Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-23, 16:53
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Malakas - definition

Jag eftersökte häromdagen en utförlig definition av det grekiska begreppet malakas. Tyvärr raderades (av förståeliga skäl) detta inlägg och jag har sedemera gjort lite research på egen hand. Jag hittade faktiskt en mycket utförlig definition på sidan Wikipedia. Lite överraskande eftersom man inte alltid hittar seriöst innehåll där.

Särskilt intressant var denna, enligt mig mycket träffsäkra formulering som mycket väl sammanfattar den moderna tillämpningen av Malakas:

"In modern Greek, the word malakas is used metaphorically in everyday speech to define the individual that uses absolutely no common sense, who instead repeats the same mistakes many times over, while maintaining an attitude of self-righteousness."

Hela artikeln hittar ni här: http://en.wikipedia.org/wiki/Malakas . Något att tänka på innan använder ordet på semestern (men det gör ni inte, eller hur?).
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-23, 17:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Malakas - definition

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Något att tänka på innan använder ordet på semestern (men det gör ni inte, eller hur?).
Skulle nog inte våga det, tror jag. Jag förmodar att man kan få de mest skiftande reaktioner om man skulle använda det.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-23, 18:39
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Malakas - definition

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Jag eftersökte häromdagen en utförlig definition av det grekiska begreppet malakas. Tyvärr raderades (av förståeliga skäl) detta inlägg och jag har sedemera gjort lite research på egen hand. Jag hittade faktiskt en mycket utförlig definition på sidan Wikipedia. Lite överraskande eftersom man inte alltid hittar seriöst innehåll där.

Särskilt intressant var denna, enligt mig mycket träffsäkra formulering som mycket väl sammanfattar den moderna tillämpningen av Malakas:

"In modern Greek, the word malakas is used metaphorically in everyday speech to define the individual that uses absolutely no common sense, who instead repeats the same mistakes many times over, while maintaining an attitude of self-righteousness."

Hela artikeln hittar ni här: http://en.wikipedia.org/wiki/Malakas . Något att tänka på innan använder ordet på semestern (men det gör ni inte, eller hur?).
Mazenta, største greske eng. leksikon. CD - ROM

Μαλάκας

wanker
noun
1 masculine ανεπρόκοπος [anepROkopos], neuter ζωντόβολο [zonDOvolo] (an ineffectual person)
2 neuter τσόλι [tSOLi], masculine λεχρίτης [lehRItis] (a contemptible person)
3 masculine αυνανιζόμενος [avnaniZOmenos], vulgar masculine μαλάκας [maLAkas] (a person who masturbates)

Dette er et av det verste skjelsord du kan si på gresk! refr. "Fucking idiot"

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-23 klockan 18:55.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-23, 19:59
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Malakas - definition

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Dette er et av det verste skjelsord du kan si på gresk! refr. "Fucking idiot"
Jovisst, men ordet kan även användas lite retsamt kompisar emellan. I den artikel jag länkade till finner du flera exempel på hur.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-23, 21:04
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Malakas - definition

Et skjellsord altså. Til ettertanke, man bør jammen være forsiktig med hva man sier.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT