Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-16, 15:20
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Løsning språkoppgaver

Det var liten respons på språkoppgaver, spørsmålet er om det var for vanskelig? Dette var spesielle tilfeller. Jeg brukte dem for å demonstrere hvor lite kompatibel gresk grammatikk er med skandinavisk!

Forklaring oppgave 1 og 2
Ukens greske språknøtt. 1. og 2.
Aoristos? - avbrutt - eller paratatikos? – kontinuerlig, det er spørsmålet.
1. Oversett følgende setning til gresk:
I dag morges våknet jeg tidlig. Kledde meg raskt og dro. Da jeg gikk ut av døren var klokken 9. Idet samme øyeblikket jeg gikk ut av porten møtte jeg Giorgos.
Gloser:
I det øyeblikk – i samme øyeblikk …..την ώρα που....... Det finnes andre men bruk dette!

1. Presens
2. futurum 1
3. aoristos (Avbrutt fortid)
4. paratatikos (kontinuerlig fortid)
Våkne, ξυπνώ
Kle (på), andre ντύνω
Kle (på) seg selv ντύνομαι
Dra, φεύγω
Gå ut: βγαίνω / βγώ / βγήκα / έβγαινα
Møte, Συναντώ ...

2.
Oversett til gresk denne setningen:
Jeg gikk på kafé i dag men satte igjen kaffen fordi jeg ikke hadde lyst på den.
Ha lyst på, bruk verbet: Θέλω.
Sette igjen, gå fra: Αφήνω
Oppgave 1.
I dag morges våknet jeg tidlig. Kledde meg raskt og dro. Da jeg gikk ut av døren var klokken 9. Idet samme øyeblikket jeg gikk ut av porten møtte jeg Giorgos.

Oversettelse
Σήμερα το πρωί ξύπνησα νωρίς. Ντύθηκα γρήγορα και έφυγα. Όταν βγήκα (από την πόρτα) ήταν εννέα η ώρα. / Βγήκα (από την πόρτα) στης εννέα. Την ώρα που έβγαινα (από την πόρτα) συνάντησα το Γιώργο.

Oppgave 2.
Jeg gikk på kafé i dag men satte igjen kaffen fordi jeg ikke hadde lyst på den.

Oversettelse
Πήγα στο καφενείον σήμερα. Άφησα όμως τον καφέ επειδή δε τον ήθελα.

FORKLARING
I 2 av disse tilfellene var svaret paratatikos selv om mange ville gjettet aoristos!
I det første tilfellet sier vi:
Όταν βγήκα (απότηνπόρτα) ήταν εννέα η ώρα. Dette er en avbrutt, avsluttet handlig. Uten tvil AORISTOS!
Neste :
Την ώρα που έβγαινα από την πόρτα συνάντησα το Γιώργο.

Dette er et spesielt tilfelle. (De er det mange av på gresk!) Uttrykket Την ώρα που, akkurat da, i (inne i det øyeblikket) er ikke handlingen avsluttet ennå, derfor blir svaret blir paratatikos! Vi sier at dette uttrykket TAR paratatikos. Όταν tar vanligvis AORISTOS . Imidlertid er det ingen regel uten unntagelse på gresk! Du bruker όταν med paratatikos i spesielle tilfeller om du ØNSKER å gi uttrykke for at det dreier seg om en handling som likevel er på gang!


2.
Πήγα στο καφενείον σήμερα. Άφησα όμως τον καφέ επειδή δε τον ήθελα.
Også her er svaret paratatikos, kontinuerlig. Det finnes verb som i henhold til sin NATUR bare har 1 form! Ser du i verb - boken vil du finne: Θέλω, / θα θελήσω / θέλησα / ήθελα
Det er bare det at dette verbet I PRAKSIS ALDRI BRUKES I NOEN AV DE AORISTISKE FORMENE! Dette selv om verbets natur IKKE tilsier dette. Det er fult mulig å ønske noe kontinuerlig så vell som avbrutt!

Jeg tror dette er et av de mange tilfellene vis ser merkelige, ofte ulogiske ord og vendinger i det greske språk, og at dette skyldes den type språkendringer som hender fordi det av en eller annen grunn ”Kommer på folkemunne”!!

Grekerne bruker formen θα ήθελα ”høflig kondisjonalis” jeg ville gjerne ha…….., så ofte at den er blitt hengende også når det egentlig skulle vært aoristos.

Det klassiske eksempel på slike forandringer er: Vann, νερό het ύδωρ. Εn sa: Πάω για να πάρω νεαρό ύδωρ!! Jeg går etter friskt vann.
Dette ble sagt så ofte (før man fikk innlagt vann) at tilslutt ble bare νερό tilbake!
  #2  
Gammal 2008-03-17, 07:55
robin alexanders avatar
robin alexander robin alexander är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Från Halden i Norge, men bor i Hökerum!
Inlägg: 9
Standard Sv: Løsning språkoppgaver

Hei Sven!

Veldig bra med disse språknøttene
Tror du att du kunne legge ut noen enklere nøtter også? Noen som er litt mer "nybegynnervennlige"?

Robin A
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT