversikt fra øst til vest.

1. Almyros.
1.b, mindre strand på veien til Almyros.
2. 2, den ”Komunale”
3. Bussstasjonen, den heter ikke det egentlig men det var busstasjon like ved for 10 år siden.
4. Kitroplateia. Mest sentrale.
5. Flere mikrostrender langs utfardsveien, eks. ved Hotellene Hermes og Coral. Diving centre, water sport.
6. Amoudi.
7. Hotell Polydoro.
8. Hotell Mirabello.
9. Havania.

Bildder fra 11. april innen sesongen startet.










Vi begynner med Havania. 3 km fra sentrum. Det går lokalbuss.
Utstyrt med toalett, dusj og taverna. Enkelt men bra kjøkken, soulaki, burger, toast samt alle drikkevarer.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT