Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-10-02, 10:33
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Språkkurs.

Nu har jag försökt länge nog att hitta nån nybörjarkurs i grekiska men utan
framgång!! Vet någon här på kalimera var jag kanske kan hitta nån i Malmö-Helsingborgsområdet?!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-10-02, 10:54
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Språkkurs.

Citat:
Ursprungligen postat av june
Nu har jag försökt länge nog att hitta nån nybörjarkurs i grekiska men utan
framgång!! Vet någon här på kalimera var jag kanske kan hitta nån i Malmö-Helsingborgsområdet?!
Hej
Studiefrämjandet, Medborgarskolan och Folkuniversitetet i Malmö/Lund har haft nybörjarkurser i sitt höstprogram. Du kan ju även prova att kontakta grekiska föreningen i Malmö och höra efter vilket utbud de har där.

//Zanét
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-18, 21:41
Grekiska Föreningen Grekiska Föreningen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Språkkurs.

Grekiska föreningen i malmö har språkkurser kolla in deras hemsida
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-19, 06:59
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Språkkurs.

Citat:
Ursprungligen postat av june Visa inlägg
Nu har jag försökt länge nog att hitta nån nybörjarkurs i grekiska men utan
framgång!! Vet någon här på kalimera var jag kanske kan hitta nån i Malmö-Helsingborgsområdet?!
Nybegyner / Grekiska
Jeg har mange års erfaring med det å lære Grekisk språk.Først som elev siden som lærer, jeg har undervist utlendinger her i Ag. Nik.
Jeg tror ikke du lærer Grekisk på kurs! Det vil i tilfelle ta mange år, om du er heldig.
Det materialet de bruker i Sverige og Norge er av varierende kvalitet! Først har du en bok på Svenska Nygrekisk 1 og 2. Den er totalt ubrukelig! Den brukes desverre på de fleste kurs i Norge og Sverige.
Ellinika Tåra er mye bedre, men
her lærer du Grekisk.
http://www.linguaphone.co.uk/learn_g..._cd_25010.html

Kurset er på 90 leksjoner med CD og bøker. Pris i S.kr. ca 2.800. det er det dobbelte av et kurs på Folkeuniversitetet.
Det vil ta deg ca 2 år å gå igjennom de 90 leksjonene, men du kan jobbe når du selv har tid og lyst!! Når du har vært igjennom en leksjon kan du lysna på cd en mens du jobber med andre ting, og tro meg: Grekiske språket går inn! Etter leksjon 30 kan du reise til Grekland og klare deg bra UTEN å snakke engelsk!
De elevene jeg har hatt er, mest engelske har gått på 2 - kurser uten å lære noe! Da har jeg "plukket dem opp" og kjørt dem gjennom Linguaphone, og BINGO! Vi arbeidet i små grupper.
Når du har vært igjennom de 90 leksjonene snakker du garantert veldig bra grekisk! Da kan du repetere, så blir det bare ennå bedre. Deretter begyner du med bøker og tidninger.
Jeg kan gi deg mange fler detaljer om Linguaphone som jeg har jobbet med i over 8 år om du sender meg et PM eller e-mail buchh2@otenet.gr har også SKYPE sven.kriti
Om du kjøper Linguaphone, kjøp for all del det STORE kurset, det lille er "turistgrekiska" waste of time!
Det store kurset inneholder tekstbok, lærebok med gloser og oversettelser, øvelsesbok og en bok med alfabetet. Om du får med deg en venn kan dere dele på kurset og det er perfekt om dere er 2 - 4!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-19, 08:41
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Språkkurs.

Både Stockholm och Umeås Universitet har nybörjar-distanskurser on-line som du kan läsa från valfri ort, de börjar HT -08.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-19, 09:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Språkkurs.

Flera på Kalimera går Umeåkursen som arrangeras av Folkuniversitet och läraren heter Dimitris. Jag går inte kursen själv men andra kan säkert berätta om sina erfarenheter.

Det är säkert riktigt som Sven skriver att det inte går att lära sig grekiska på en kvällskurs men om ambitionen bara är att lära sig enklare meningar och ord fungerar det utmärkt. Beror väldigt mycket på vilken tid den studerande lägger ner på eget arbete under kursens gång. En äldre vännina till mig har läst sig tala ganska hyfsad grekiska och portugiska på kvällskurser och vid egna resor.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-03-19 klockan 09:33. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-19, 09:39
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Språkkurs.

Jag har en väninna som kan tänka sig att ge privatlektioner i grekiska. Hon bor i Stockholm och kan nås på uzenet@gmail.com
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-19, 13:54
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Språkkurs.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Flera på Kalimera går Umeåkursen som arrangeras av Folkuniversitet och läraren heter Dimitris. Jag går inte kursen själv men andra kan säkert berätta om sina erfarenheter.

Det är säkert riktigt som Sven skriver att det inte går att lära sig grekiska på en kvällskurs men om ambitionen bara är att lära sig enklare meningar och ord fungerar det utmärkt. Beror väldigt mycket på vilken tid den studerande lägger ner på eget arbete under kursens gång. En äldre vännina till mig har läst sig tala ganska hyfsad grekiska och portugiska på kvällskurser och vid egna resor.

Eva
Bare det at på den samme tiden og for den samme prisen kan du med Linguaphone lære å snakke RIKTIG bra! Dessuten så er det du selv som bestemmer NÅR! Mange kurser kommer aldri over trin 1 , elevene blir frustrerte av "Nygrekiska 1" de orker ikke med mer!
Om abisjonen er som ovenfor understreket, glem det! Waste of time! Grekerne er glade i å vise at de er gode i Engelsk! Din gresk må være god nok til å kjøre grekernes engelsk i senk for å komme igjennom! Om du ikke lærer språket fra grunnen av lærer du aldri å kommunisere!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-19, 14:01
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Språkkurs.

Jag kan också rekommendera "rosetta stone" som har språkkurser att köpa på nätet. Jättebra tycker jag och man kan pröva en demo gratis för att se om det är något som passar behovet. Hur många lektioner som helst att ta sig ignom vid datorn och väldigt pedagogiskt uppbyggt!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-19, 15:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Språkkurs.

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Grekerne er glade i å vise at de er gode i Engelsk! Din gresk må være god nok til å kjøre grekernes engelsk i senk for å komme igjennom!
Det är inte min erfarenhet, har vid ett flertal tillfällen bott på pensionat/hotell där engelskkunskaperna hos ägaren, frun i huset, mamman eller pappan varit lika med noll, då känns det gott att kunna säga något och att förstå något av svaret. Att kunna tala om att man inte förstår är också användbart.
// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-03-19, 15:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Språkkurs.

Jag tycker att du har fel Sven och jag vill förtydliga att jag för närvarande inte har några ambitioner att lära mig grekiska. Däremot har mina futtiga grekiska kunskaper uppskattats mycket när jag mött personer i Grekland då oftast äldre som inte pratar engelska. Stora leenden har jag fått många gånger vid sådana tillfällen. Något som jag är bra på är att kunna det grekiska namnet på flertalet av deras maträtter vilket underlättat vid besök på små tavernor bakom allfarsvägen. Att jag sen kan laga många av dessa rätter har faktiskt lett till att jag stått med förkläde på och hjälpt till vid spisen.

I Brasilien har jag fått enorm värme tillbaka vid något så enkelt som att säga tack på portugisiska med det riktiga uttalet för kvinnor. Jag tror att de uppskattar att vi försöker sen pratar jag naturligtvis engelska med den som gör det.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-03-19, 16:24
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Språkkurs.

Att plugga vid Umeås eller Stockholms universitet är gratis förutom kåravgiften på ca 300 kr. Jag är i Grekland nu och jag läste steg 1 på SU i höstas innan jag åkte hit. Nu läser jag båda steg 2. Båda kurserna är bra, självklart är det svårt att lära sig ett språk on-line om man inte har någon att prata med, men jag upplever att jag hade fått en grundläggande förståelse när jag kom hit. Kursen på SU är lite svårare än den vid UMU, den går lite långsamt fram ibland, men den är mer pedagogiskt upplagd tycker jag. Du måste tenta i Stockholm eller Aten för kursen på SU, på UMU tentar du on-line.

Senast redigerad av Lilithsdotter den 2008-03-19 klockan 16:45.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-03-21, 14:26
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Språkkurs.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilithsdotter Visa inlägg
Att plugga vid Umeås eller Stockholms universitet är gratis förutom kåravgiften på ca 300 kr.
Jag läser nu grekiska andra terminen vid Umeå universitet. Sen i höstas känner jag att jag lärt mig väldigt mycket som jag skulle ha svårt att lära mig på egen hand. Det är ett smidigt sätt att läsa på distans tycker jag, lektioner, föreläsningar, inlämningsuppgifter, prov och självstudier allt kan du göra hemma. Läraren är också mycket bra. Man måste dock vara beredd att lägga ner en hel del tid, grekiska är inte det lättaste språket att lära sig. Men ger man det tid och har motivationen så ordnar sig allt. Lycka till vad du än väljer. Mvh Ann
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT